مرکز پاسخگويي: تبيان
موضوع اصلي: اعتقادات
موضوع فرعي: غاشيه
منظور از «غاشية» (پوشاننده) كه از جمله اسماء قيامت است چيست؟

پاسخ:
از نامهاي قيامت «غاشيه» است. قرآن ميفرمايد: اي پيامبر(ص) آيا داستان غاشيه كه رخدادهاي سخت و وحشتناك آن همه را ميپوشاند به تو رسيده است؟! كه در آن روز رخسار گروهي ترسناك و ذليل باشد و همة كارشان رنج و مشقّت است و پيوسته در آتش دوزخ معذّبند و از چشمه آب گرم جهنّم آب نوشند: «هَل أتيك حديثُ الغاشية وُجوه يَومئذ خاشِعة عامِلة ناصِبة تصلي ناراً حاميةً تُسقي من عين انية» غاشيه/1ـ5؛
امام صادق(ع) دربارة علت نامگذاري قيامت به پوشاننده: «الغاشية» ميفرمايد: پارسايان در روز قيامت زير پوشش امان خدا از عذاب دردناك هستند (نور الثقلين 5/562)
از دعاهاي روزهاي ماه مبارك رمضان اين است: «اللهم غشِّني برحمتك» (مفاتيح الجنان، دعاي روز بيست و نهم ماه رمضان»؛ [خدايا به رحمت خود مرا بپوشان].
در مقابل گروه اوّل، گروهي نيز تحت پوشش نعمتهاي جاودان قرار گرفتهاند: «وجوه يومئذ ناعمة لِسَعيها راضِية في جَنّة عالِية لا تَسمَع فيها لاغيةً فيها عَين جاريةً فيها سرر مرفوعة و أكوابٍ موضوعة و نَمارق مَصفوفة و زَرابيّ مَبثوثة» غاشيه/8ـ16؛ [گروهي ديگر به نعمتهاي بهشت رخسارشان شادمان است و از سعي و كوشش خود خشنودند. اينان در بهشت بلند مرتبت مقام عالي يافتهاند. در آنجا هيچ سخن زشت و بيهوده نشنوند. در آن بهشت چشمهها جاري است و هم آنجا تختهاي عالي و كرسيهاي بلند پايه نهادهاند و قدحهاي بزرگ گذاشته و مسند و بالشهاي مرتّب داشته و فرشها گستردهاند]. همچنين ميفرمايد: «أفأمنوا أنْ تأتيهم غاشيةٌ من عذاب الله أو تأتيَهم السّاعة بغتةً و هم لا يشعرون» يوسف/107؛ [آيا از اين ايمن هستند كه عذاب فراگير و پوشش دهندهاي از ناحية خدا به سراغ آنان آيد يا ساعت رستاخيز ناگهان فرارسد، در حالي كه آنان متوجّه نيستند؟!]

***
پاورقي:
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)