مرکز پاسخگويي: تبيان
موضوع اصلي: اعتقادات
موضوع فرعي: شخصيت امام صادق(ع) از ديدگاه ميرعلي هندي
نظر ميرعلي هندي از معاصرين سُنّي مذهب در مورد ويژگيهاي زمان امام صادق(ع) و شخص امام چيست؟

پاسخ:
ميرعلي هندي از معاصرين خودمان كه او نيز سني است، دربارة عصر امام صادق اينطور اظهار نظر ميكند، ميگويد: «لا مُشاحَّةَ اَنَّ انْتِشارَ الْعِلْمِ في ذلِكَ الْحينِ قَدْ ساعَدَ عَلي فَكِّ الْفِكْرِ مِنْ عِقالِهِ» انتشار علوم در آن زمان كمك كرد كه فكرها آزاد شدند و پابندها از فكرها گرفته شد. «فَاَصْبَحَتِ الْمُناقَشاتُ الْفَلْسَفِيَّةُ عامَّةً في كُلِّ حاضِرَةٍ مِنْ حَواضِرِ الْعالَمِ الْاِسْلاميِّ» مناقشات فلسفي و عقلي در تمام جوامع اسلامي عموميت پيدا كرد. بعد اينطور ميگويد: «وَ لا يَفوتُنا اَنْ نُشيرَ اِلي اَنَّ الَّذي تَزَعَّمَ تِلْكَ الْحَرَكَةَ هُوَ حَفيدُ عَلِيِّ بن اَبي طالِبٍ اَلْمُسَمّي بِالْاِمامِ الصّادِق.» ميگويد: ما نبايد فراموش كنيم كه آن كسي كه اين حركت فكري را در دنياي اسلام رهبري كرد نوادة عليّبن ابي طالب است، همان كه به نام امام صادق معروف است «وَ هُوَ رَجُلٌ رَحْبُ اُفُقِ التَّفْكيرِ» و او مردي بود كه افق فكرش بسيار باز بود «بَعيدُ اَغْوارِ الْعَقْلِ» عقل و فكرش بسيار عميق و دور بود «مُلِمٌّ كُلَّ اِلْمامٍ بِعُلومِ عَصْرِهِ» فوقالعاده به علوم زمان خودش المام و توجه داشت. بعد ميگويد: «وَ يُعْتَبَرُ فِي الْواقِعِ هُوَ اَوَّلُ مَنْ اَسَّسَ الْمَدارِسَ الْفَلْسَفِيَّةَ الْمَشْهورَةَ فِي الْاِسْلامِ» و در حقيقت اول كسي كه مدارس عقلي را در دنياي اسلام تأسيس كرد او بود. «وَ لَمْ يَكُنْ يَحْضُرُ حَلْقَتَهُ الْعِلْمِيَّةَ اُولئِكَ الَّذينَ اَصْبَحوا مُؤَسِّسِي الْمَذاهِبِ الْفِقْهِيَّةِ فَحَسْبُ بَلْ كانَ يَحْضُرُها طُلّابُ الْفَلْسَفَةِ وَ الْمُتَفَلْسِفونَ مِنْ اَنْحاءِ الْواسِعَة.» ميگويد: شاگردانش تنها فقهاي بزرگ مثل ابو حنيفه نبودند، طلاب علوم عقلي هم بودند.

***
پاورقي:
مجموعه آثار شهيد مطهري ج18ـ سيري در سيره ائمه اطهار(ع)
شهيد مطهري