بازگشت

ويژگي هاي شيعيان


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

شيعيان ما اهل پارسايي و سخت كوشي (در عبادت) هستند، اهل وفاداري و امانتداريند، اهل زهد و عبادتند، آنهايند كه در شبانه روز به عبادت سپري مي كنند و روزها را به روزه داري، زكات اموال خود را مي پردازند و به حج مي روند و از هر حرامي دوري مي كنند.

حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند: شيعه ي ما كسي است كه آنچه را نيك مي شمارد، پيش مي برد و از آنچه زشت مي داند، خودداري مي كند، خوبي ها را آشكار مي سازد و از سر شوق و اشتياق به رحمت خداي بزرگ به كارهاي سترگ مي شتابد؛ پس او از ماست و رو به سوي ما دارد و هر جا كه ما باشيم با ماست [1] .


پاورقي

[1] بحار: 68 / 167 / 23 و ص 169 / 29، ميزان الحكمه: ج 6، ح 9931 و 9932.


اشد من الحديد


المحاسن 251، ب29، ح 266: أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن محمد بن إسماعيل بن بزيغ، عن أبي إسماعيل السراج، عن خضر بن عمرو قال: قال أبوعبدالله عليه السلام:....

إن المؤمن أشد من زبر الحديد، إن الحديد إذا دخل النار لان، و إن المؤمن لو قتل و نشر ثم قتل و نشر لم يتغير قلبه.


مجالس الحسين


أ: ثواب الأعمال 109 - 108، ح 1.

ب: كامل الزيارات 104، ب 33، ح 1: أبي رحمه الله، قال: حدثنا سعد بن عبدالله، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن محمد بن اسماعيل، عن صالح بن عقبة،...

عن أبي هارون المكفوف، قال: قال لي أبوعبدالله عليه السلام:

يا أباهارون،أنشدني في الحسين عليه السلام.

فأنشدته.

قال: فقال لي:أنشدني كما تنشدون،يعني بالرقة.

قال: فأنشدته:



امرر علي جدث الحسين

فقل لأعظمه الزكية



قال:فبكي، ثم قال: زدني، فأنشدته القصيدة الأخري.

قال: فبكي و سمعت البكاء من خلف الستر.

قال: فلما فرغت قال: يا أباهارون من أنشد في الحسين عليه السلام شعرا فبكي و أبكي عشرة كتبت لهم الجنة، و من أنشد في الحسين عليه السلام شعرا فبكي و أبكي خمسة كتبت لهم الجنة، و من أنشد في الحسين شعرا فبكي و أبكي واحدا كتبت لهما الجنة، و من ذكر الحسين عليه السلام عنده فخرج من عينيه [من الدمع] مقدار جناح ذبابة كان ثوابه علي الله عزوجل، و لم يرض له بدون الجنة.


قوام المجتمع


[تحف العقول 321: قال عليه السلام:...].

لايستغني أهل كل بلد عن ثلاثة يفزع اليهم في أمر دنياهم و آخرتهم فان عدموا ذلك كانوا همجا: فقيه عالم ورع، و أمير خير مطاع، و طبيب بصير ثقة.


ستلد و يعذب أولادها


بحارالأنوار 4 / 118، ح 50: عن تفسير العياشي، عن الفضل بن أبي قرة، قال: سمعت أبا عبدالله عليه السلام يقول:...

أوحي الله الي ابراهيم أنه سيولد لك.

فقال لسارة.

فقالت: أألد و أنا عجوز؟

فأوحي الله اليه أنها ستلد و يعذب أولادها أربعمائة سنة بردها الكلام علي.

قال: فلما طال علي بني اسرائيل العذاب ضجوا وبكوا الي الله أربعين صباحا.

فأوحي الله الي موسي و هارون يخلصهم من فرعون، فحط عنهم سبعين و مائة سنة.

قال: و قال أبو عبدالله عليه السلام: هكذا أنتم لو فعلتم لفرج الله عنا، فأما اذا لم تكونوا فان الأمر ينتهي الي منتها.


علت سرما و گرما چيست؟


سليمان بن خالد گويد: از امام صادق - عليه السلام - پرسيدم كه گرما و سرما از



[ صفحه 535]



چه پديد مي آيند؟

حضرت در پاسخ فرمود: اي ابو ايوب؛ راستي كه مريخ اختر گرمي است. و زحل اختر سردي؛ و هرگاه مريخ آغاز ارتفاع كند زحل شروع به انحطاط مي كند و اين وضع در بهار مي باشد، و پيوسته چنين است كه هرگاه مريخ يك درجه بالا رود زحل يك درجه فرو شود در سه ماه بهار تا مريخ به بي نهايت ارتفاع رسد، و زحل به بي نهايت هبوط و مريخ بالا آيد، و از اين راه گرما سخت گردد.

و چون آخر تابستان و اول پائيز شود زحل آغاز ارتفاع كند و مريخ شروع به هبوط مي نمايد و پيوسته چنين است كه هر آنچه زحل يك درجه برآيد مريخ يك درجه هبوط كند تا مريخ به بي نهايت هبوط رسد و زحل به بي نهايت ارتفاع و زحل آشكارا گردد و جلوه كند، و اين در آغاز زمستان است و آخر پائيز، و از اين رو سرما سخت شود.

و هر آنچه اين ارتفاع گيرد آن هبوط مي كند و هر آنچه آن هبوط كند اين ارتفاع مي گيرد.

و هرگاه در تابستان روز سردي باشد از عمليه ماه است، و هرگاه در زمستان روز گرمي باشد از عمليه ي آفتاب است.

اين است تقدير خداوند عزيز و دانا و منم بنده ي پروردگار جهانيان.

شرح: علامه مجلسي - رحمه الله - در شرح اين حديث مي فرمايد: اينكه حضرت فرمود: «راستي كه مريخ اختر گرمي است» ممكن است از تأثير هر دو اختر در سرما و گرما بر اثر خاصيت آنها باشد، نه بر اثر سرايت گرمي و سردي از آنها به زمين، و مانند آثار مقارنه ي كواكب باشد، و براي هر كدام از آن دو تدويري باشد و ارتفاع مريخ در تدوير آن باشد و مؤثر ناقص باشد در حرارت (چون كه نزديكي آفتاب هم مؤثر ديگري است).

و يا نشانه ي زيادت حرارت باشد و ارتفاع آن نزد ارتفاع زحل باشد بحسب تدوير زحل، و انحطاط زحل هم جزء مؤثر سرما باشد. (زيرا جزء ديگر آن دور شدن



[ صفحه 536]



خورشيد است از سمت الرأس).

يا نشانه فزوني سرما باشد و از اين جهت است كه هوا در تابستان گرم است و در زمستان سرد، و دليلي بر امتناع آن نيست.

مرحوم ميرزا خليل كمره اي درباره ي اين حديث شريف و شرح علامه ي مجلسي - رحمه الله - گويد: آنچه مرحوم مجلسي - رحمه الله - در اين باره گفته است بر پايه ي فلسفه قديم يوناني است در تصوير افلاك و سير كواكب، و اين پايه هاي فلسفه ي فلكي يوناني امروزه ويران شده است، و با تحقيقات و اكتشافات دانشمندان امروزه بطلان آن ثابت شده است.

ولي تطبيق روايت با ارتفاع و انحطاط مريخ و زحل بعيد نيست به اين معني كه زمين در حركت انتقالي خود كه موجب توليد فصول اربعه است و مريخ و زحل در حركت انتقالي خود به دور خورشيد وضعي دارند كه گرما بر ارتفاع مريخ و نسبت به زمين و انحطاط زحل نسبت بدان تطبيق مي شود و سرما به عكس آن.

و مقصود از ارتفاع مريخ اين است كه از نظر حركت انتقالي خود فوق الارض است، و بر محيط زمين نمايان و جلوه گر است.

و مقصود از انحطاط زحل اين است كه در حركت انتقالي خود تحت الارض است و بر سطح مسكون زمين نمايان نيست، و چون گرما و سرما در دو روي زمين و دو خط استوا متبادل مي شوند و موقع تابستان كه يك سمت زمين كه شدت گرمي آن است موافق زمستان و سرماي سمت ديگر است ممكن است ارتفاع مريخ و انحطاط زحل هم بدين نظر نسبت به دو سوي زمين تفاوت كند، و در اين سو كه ارتفاع مريخ و انحطاط زحل است از آن سوي ديگر بالعكس باشد. [1] .


پاورقي

[1] روضة الكافي: ص 306، بحارالأنوار: ج 55 ص 246 ح 27.


الحسن بن علي الأحمري


الحسن بن علي الأحمري، الكوفي.

محدث إمامي مجهول الحال، وقيل من الحسان. روي كذلك عن الإمام الباقر عليه السلام. روي عنه عنبسة بن عمرو، ومعاوية بن وهب.



[ صفحه 376]



المراجع:

رجال الطوسي 113 و 166. تنقيح المقال 1: 292. معجم رجال الحديث 5: 13. جامع الرواة 1: 209. نقد الرجال 93. مجمع الرجال 2: 126. أعيان الشيعة 5: 165. هداية المحدثين 190. العندبيل 1: 149. منهج المقال 103. إتقان المقال 177.


عبد الوهاب بن عبد المجيد (الثقفي)


أبو محمد عبد الوهاب بن عبد المجيد، وقيل عبد الحميد بن الصلت بن عبد الله، وقيل عبيد الله بن الحكيم، وقيل الحكم، وقيل أبي الحكم بن أبي العاص الثقفي، البصري. محدث، حافظ، وثقه بعض العامة وقالوا: تغير قبل موته بثلاث سنين. كان محدث البصرة في وقته، قدم بغداد في عهد المنصور وحدث بها. روي عنه سليمان بن داود المنقري، ويحيي بن معين، وأبو بكر الشافعي وغيرهم. ولد سنة 108، وقيل سنة 110، وتوفي بالبصرة سنة 194، وقيل سنة 184.

المراجع:

رجال الطوسي 238 و 267. تنقيح المقال 2: 234. خاتمة المستدرك 824. معجم رجال الحديث 11: 42. رجال البرقي 25. نقد الرجال 213. جامع الرواة 1: 523. مجمع الرجال 4: 111. منهج المقال 216. لسان الميزان 7: 295. ميزان الاعتدال 2: 680. تهذيب التهذيب 6: 449. تقريب التهذيب 1: 528. خلاصة تذهيب الكمال 210. التاريخ الكبير 6: 97. الطبقات لابن خياط 225. البداية والنهاية 10: 225. الجرح والتعديل 3: 1: 71. تذكرة الحفاظ 1: 321. الكني والأسماء 2: 99. النجوم الزاهرة 2: 146. الضعفاء والمتروكين لابن



[ صفحه 341]



الجوزي 2: 158. تاريخ بغداد 11: 18. تاريخ أسماء الثقات 242. العبر 1: 314. تاريخ الثقات 314. شذرات الذهب 1: 340. هدي الساري 421. الضعفاء الكبير 3: 75. طبقات الحفاظ 139. الطبقات الكبري 7: 289. المغني في الضعفاء 2: 412. الثقات 7: 132. تهذيب الأسماء واللغات 1: 310. المعارف 224.


موسي بن هلال النخعي


موسي بن هلال النخعي، الكوفي.

محدث لم يذكر أصحابنا تفاصيل أحواله، وبعض العامة يضعفون حديثه. روي عنه الهذيل بن أبي الغريف الهمداني.

المراجع:

رجال الطوسي 308 وفيه: أسند عنه. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 259. خاتمة المستدرك 852. معجم رجال الحديث 19: 78. نقد الرجال 358. جامع الرواة 2: 282. مجمع الرجال 6: 161. منتهي المقال 314. منهج المقال 349. الوجيزة 52. ميزان الاعتدال 4: 226. لسان الميزان 6: 136. الضعفاء الكبير 4: 170 وفيه العبدي بدل النخعي. الجرح والتعديل 4: 1: 166. المغني في الضعفاء 2: 688. الضعفاء والمتروكين لابن الجوزي 3: 151.