مرکز پاسخگويي: مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي: اهل بيت
موضوع فرعي: شيعه واقعي
شيعه واقعي كيست و آيا ما محب ائمه هستيم و يا شيعة واقعي هستيم؟


پاسخ:
شيعه يعني پيرو واقعي ائمه (ع) و براي شناخت آن علايم و نشانه هايي از طريق خود معصومين (ع) در روايات بيان شده است كه از مهمترين آنها انجام واجبات و ترك محرمات و در مرحله بعدي انجام مستحبات و ترك مكروهات است. همچنين متخلق شدن به صفات پسنديده و دوري از اخهاي بد و دوستدار واقعي خدا و رسول و ائمه (ع) بودن و. كه ذكر همه آنها در اين نوشته ممكن نيست. براي آگاهي بيشتر ر. ك: 1- فضائل الشيعه، شيخ صدوق 2- صفات الشيعه، شيخ صدوق خصوصيات شيعه واقعي در يك كلمه تقوا و كار براي خداوند است كه قرآن ميفرمايد: إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ يك موعظه ميكنم و آن اين كه براي خدا كار كنيد. همچنين ميفرمايد: إِنَّما يَتَقَبَّلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْمُتَّقِي خداوند فقط از متقين قبول ميكند. امام صادق (ع) درباره وظيفه شيعيان فرموده است: كونوا لنازينا ولا تكونوا لناشيناً زينت و سبب افتخار ما باشيد نه اين كه باعث شرمندگي ما باشيد. در اين راستا حضرت علي (ع) ميفرمايد: اعيوني بورع واجتهاد وسداد سعي كنيد تقوا و ورع داشته باشيد. در اين راه تلاش كني و استقامت داشته باشيد و اما صادق (ع) شيعه واقعي را چنين معرفي ميكنند: شيعتنا اهل الورع والاجتهاد و اهل الوفاء والامانة و اهل الزهد والعباده، اصحاب احدي و خمسين ركعة في اليوم والليلة، القائمون بالليل، الصائمون بالنهار، يزكون اموالهم و يحجون البيت و يجتنبن كل محرم شيعيان ما اهل پارسايي و سخت كوشي [در عبادت] هستن، اهل وفاداري و امانتدارياند. اهل زهد و عبادتاند. آنانند كه در شبانه روز 51 ركعت نماز ميگزارند. شب ها را به عبادت سپري ميكنند و روزها را به روزه داري. زكات اموال خود را ميپردازند وند و از هر حرامي دوري ميكنند،(1).امام باقر (ع) نيز فرموده اند: ما شيعتنا الا من اتقي اللَّه و اطاعه و ما كانوا يعرفون الا بالتواضع والتخشع واداء الامانه و كثرة ذكراللَّه شيعه ما كسي نيست مگر كسي كه از خدا بترسد و او را فرمان برد آنان جز با فروتني و خاكساري و امانتداري و بسياري ياد خدا اخته نميشوند،(2).نه تشيع و پيروي، بدون محبت و عشق واقعي مقدور است و نه عشق و محبت واقعي، بدون دنباله روي تصور ميشود ولي در عين حال بايد توجه نمود كه محبت به اهل بيت به طور كلي از دو مرحله: 1- عنوان، اسمي، شناسنامه اي و ادعائي، 2- محبت واقعي برخاسته از شناخت و آگاهي، برخدار است كه تنها عشق ومحبت واقعي برخاسته از شناخت و عمق است كه انسان را به مشابهت و پيروي عملي و مشاكلت با شخصيت و زندگي امام محبوب (ع) وا ميدارد و محبت ادعائي سطحي و شناسنامه اي ارزش كاربردي چنداني ندارد و به حقيقت نميتوان هر مدعي محبت را شيعه واقعي بمار آورد. اما ناگفته نماند كه محبت يك شعله گرمي بخش دروني است كه فروزش آن داراي درجات ميباشد و به هر مقدار محبت به شوق نزديك شود ثمر بخشي آن در رفتار نمايانتر است ولي بايد دانست كه محبت اهل بيت (ع)، چنان اكسير اعظم و گوهر گران بهائي است كه پايداري آن مح در دل و جان هر انساني حتي به مقدار اندك، منشاء بركات و توفيقات فراوان در دنيا و آخرت ميشود. بنابراين اگر چه محبان علي (ع)، شيعه واقعي نباشند، امّا زمينه مساعد بسيار خوبي براي نجات از آلودگي و راهيابي به سعادت دارند.

***
پاورقي:
(1) بحارالانوار، ج 68، ص 167- ميزانالحكمه، حديث 9931)
(2) (تحفالعقول، ص 295- ميزان الحكمه، حديث 9933)