امام صادق و ودايع نبوت
از شرايط امامت اين است كه ودايع نبوت دست به دست گشته و به او به وديعت سپرده شده است و چنانچه ديديم از آدم تا خاتم آثار انبياء مانند عصاي آدم و عصاي عيسي و صندوق عهد و غيره به شرحي كه در كتاب تاريخ انبياء نوشتيم همه دست به دست به وصي منصوص خود سپرده اند و در اسلام هم پيغمبر خاتم النبيين صلي الله عليه و آله و سلم رسيد و او هم دست به دست با آنچه كه از خودش باقي مانده همه را در خاندان رسالت و نبوت سپرد و ائمه معصومين كه ائمه اثني عشر و خاندان علم و عصمت بودند حامل اين ودايع آسماني بود و اكنون هم آنها دست امام زمان حجة بن الحسن العسكري عج مي باشد.
علامه مجلسي روايت مي كند از حضرت امام جعفرصادق عليه السلام كه فرمود:
ان عندي سيف رسول الله و ان عندي لراية رسول الله المقلبه و ان عندي لخاتم سليمان بن داود و ان عندي الطشت الذي كان موسي يقرب بها القربان و ان عندي الاسم الذي كان رسول الله صلي الله عليه و آله اذل وضعه بين المسلمين والمشركين لم يصل من المشركين الي المسلمين فشابه و ان عندي لمثل الذي جائت به الملائكة و مثل السلاح فينا كمثل التابوت في بني اسرائيل [1] .
فرمود نزد من شمشير پيغمبر و پرچم فتح و ظفر رسول الله و انگشتر سليمان بن داود و طشت موسي و اسم اعظم كه پيغمبر به وسيله آن همه جا تفوق و تقدم و فتح و ظفر داشت و نشانه هائي كه به ملائكه و فرشتگان داده شد تا به سوي آن بروند و اين سلاح و تجهيزات در ميان آل محمد مانند تابوت بني اسرائيل نشانه نبوت در بني اسرائيل و اين ها نمونه بارز امامت مي باشد - در روايت اعمش مي فرمايد:
قال (ع) الواح موسي عندنا و عصي موسي عندنا و نحن ورثة النبيين و قال (ع) علمنا غابر و مزبور و نكت في القلب و نقر في الاسماع و ان عندنا الجفر الاحمر والجفر الابيض و مصحف فاطمة و ان عندنا الجامعه فيها جميع ما يحتاج الناس اليه
فرمود الواح موسي و عصاي موسي نزد ما است كه ما ورثه انبياء هستيم و اضافه فرمود كه غابر - مزبور و نكت و جفر سياه و سفيد و مصحف فاطمه كه همه چيز در آن است و جامعه كه تمام علوم را مشحون است نزد ما است.
قال عليه السلام
كنا نجوما يستضاء بنا
وللبرية نحن اليوم برهان
نحن البحور التي فيها لغابضكم
در ثمين و ياقوت و مرجان
مساكن القدس و الفردوس نملكها
و نحن للقدس والفردوس خزان
من شذعنا فبرهوت مساكنه
و من اتانا فجنات و ولدان [2] .
پاورقي
[1] بحارالانوار ص 83 ج 11.
[2] بحارالانوار ص 84 ج 11 - مجمع البحرين مراجعه شود.