اسماعيليه دو طايفه هستند


يك دسته از مردم معتقدند كه اسماعيل پس از پدرش به امامت منصوب بوده ولي چون قبل از پدر درگذشته امامت به فرزند او محمد مي رسد.

يك دسته گفتند امامت به وجود اسماعيل پس از پدرش ختم شد و هر دو طايفه اسماعيل را از بطن فاطمه مي دانند.

شهرستاني در ملل و نحل مي نويسد: بزرگ ترين فرزند جعفر بن محمد اسماعيل است كه در بدو امر امامت وي منصوص بوده و اسماعيليه گويند كه پدرش تا مادامي كه مادر او در حيات بوده زني را تزويج نكرد و او مانند جدش كه خديجه در قيد حيات بود و چون پدربزرگش علي عليه السلام تا فاطمه در حيات بود زني ديگر نگرفت.

شهرستاني مي گويد اسماعيليه دو فرقه اند برخي گويند امامت مخصوص اسماعيل بوده و او منصوص به امامت بوده ولي چون در حيات پدرش از جهان رفت فايده تنصيص امامت آن شد كه مردم بدانند پس از رحلت امام ششم امامت منصوص پسر اسماعيل محمد بن اسماعيل مي باشد.

همان طور كه حضرت موسي به نبوت هارون برادر خود منصوص بود و چون هارون قبل از موسي از دنيا رفت امامت در نسل هارون قرار گرفت!!

دسته ديگر گويند اسماعيل نمرد و حضرت امام صادق جهت تقيه گفت اسماعيل مرده و از بيم خلفاء جمعي را به شهادت گرفت و اسماعيل مهدي قائم است و ائمه هفت نفرند همان طور كه آسمان ها هفت و ايام هفته هفت و كواكب سياره هفتند ائمه ما هم هفت نفرند.

اسماعيليه هم اكنون بيش از صد ميليون تا 150 ميليون گفته اند كه اكثر آنها در هندوستان هستند و آقاخان محلاتي پيشواي آنها بوده كه چند بار به وزنش طلا و جواهر تقديمش نمودند و سلسله اسماعيليه تاريخ مفصلي دارد كه مكرر هم طبع و نشر يافته از زمان امام صادق تا عصر حاضر كه پسر آقاخان زعيم اسماعيليه مي باشد.