با نام شيعه مردم را نچاپيد
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:
مردم درباره ي ما بر سه گروهند: گروهي ما را دوست دارند چون منتظر قائم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) ما هستند تا از دنياي ما به نوايي برسند، اينان سخنان ما را مي گويند و آنها را حفظ مي كنند اما به كردار ما رفتار نمي كنند. بزودي خداوند اين عده را در آتش محشور خواهد كرد؛ گروهي ما را دوست دارند و سخن ما را مي شنوند و به اعمال ما رفتار مي كنند تا با نام ما مردم را بچاپند، خداوند شكم اين عده را از آتش پر مي كند و گرسنگي و تشنگي را بر ايشان مسلط مي گرداند؛ گروهي ما را دوست دارند و گفتار ما را حفظ مي كنند و امر ما را اطاعت مي نمايند و برخلاف كردار ما رفتار نمي كنند اينان از ما هستند و ما از آنان. [1] .
[ صفحه 406]
پاورقي
[1] تحف العقول: 514 همان، همان، 9968.
فضائل لا توصف
المحاسن 143، ب 11، ح 41: أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن ابن محبوب، عن عمرو بن أبي المقدام،....
عن مالك بن أعين الجهني، قال: أقبل إلي أبوعبدالله عليه السلام فقال:
يا مالك أنتم و الله شيعتنا حقا، يا مالك تراك قد أفرطت في القول في فضلنا؟ إنه ليس يقدر أحد علي صفة الله و كنه قدرته و عظمته، فكما لا يقدر أحد علي كنه صفة الله و كنه قدرته و عظمته (و لله المثل الأعلي) فكذلك لا يقدر أحد علي صفة رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و فضلنا و ما أعطانا الله، و ما أوجب من حقوقنا و كما لا يقدر أحد أن يصف فضلنا و ما أعطانا الله و ما أوجب الله من حقوقنا فكذلك لا يقدر أحد أن يصف حق المؤمن
[ صفحه 579]
و يقوم به مما أوجب الله علي أخيه المؤمن، و الله يا مالك إن المؤمنين ليلتقيان فيصافح كل واحد منهما صاحبه، فما يزال الله تبارك و تعالي ناظرا إليهما بالمحبة و المغفرة، و إن الذنوب لتحات عن وجوههما و جوارحهما حتي يفترقا، فمن يقدر علي صفة الله و صفة من هكذا عند الله؟
في شهر رمضان
فروع الكافي، 2 / 88، ح 8: أحمد بن محمد، عن علي بن الحسين، عن محمد بن عبيد، عن عبيد بن هارون، عن أبي يزيد، عن حصين، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...
كان علي بن الحسين عليه السلام اذا كان شهر رمضان لم يتكلم الا بالدعاء و التسبيح و الاستغفار و التكبير، فاذا أفطر قال: اللهم ان شئت أن تفعل فعلت.
دلائل العقل
[تحف العقول 324: عن الصادق عليه السلام قال:...].
ثلاثة أشياء تدل علي عقل فاعلها: الرسول علي قدر من أرسله، و الهدية علي قدر مهديها، و الكتاب علي قدر كاتبه.
من فواكه الجنة
الخصال 1 / 289، ح 47: حدثنا أبي رضي الله عنه، قال: حدثنا سعد بن عبدالله، عن أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن أحمد بن سليمان الكوفي، عن أحمد بن يحيي الطحان، عمن حدثه، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:....
خمس من فاكهة الجنة في الدنيا: الرمان الامليسي، و التفاح، و السفرجل، و العنب، و الرطب المشان.
چگونه كبوترهاي نامه بر؛ پيام را مي رسانند؟
1- محمد بن عذافر گويد: به امام صادق - عليه السلام - عرض كردم: چگونه كبوترهايي كه از شهرهاي دوري كه هرگز آن را نديده اند ارسال مي شوند، و آنها پيام را به محل مقصود مي رسانند؟
حضرت فرمود: اي ابن عذافر، اين پرندگان به منزل صاحبانشان از سي فرسخ به وسيله ي شناخت و حس خود مي آيند، و هنگامي كه مسافت بيش از سي فرسخ باشد به وسيله ي اينكه روزي آنها در آنجا است به خانه صاحبانشان مي آيند. [1] .
[ صفحه 543]
2- اسحاق بن عمار گويد: به امام صادق - عليه السلام - عرض كردم: چگونه كبوتر نامه رسان از مكان دوري به منزل مقصود مي رود ؟
حضرت فرمود: روزي آن را به آنجا سوق مي دهد. [2] .
- توضيح: يعني چون حيوان عادت كرده است روزي خود را در آن خانه بيابد، به آنجا مي رود.
پاورقي
[1] الكافي: ج 6 ص 549، بحارالأنوار: ج 62 ص 22 ح 35.
[2] فروع الكافي: ج 6 ص 549، بحارالأنوار: ج 62 ص 23 ح 37.
الحسن بن قدامة الكناني
الحسن بن قدامة الكناني، الحنفي.
محدث إمامي ثقة. روي عنه محمد بن الحسين الحضرمي.
[ صفحه 381]
المراجع:
رجال النجاشي 35. معجم رجال الحديث 5: 84. أعيان الشيعة 5: 231. تنقيح المقال 1: 303. معجم الثقات 36. مجمع الرجال 2: 142. جامع الرواة 1: 220. توضيح الاشتباه 122. رجال ابن داود 77. هداية المحدثين 40. رجال الحلي 42. نقد الرجال 96. منتهي المقال 101. العندبيل 1: 155. منهج المقال 106. جامع المقال 61. وسائل الشيعة 20: 169. إتقان المقال 45. الوجيزة للمجلسي 31. ثقات الرواة 1: 222. تهذيب الكمال 2: 84.
عبيد بن صالح الكوفي
عبيد بن صالح الكوفي.
إمامي.
المراجع:
رجال الطوسي 240. تنقيح المقال 2: 236. خاتمة المستدرك 824. معجم رجال الحديث 11: 53. نقد الرجال 213. جامع الرواة 1: 526. مجمع الرجال 4: 114. منهج المقال 216.
[ صفحه 345]
ميمون الجبان (الكوفي)
ميمون الجبان، وقيل الحيان، وقيل الخباز، الكوفي.
[ صفحه 336]
محدث إمامي. روي عنه صفوان بن يحيي.
المراجع:
رجال الطوسي 317. تنقيح المقال 3: قسم الميم 265. خاتمة المستدرك 853. معجم رجال الحديث 19: 114. جامع الرواة 2: 286. منهج المقال 351. مجمع الرجال 6: 172.