مرکز پاسخگويي: فرهنگ ومعارف قرآن
موضوع اصلي: قرآن
موضوع فرعي: سايه عرش خدا
از نظر قرآن، چه كساني در ساية عرش خدا قرار ميگيرند؟
پاسخ:
قرآن مجيد بارها سخن از عرش الهي و حاملان آنها به ميان آورده است، ولي دربارة ساية عرش و كساني كه در آن قرار دارند، در روايات امامان: مطالبي وارد شده است. در روايتي پيامبر(ص) خطاب به علي فرموده: اي علي! تو و پيروانت در قيامت در كنار حوض كوثر خواهيد بود و هر كه را دوست داشته باشيد، از آن سيراب ميكنيد و هر كه را دوست نداشته باشيد، از آن محروم ميكنيد و شما در آن روز كه روز ناگواري بزرگ است، در ساية عرش الهي، ايمن خواهيد بود.( بحارالانوار، محمد باقر مجلسي;، ج 7، ص 179، نشر وفا، بيروت. )
هم چنين از امام صادق روايت شده است كه فرمود: آدميان سه گروه هستند: گروهي در ساية عرش الهي هستند، در روزي كه هيچ سايهاي وجود ندارد، غير از ساية عرش; گروهي محكوم به حساب و عذاب هستند; گروهي نيز صورتهاي آنان، صورت انسان است، ولي قلوب آنان قلوب شيطان است.( همان، ص 183. )
برخي كارها و اوصاف در روايات آمده است كه سبب ميشود صاحب آنها، روز قيامت در ساية عرش الهي قرار بگيرند كه به چند مورد آن اشاره ميكنيم:
1. كسي كه سيزده روز از ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند براي چنين شخصي، سفرهاي از ياقوت سبز ـ با اوصاف مخصوصي كه در روايات آمده است ـ در ساية عرش الهي برايش قرار ميدهد،( همان، ص 301. ) اين شخص نيز براساس روايات، روز قيامت در ساية عرش الهي قرار دارد.
2. كسي كه 26 روز از ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند متعال براي چنين شخصي، صد قصر از درّ و ياقوت ـ با اوصافي كه در روايات آمده است ـ در ساية عرش الهي برايش قرار ميدهد.( همان، ص 302. )
3. طلبكاري كه ـ بر بدهكار مؤمن خود ـ آسان بگيرد و به او مهلت دهد.( همان، ص 304. )
4. كسي كه عاق والدين نشده باشد و حسدنورزيده باشد: در روايتي آمده است كه حضرت موسيغ شخصي را در ساية عرش الهي ميبيند، پس ميگويد پروردگارا! اين كيست كه آن قدر او را به خود نزديك كردهاي، به گونهاي كه او را در ساية عرش خود قرار دادهاي؟ پس خداوند ـ تبارك و تعالي ـ ميفرمايد: اي موسي! اين كسي است كه والدينش او را عاق نكردهاند و نسبت به آن چه خدا به مردم ديگر از نعمتهايش تفضل فرمود، حسد نورزيده است.( همان، ج 13، ص 353. )