بازگشت

ويژگي افراد شايسته ي مشورت


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

در كار خود با كساني مشورت مكن، كه از خداي عزوجل مي ترسند [1] .


پاورقي

[1] امالي شيخ صدوق: 250 /، ميزان الحكمه: ج 6، ح 9877.


الجعفرية


بحارالأنوار 68 / 166، ح 18: عن رجال الكشي: عن ابن مسعود، عن عبدالله بن محمد الطيالسي، عن الوشاء، عن محمد بن حمران....

عن أبي الصباح الكناني قال: قلت لأبي عبدالله عليه السلام: إنا نعير بالكوفة فيقال لنا جعفرية.

قال: فغضب أبوعبدالله عليه السلام ثم قال: إن أصحاب جعفر منكم لقليل، إنما أصحاب جعفر من اشتد ورعه، و عمل لخالقه.


في مسجد الغدير


فروع الكافي 2 / 567، ح 3: عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن أبان، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

يستحب الصلاة في مسجد الغدير، لأن النبي صلي الله عليه و آله و سلم أقام فيه أميرالمؤمنين عليه السلام و هو موضع أظهر الله عزوجل فيه الحق.


مع الاعداء


[كشف الغمة 2 / 444: قال عليه السلام:...].

اني لأسارع الي حاجة عدوي خوفا أن أرده فيستغني عني.



[ صفحه 320]




عظموا كباركم


أصول الكافي 2 / 165، ح 3: علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن عبدالله بن أبان، عن الوصافي، قال: قال أبو عبدالله عليه السلام:...

عظموا كباركم، وصلوا أرحامكم، و ليس تصلونهم بشي ء أفضل من كف الأذي عنهم.


معني پيوستگي آسمان و زمين، و شكافتن آنها چيست؟


ابوبكر حضرمي گويد: هشام بن عبدالملك (اموي) در حالي كه همراه با ابرش كلبي بود به حج رفت، در راه به امام صادق - عليه السلام - برخورد نمودند. هشام به ابرش گفت: آيا اين را مي شناسي؟

گفت: نه.



[ صفحه 528]



هشام گفت: اين همان است كه شيعيان او را به خاطر زيادي دانشش پيامبر مي دانند!!

ابرش گويد: از او سؤالي [سؤالاتي] خواهم نمود كه پاسخ آن را نتواند دهد مگر پيامبر يا وصي و جانشين پيامبر.

هشام به ابرش گفت: من نيز دوست دارم چنين كني.

ابرش با امام صادق - عليه السلام - ملاقات كرد و گفت: اي اباعبدالله؛ خبر ده مرا از فرمايش خداي عزوجل: (أولم يرالذين كفروا أن السماوات و الأرض كانتا رتقا ففتقناهما) [1] «آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر بازكرديم». پس آن پيوستگي و آن از هم جدا شدن چه بود؟

حضرت صادق - عليه السلام - فرمودند: اي ابرش؛ خدا همان طور است كه خود را توصيف نموده است: (كان عرشه علي الماء) [2] «و عرش (حكومت) او، بر آب قرار داشت» و آب روي هوا بود، و هوا محدود نيست، و آن روز مخلوقي غير از آنها نبود، و آب - آن روز - گوارا و صاف بود.

و هنگامي كه خواست زمين را بيافريند دستور داد به بادها كه آب را به هم بزنند تا موج شود، و سپس كف كرد، و كف يك توده شد، سپس خدا آن را در يك جا جمع نمود، سپس آن را كوهي از كف قرار داد، سپس زمين را از زير آن پهن نمود و گسترانيد، و خدا مي فرمايد: (إن أول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا) [3] «همانا نخستين خانه اي كه براي مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد، همان است كه در سرزمين مكه است؛ كه پربركت است».

سپس خداي تبارك و تعالي مدتي كه اراده فرموده بود مكث نمود، و هنگامي كه خواست آسمان را بيافريند دستور داد به بادها كه درياها را به هم بزند، تا



[ صفحه 529]



اينكه كف كرد و از ميان آن موج و كف دودي بدون آتش برخاست، و از آن آسمان را آفريد و در آن برجها، و ستاره ها، و منازل، آفتاب و ماه قرار داد، و آن ها را در (مدارها) به جريان انداخت، و آسمان سبز بود به رنگ آب صاف سبزگون، و زمين سبز بود به رنگ آب.

و هر دوي آن با هم پيوسته و چسبيده بودند، كه هيچ منفذي در آن نبود، و در زمين هيچ منفذي و راهي نبود كه همان رويش گياه باشد (يعني هيچ گياهي در زمين نبود) و آسمان بر زمين نمي باريد تا گياه برويد.

پس آسمان از هم جدا شد به وسيله ي باريدن باران، و زمين به وسيله ي روييدن گياه شكافته شد، و اين است معني فرمايش خداي عزوجل: (أولم ير الذين كفروا أن السماوات و الأرض كانتا رتقا ففتقناهما) «آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر باز كرديم».

ابرش كه ملحد بود گويد: [به خدا قسم]؛ از هيچ كس چنين حديثي را كه شما به من فرموديد، هرگز نشنيده ام، لطفا اين حديث را براي من تكرار كن، حضرت دوباره تكرار فرمود.

سپس گفت: من شهادت مي دهم كه تو فرزند پيامبري، اين را سه بار تكرار كرد. [4] .


پاورقي

[1] سوره ي أنبياء آيه ي 30.

[2] سوره ي هود آيه ي 7.

[3] سوره ي آل عمران آيه ي 96.

[4] تفسير القمي: ص 427؛ بحارالأنوار: ج 54 ص 72 ح 47.


الحسن بن سيف بن سليمان التمار


الحسن بن سيف بن سليمان التمار، الكوفي.

محدث إمامي ثقة، وقيل من الحسان، قليل الحديث. روي عنه الحسن بن علي بن فضال.

المراجع:

رجال الطوسي 167. تنقيح المقال 1: 284. رجال النجاشي 135 في ترجمة أبيه سيف بن سليمان. معجم الثقات 34. رجال ابن داود 74. معجم رجال الحديث 4: 356. جامع الرواة 1: 203. رجال الحلي 44. نقد الرجال 90. مجمع الرجال 2: 115 و 3: 186 في ترجمة أبيه سيف بن سليمان. أعيان الشيعة 5: 114. بهجة الآمال 3:



[ صفحه 370]



134. منتهي المقال 95. العندبيل 1: 144 وفيه من المهملين. منهج المقال 100. وسائل الشيعة 20: 166. إتقان المقال 41. الوجيزة للمجلسي 31. رجال الأنصاري 61.


عبد المؤمن بن عبد الله بن خالد العبسي


أبو الحسن عبد المؤمن بن عبد الله بن خالد العبسي، الكوفي.

محدث. روي عنه محمد بن حرب النسائي وقيل النشائي.

المراجع:

رجال الطوسي 237. تنقيح المقال 2: 227. خاتمة المستدرك 824. معجم رجال الحديث 11: 8. نقد الرجال 210. جامع الرواة 1: 518. مجمع الرجال 4: 108. منهج المقال 214. لسان الميزان 4: 76. ميزان الاعتدال 2: 670. الضعفاء الكبير 3: 93. الجرح والتعديل 3: 1: 66. المغني في الضعفاء 2: 409. التاريخ الكبير 3: 2: 116.


موسي بن عقبة


أبو محمد موسي بن عقبة بن ربيعة بن أبي عياش الأسدي، القرشي وقيل

الزبيري بالولاء، المدني، المطر في، وقيل المطرقي. محدث تابعي وثقه بعض العامة، وكان عالما بالمغازي والسيرة النبوية، مؤرخا، حافظا، فقيها، مفتيا، مؤلفا. روي عنه بكير بن الأشج، وسفيان الثوري، وأنس بن عياض وغيرهم.



[ صفحه 326]



ألف كتاب (مغازي رسول الله). ولد بالمدينة المنورة، وتوفي بها سنة 141، وقيل سنة 142، وقيل سنة 145.

المراجع:

رجال الطوسي 307. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 257. نقد الرجال 358. مجمع الرجال 6: 158. جامع الرواة 2: 278. معجم رجال الحديث 19: 53. خاتمة المستدرك 853. منهج المقال 348. الأنساب 543. تاريخ الخميس 2: 60. ميزان الاعتدال 4: 214. كشف الظنون 2: 1747. تقريب التهذيب 2: 286. معجم المطبوعات 1816. الجرح والتعديل 4: 1: 155. معجم المؤلفين 13: 43. الأعلام 7: 325. اللباب 3: 225. هدية العارفين 2: 477. تهذيب التهذيب 10: 360. تذكرة الحفاظ 1: 140. خلاصة تذهيب الكمال 336. طبقات ابن خياط 267. شذرات الذهب 1: 209. طبقات الحفاظ 70. العبر 1: 192. النجوم الزاهرة 1: 345. البداية والنهاية 10: 77. التاريخ الكبير 7: 292. مرآة الجنان 1: 292. تاريخ الثقات 444. تاريخ أسماء الثقات 304. الوافي بالوفيات 2: 137. اسعاف المبطأ 598. تهذيب الأسماء واللغات 2: 117. هدي الساري 446. سير أعلام النبلاء 6: 114.