مرکز پاسخگويي: تبيان
موضوع اصلي: اعتقادات
موضوع فرعي: مقام محمود
منظور از مقام محمود چيست؟
پاسخ:
روايات فراواني در اين باره وجود دارد كه مقام محمود را به مقام شفاعت تفسير كرده است.
امام صادق(ع) درباره مقام محمود مي فرمايد: مقام و مرتبه اي است كه همه پيشينيان و متأخران غبطه آن را مي خورند. (نورالثقلين 3/206، ح 319.)
در حديث ديگر آمده: وقتي علي بن ابي طالب(ع) اين آيه را تلاوت كرد: «فَتَهَّجد بِه نافِله لَك عَسي أَن يَبَعَثك رَبُك مَقاما مَحمودا» پيامبر اسلام(ص) به علي(ع) فرمود: «همانا پروردگار متعال شفاعت را به من بخشيد تا در حق اهل توحيد از امتم شفاعت كنم و آن را درباره دشمان تو و دشمنان فرزندان تو ممنوع ساخت.» (همان/207، ح 397؛ تفسير برهان 2/438، ح 3.) همچنين فرمود: مقام پسنديده مقامي است كه من در آن براي امتم شفاعت مي كنم. (نورالثقلين 3/298، 399.)
از امام موسي بن جعفر(ع) نيز روايت شده است: در روز قيامت هنگامي كه آفريدگان جمع شدند حدود چهل سال مي ايستند (معادل سال هاي دنيا وگرنه در آن روز خورشيد و ماهي نيست تا سال و ماه وجود داشته باشد) و عرق تا نزديك دهانشان را فرا ميگيرد. آنگاه به سراغ آدم(ع) مي روند تا درباره آنان به شفاعت برخيزد. او به حضرت نوح رهنمونشان مي شود. نوح(ع) نيز به ابراهيم(ع) دلالتشان مي كند و او نيز به موسي(ع) و آن حضرت نيز به عيسي(ع) حواله مي دهد و حضرت عيسي(ع) مي فرمايد: «عَلَيكم بمُحمد صَلي الله عليه و آله»؛ به حضرت محمد(ص) مراجعه كنيد. آن حضرت مي فرمايد: «آنا لها»؛ من براي شفاعت آماده ام، و به جانب بهشت روانه گشته، در بهشت را مي كوبد (درهاي بهشت باز است، ليكن كوبيدن در باز نشانه ادب است). گفته مي شود: كيست؟ - در حالي كه خدا داناتر است كه چه كسي در مي زند – (ولله أعلم) مي گويد: محمد. گفته مي شود: در را براي آن حضرت باز كنيد. در اين هنگام حضرت رسول(ص) پروردگارش را استقبال كرده و به سجده مي افتد و آن قدر طول مي دهد تا به او اجازه داده مي شود سر از سجده بردارد. پس به او گفته مي شود: «تَكَلم وَ سَل تُعط و اِشْفع تُشْفع»؛ [سخن بگو كه جواب مي شنوي، بخواه تا به تو داده شود، شفاعت كن كه شفاعتت پذيرفته ميشود.] پيامبر سر از سجده بر مي دارد و دوباره به سجده مي رود. دوباره همين سخنان بر او تكرار مي شود. آنگاه سر از سجده بر ميدارد و حتي آنان را كه در آتش سوخته اند نيز شفاعت مي كند. در روز قيامت در همه امت ها كسي آبرومندتر از پيامبر اكرم(ص) نيست، و اين است معناي سخن خداوند: «عَسي أَن يَبْعَثك رَبُّك مَقاما مَحمودا». (همان/211، ح 403؛ تفسير برهان 2/440، ح 15.) شخصي از امام صادق(ع) پرسيد: آيا مؤمن هم شفاعت دارد، فرمود: آري، فردي از حاضران پرسيد: آيا مؤمن هم به شفاعت محمد(ص) در آن روز نيازمند مي شود؟ فرمود: آري، براي اين كه مؤمنان هم گناهاني دارند. احدي نيست مگر آنكه محتاج شفاعت آن سرور مي شود. راوي گويد: مردي از اين سخن پيامبر خدا(ص) پرسيد كه فرمود: «أَنَا سَيد وُلْدِ آدَم و لافَخر»؛ [من آقاي همه فرزندان آدم هستم و در عين حال اين سبب فخر نمي شود.] امام صادق(ع) فرمود: صحيح است. آن حضرت حلقه در بهشت را مي گيرد و مي گشايد و سپس به سجده مي افتد. خداي تعالي مي فرمايد: سر بر آور و شفاعت كن كه شفاعتت پذيرفته است و هر چه مي خواهي بطلب كه به تو داده مي شود. وي سر بلند كرده، دوباره به سجده مي افتد. باز خداي تعالي مي فرمايد: سربرآور و شفاعت كن كه شفاعتت پذيرفته است و درخواست كن كه درخواستت برآورده است. پس آن جناب سر بر مي دارد و شفاعت و درخواست مي كند و به او هر چه خواست مي دهند. (تفسير برهان 2/440، ح 14.)
دانشمندان اهل سنت نيز احاديث فراواني از پيامبر نقل كرده اند كه در آن ها مقام محمود به شفاعت تفسير و تأويل شده است. (در المنثور 5/324 – 328.)
مفسران به پيروي از احاديث مأثور معتقدند: «منظور از اين مقام والا و ارجمند منزلت شفاعت و بالاتر از مقام شفاعت است».
***
پاورقي:
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 5 (معاد در قرآن)