بازگشت

ويژگي هاي افرادي كه مورد مشورت نيستند


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

با احمق مشورت مكن و از دروغگو كمك مگير و به دوستي آدم دل مرده تكيه مكن؛ زيرا كه دروغگو دور را نزديك و نزديك را دور در نظرت جلوه مي دهد و احمق خودش را براي تو خسته مي كند اما به آن چه مي خواهي نمي رساند و آدم دل مرده در زماني كه كاملا به او اعتماد داري، تنهايت مي گذارد و در اوج ارتباطت با او، از تو مي برد [1] .



[ صفحه 395]



حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند: با كسي كه انديشه ات او را قبول ندارد مشورت مكن، هر چند به خردمندي و پارسايي شهرت داشته باشد [2] .


پاورقي

[1] تحف العقول: 316، ميزان الحكمه: ج 6، ح 9871.

[2] مصباح الشريعه: 315، ميزان الحكمه: ج 6، ح 9872.


اصحاب جعفر


بحارالأنوار 68 / 166، ح 17: عن رجال الكشي: عن حمدويه بن نصير، عن أيوب بن نوح عن صفوان بن يحيي، عن داود بن فرقد قال: سمعت أباعبدالله عليه السلام يقول:....

إن أصحابي أولو النهي و التقي، فمن لم يكن من أهل النهي و التقي فليس من أصحابي.


ما ينبغي في الغدير


فروع الكافي 2 / 149، ح 3: عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد،...

عن عبدالرحمن بن سالم، عن أبيه قال: سألت أباعبدالله عليه السلام: هل للمسلمين عيد غير يوم الجمعة و الأضحي و الفطر؟ قال:

نعم: أعظمها حرمة.

قلت: و أي عيد هو جعلت فداك؟

قال: اليوم الذي نصب فيه رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم أميرالمؤمنين عليه السلام و قال: من كنت مولاه فعلي مولاه.

قلت: و أي يوم هو؟



[ صفحه 335]



قال: و ما تصنع باليوم ان السنة تدور، و لكنه يوم ثمانية عشر من ذي الحجة.

فقلت: و ما ينبغي لنا أن نفعل في ذلك اليوم؟

قال: تذكرون الله عز ذكره فيه بالصيام و العبادة و الذكر لمحمد و آل محمد، فان رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم أوصي أميرالمؤمنين عليه السلام أن يتخذ ذلك اليوم عيدا، و كذلك كانت الأنبياء عليهم السلام تفعل، كانوا يوصون أوصياءهم بذلك فيتخذونه عيدا.


مع الشعراء


[كشف الغمة 2 / 444: قال عليه السلام:...].

اياكم و ملاحاة الشعراء [1] فانهم يضنون بالمدح و يجودون بالهجاء.


پاورقي

[1] الملاحاة: المنازعة و المخاصمة، و الضن: البخل.


كونوا أخوة بررة


أصول الكافي 2 / 175، ح 1: عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن الحسن بن محبوب، عن شعيب العقرقوفي قال: سمعت أبا عبدالله عليه السلام يقول لأصحابه:...

اتقوا الله و كونوا اخوة بررة، متحابين في الله، متواصلين، متراحمين، تزاوروا و تلاقوا، و تذاكروا أمرنا و أحيوه.



[ صفحه 344]




آيا ابليس در آسمان مسؤوليتي داشت؟


جميل بن دراج گويد: از امام صادق - عليه السلام - سؤال كردم: آيا ابليس از فرشته ها بود، يا مسؤوليتي در آسمان به عهده داشت؟

حضرت فرمود: ابليس از فرشتگان نبود، ولي فرشتگان خيال مي كردند از آنها است، و خدا مي دانست كه او از آنها نيست، و هيچ مسؤوليتي و نقشي در آسمانها نداشت، و هيچ امتياز و كرامتي نداشت.

من آمدم نزد طيار، و به او خبر دادم از آنچه شنيدم، او اين مطلب را رد كرد، و گفت: چگونه از فرشته ها نباشد، در حالي كه خداوند به ملائكه مي گويد: (أسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبليس) [1] «براي آدم سجده و خضوع كنيد، همگي سجده كردند؛ جز ابليس».

پس طيار خدمت امام صادق - عليه السلام - رسيد در حالي كه من نزد او بودم -



[ صفحه 527]



از حضرتش سؤال كرد و گفت: فدايت شوم؛ آيا فرمايش خدا در جاهاي متعدد در حين خطاب به مؤمنين: (يا أيها الذين آمنوا) «اي كساني كه ايمان آورده ايد» شامل منافقين مي شود يا خير؟

حضرت فرمود: بله، منافقين و گمراهان و هر كس كه ظاهرا به دعوت پيامبر اكرم لبيك گفت.

توضيح: گويا طيار بدين جهت از اين آيه سؤال كرد تا زمينه را براي اشكال گرفتن بر امام - عليه السلام - به ادعاي خروج منافقين از خطاب در فرمايش خدا: «اي كساني كه ايمان آورده ايد» آماده كند سپس اشكال كند كه منافقين چون از مؤمنين خارجند از اين خطاب، پس ابليس نيز از فرشتگان خارج است.

و چون امام صادق - عليه السلام - توضيح داد كه منافقين داخل در عنوان «اي كساني كه ايمان آورده ايد» مي باشند، لذا ديگر جائي براي اشكال نماند.

علامه مجلسي - رحمه الله - (در ذيل همان حديث) در كتاب نبوت گويد: حاصل حديث اين است كه خداوند از اين جهت ابليس را داخل فرشتگان نمود چون با آنها مخلوط بود، و ظاهرا از آنها بود. و خدا خطاب امر به سجود را به اين حاضرين نمود كه ابليس در ميان آنها بود.

يا مراد به خطاب اي فرشتگان به عنوان مثال بود و ابليس نيز مأمور بود، زيرا ظاهرا از آنان، و مظهر صفات آنها بود. [2] .


پاورقي

[1] سوره ي بقره آيه ي 34.

[2] تفسير العياشي: 1: 33، بحارالأنوار: ج 60 ص 217 ح 54.


الحسن بن سعيد الهمداني


الحسن بن سعيد الهمداني، الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 167 و 168. تنقيح المقال 1: 283. خاتمة المستدرك 790. معجم رجال الحديث 4: 350. جامع الرواة 1: 203. نقد الرجال 90. مجمع الرجال 2: 115. أعيان الشيعة 5: 104. منتهي المقال 89. العندبيل 1: 144. منهج المقال

100.


عبد المؤمن بن سلمة الكناني


عبد المؤمن بن سلمة الكناني، الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 237. تنقيح المقال 2: 227. خاتمة المستدرك 824. معجم رجال الحديث 11: 8 وفيه اسم أبيه سليمة بدل سلمة. نقد الرجال 210. جامع الرواة 1: 518. مجمع الرجال 4: 108. منهج المقال 214.


موسي بن عطية الأزدي (الغامدي)


موسي بن عطية الأزدي، الغامدي، الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 308. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 257. خاتمة المستدرك 852. معجم رجال الحديث 19: 53. نقد الرجال 358. جامع الرواة 2: 278. مجمع الرجال 6: 157. منهج المقال 348. منتهي المقال 314.