بازگشت

شيعيان سه دسته اند


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

شيعه سه دسته اند: دوستدار مهرورز (نسبت به ما) چنين شيعه اي از ما است و شيعه اي كه خود را به ما مي آرايد و كسي كه خود را به ما بيارايد، ما مايه ي آراستگي او هستيم و شيعه اي كه ما را وسيله ي ارتزاق خود قرار مي دهد؛ كسي كه به وسيله ي ما ارتزاق كند به فقر گرفتار آيد. [1] .


پاورقي

[1] خصال: 9965، 103 / 61.


الأئمة حجج الله


الاختصاص 335 - 334: قال الصادق عليه السلام:....

إن الله تبارك و تعالي جعلنا حججه علي خلقه، و أمناءه علي علمه فمن جحدنا كان بمنزلة إبليس في تعنته علي الله، حين أمره بالسجود لآدم، و من عرفنا و اتبعنا كان بمنزلة الملائكة الذين أمرهم الله بالسجود لآدم فأطاعوه.


التهيؤ للصلاة


فروع الكافي 1 / 300، ح 5: محمد بن اسماعيل، عن الفضل بن شاذان، عن حماد بن عيسي، عن ربعي بن عبدالله، عن الفضيل بن يسار، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

كان علي بن الحسين عليه السلام اذا قام في الصلاة تغير لونه فاذا سجد لم يرفع رأسه حتر يرفض [1] عرقا.



[ صفحه 350]




پاورقي

[1] ارفضاض الدموع ترششها.


صنوف الاخوان


[تحف العقول 323: قال عليه السلام:...].

الاخوان ثلاثة: فواحد كالغذاء الذي يحتاج اليه كل وقت فهو



[ صفحه 325]



العاقل، و الثاني في معني الداء و هو الأحمق، و الثالث في معني الدواء فهو اللبيب.


جنة آدم


فروع الكافي 1 / 247، ح 2: علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن أحمد بن محمد بن أبي نصر،...

عن الحسين بن ميسر، قال: سألت أبا عبدالله عليه السلام عن جنة آدم عليه السلام، فقال:



[ صفحه 356]



جنة من جنان الدنيا تطلع فيها الشمس و القمر، ولو كانت من جنان الآخرة ما خرج منها أبدا.


هنگامي كه چراغ خاموش مي شود نور آن كجا مي رود؟


زنديق گويد: خبر ده مرا از چراغ هنگامي كه خاموش مي شود نور آن كجا



[ صفحه 542]



مي رود؟

حضرت [صادق - عليه السلام -] فرمود: مي رود و برنمي گردد.

زنديق گفت: پس نمي تواني انكار كني كه انسان نيز چنين است، پس هرگاه مرد روح او از بدنش مفارقت مي كند، و مي رود و ديگر برنمي گردد، همان طوري كه نور چراغ هرگاه خاموش شد اصلا برنمي گردد.

حضرت فرمود: در مقايسه اشتباه كردي، زيرا آتش از اجسام مخفي و ناپيداست، و اجسام با اعيان خود قائم مي باشند مانند آهن و سنگ، پس هرگاه يكي از آنها به همديگر برخورد كند آتشي از آنها منبعث و ظاهر مي شود كه نور چراغ را از آن مي گيرند و روشنايي مي دهند.

پس آتش در اجسام ثابت و باقي است، و روشنايي رفتني است.

و اما روح پس جسم رفيقي است كه در پوشش و قالبي غليظ قرار دارد، و مشابه چراغي كه گفتي نيست.

خداوند در رحم (زنان) از آب صافي جنيني مي آفريند و در آن انواع گوناگوني از عروق و اعصاب و دندانها و مو و استخوان و غيره تعبيه مي كند، و او آن را پس از مرگ زنده مي كند، و پس از فنا اعاده مي نمايد. [1] .


پاورقي

[1] بحارالأنوار: ج 10 ص 184.


الحسن بن فضالة


إمامي لم أقف علي ترجمة حياته.

المراجع:

رجال الطوسي 168. تنقيح المقال 1: 302. معجم رجال الحديث 5: 79. جامع الرواة 1: 219. نقد الرجال 96. مجمع الرجال 2: 142. أعيان الشيعة 5: 223 وفيه اسم أبيه فضلة بدل فضالة. توضيح الاشتباه 122. منتهي المقال 89. العندبيل 1: 155. منهج المقال 106.


عبيد بن سليمان المزني


عبيد بن سليمان المزني، الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 240. تنقيح المقال 2: 235. معجم رجال الحديث 11: 53. جامع الرواة 1: 526. مجمع الرجال 4: 114. منهج المقال 216.


ميمون البان


ميمون البان، وقيل بياع البان، الكوفي.

محدث إمامي. روي كذلك عن الامامين السجاد عليه السلام والباقر عليه السلام. روي عنه محمد بن سليمان، ومحمد بن حكيم.

المراجع:

رجال الطوسي 101 و 138 و 317. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 265 وفيه اللبان بدل البان. خاتمة المستدرك 853. رجال البرقي 45. معجم رجال الحديث 19: 112. نقد الرجال 360. جامع الرواة 2: 286. هداية المحدثين 154. مجمع الرجال 6: 172. منتهي المقال 316. منهج المقال 351.