بازگشت

اثر شكر و سپاسگزاري


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در پاسخ به اين سوال كه آيا آيه ي (اگر سپاس گوييد)، (لئن شكرتم لازيدنكم...) (ابراهيم / 7) شامل شكر نعمت ظاهري مي شود، فرمودند:

آري، كسي كه خدا را بر نعمت هايش ستايش كند و سپاس گويد و بداند كه آن نعمت ها از جانب خداست نه ديگري [خداوند بر نعمتهايش مي افزايد]

حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

چون خداوند به بنده اي نعمتي دهد، پس قلبا قدر آن را بشناسد و به زبان خدا را ستايش كند. هنوز سخنش به پايان نرسيده است كه فرمان مي رسد تا بر نعمتش افزوده شود [1] .


پاورقي

[1] كافي: 2 / 95 / 9، ميزان الحكمه: ج 6، ح 9591.


المؤمن و التمحيص


بحارالأنوار 67 / 235، ح 53: عن روضة الواعظين: قال الصادق عليه السلام:....

إن العبد إذا كثرت ذنوبه، و لم يجد ما يكفرها به، ابتلاه الله عزوجل بالحزن في الدنيا ليكفرها به، فإن فعل ذلك به، و إلا فعذبه في قبره، ليلقاه الله عزوجل يوم يلقاه و ليس شي ء يشهد عليه بشي ء من ذنوبه.



[ صفحه 565]




آدم و الصلاة


علل الشرائع 2 / 339 - 338، ب 36، ح 2: حدثنا محمد بن موسي بن المتوكل، قال: حدثنا علي بن الحسين السعدآبادي، عن أحمد بن أبي عبدالله، عن أبيه، عن فضالة بن أيوب، عن الحسين بن أبي العلاء، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

لما أهبط الله آدم من الجنة ظهرت فيه شامة سوداء في وجهه [و] من



[ صفحه 325]



قرنه الي قدمه، فطال حزنه و بكاؤه علي ما ظهر به، فأتاه جبرئيل عليه السلام فقال له: ما يبكيك يا آدم؟

فقال: لهذه الشامة التي ظهرت بي.

قال: قم فصل فهذا وقت الصلاة الأولي.

فقام فصلي فانحطت الشامة الي عنقه، فجاءه في وقت الصلاة الثانية فقال: يا آدم قم فصل فهذا وقت الصلاة الثانية.

فقام فصلي فانحطت الشامة الي سرته، فجاءه وقت الصلاة الثالثة فقال: يا آدم قم فصل فهذا وقت الصلاة الثالثة.

فقام فصلي فانحطت الشامة الي ركبتيه، فجاءه في الصلاة الرابعة فقال: يا آدم قم فصل فهذا وقت الصلاة الرابعة.

فقام فصلي فانحطت الشامة الي رجليه، فجاءه في الصلاة الخامسة فقال: يا آدم قم فصل فهذا وقت الصلاة الخامسة.

فقام فصلي فخرج منها، فحمد الله و أثني عليه.

فقال جبرئيل: يا آدم مثل ولدك في هذه الصلوات كمثلك في هذه الشامة من صلي من ولدك في كل يوم و ليلة خمس صلوات خرج من ذنوبه كما خرجت من هذه الشامة.


من فوائد الصدقة


[أ: ثواب الأعمال 169 الحديث 7.

ب: مكارم الأخلاق 388، ب 11، الفصل 3: أبي رحمه الله عن سعد بن عبدالله، عن أحمد بن محمد بن أبي الخزرج، عن فضيل بن عثمان، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...].

من تصدق في يوم أو ليلة - ان كان في يوم فيوم، و ان كان ليل فليل - دفع الله عزوجل عنه الهم و السبع و ميتة السوء.


سلبيات الحياة


تحف العقول 365: قال عليه السلام:...

لا ينبغي لمن لم يكن عالما أن يعد سعيدا، ولا لمن لم يكن ودودا أن يعد حميدا، و لا لمن لم يكن صبورا أن يعد كاملا، و لا لمن يتقي ملامة العلماء و ذمهم أن يرجي له خير الدنيا و الآخرة، و ينبغي للعاقل أن يكون صدوقا ليؤمن علي حديثه، و شكورا ليستوجب الزيادة.


چرا دعا مي كنيم ولي مستجاب نمي شود؟


1- جميل گويد: مردي به امام صادق - عليه السلام - عرض كرد: فدايت شوم؛ خداوند مي فرمايد: (أدعوني أستجب لكم) [1] «مرا بخوانيد تا (دعاي) شما را بپذيرم» و ما دعا مي كنيم ولي مستجاب نمي شود.

حضرت فرمود: براي اينكه شما به عهدي كه به خدا داديد وفا نمي كنيد، و خداوند مي فرمايد: (أوفوا بعهدي أوف بعهدكم) [2] «و به پيماني كه با من بسته ايد وفا كنيد، تا من نيز به پيمان شما وفا كنم»، به خدا قسم؛ اگر وفا كنيد براي خدا، خدا نيز براي شما وفا مي كند. [3] .

2- علي بن حكم از هشام بن سالم روايت كرده است كه گفت: به امام صادق - عليه السلام - عرض كردم: اي فرزند رسول خدا؛ چرا هنگامي كه مؤمن دعا مي كند گاهي دعايش مستجاب و گاهي مستجاب نمي شود در حالي كه خداي عزوجل فرموده است: (و قال ربكم أدعوني أستجب لكم) [4] «پروردگارتان مي فرمايد مرا دعا كنيد دعايتان را اجابت مي كنم»؟

حضرت فرمود: بنده هنگامي كه خدا را با نيت صادق و قلبي مخلص بخواند و دعا كند دعايش مستجاب مي شود، پس از اينكه به عهد خداي عزوجل وفا كند.



[ صفحه 509]



و اگر خدا را بدون نيت صادق، و اخلاص بخواند و دعا كند دعايش مستجاب نمي شود، مگر نه اينكه خداوند متعال مي فرمايد: (أوفوا بعهدي أوف بعهدكم) [5] «به عهد من وفا كنيد تا به عهد شما وفا كنم»؟ پس هر كس وفا كند، به او وفا شود. [6] .

زنديق به حضرت صادق - عليه السلام - گفت: مگر نه اينكه مي گوئي: خدا مي گويد: (أدعوني أستجب لكم) [7] «مرا بخوانيد، تا (دعاي) شما را بپذيريم» در حالي كه ما مي بينيم شخص بيچاره و نيازمند دعا مي كند ولي دعايش به اجابت نمي رسد، و مظلوم و ستمديده از خدا ياري برضد دشمنش مي خواهد ولي او را ياري نمي كند؟

حضرت فرمود: واي بر تو، هيچ كس او (خدا) را نمي خواند مگر اينكه دعاي او را اجابت مي كند.

اما ستمكار پس دعايش مردود است تا وقتي كه توبه كند.

و اما صاحب محق پس اگر خدا را بخواند دعاي او را مستجاب مي كند، و بلا را از او دفع مي كند بدون اينكه بداند، و ثواب بزرگي براي روز نياز او ذخيره مي كند.

و اگر امري كه بنده طلبيده است براي او خير و مصلحت او نباشد چنين حاجت او برآورده نمي شود.

و مؤمن و عارف به خدا گاهي برايش دشوار است كه از خدا چيزي بخواهد چون نمي داند اين خواسته درست است يا درست نيست.

و گاهي بنده مرگ كسي را از خدا مي خواهد كه هنوز اجلش نرسيده است. يا باران را در وقتي مي خواهد كه در آن صلاح نباشد، زيرا او به تدبير مخلوقاتش



[ صفحه 510]



واردتر است، و نظير آن بسيار است، پس بفهم اين مطلب را. [8] .


پاورقي

[1] سوره ي غافر آيه ي 61.

[2] سوره ي بقره آيه ي 40.

[3] تفسير القمي: ص 38، بحارالأنوار: ج 90 ص 368 ح 3.

[4] سوره ي غافر آيه ي 61.

[5] سوره ي بقره آيه ي 40.

[6] الاختصاص: ص 242، بحارالأنوار: ج 90 ص 379 ح 23.

[7] سوره ي غافر آيه ي 61.

[8] الاحتجاج: ج 2 ص 228 و 229 ح 223، بحارالأنوار: ج 10 ص 174.


الحسن بن تميم الكوفي


الحسن بن تميم الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 167. تنقيح المقال 1: 270. خاتمة المستدرك 790. معجم رجال الحديث 4: 292. جامع الرواة 1: 191. نقد الرجال 86. مجمع الرجال 2: 100. أعيان الشيعة 5: 33. منتهي المقال 89. العندبيل 1: 137. منهج المقال 97.


عبد الملك بن خالد الكوفي


عبد الملك بن خالد الكوفي.

إمامي كان كوفيا انتقل إلي البصرة.



[ صفحه 326]



المراجع:

رجال الطوسي 234. تنقيح المقال 2: 228. خاتمة المستدرك 824. معجم رجال الحديث 11: 21. نقد الرجال 211. جامع الرواة 1: 520. مجمع الرجال 4: 104. منهج المقال 215.


موسي الأبار


موسي الأبار، وقيل الأبارة.

إمامي.



[ صفحه 315]



المراجع:

رجال الطوسي 323. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 252. خاتمة المستدرك 851. معجم رجال الحديث 19: 13. رجال البرقي 30. جامع الرواة 2: 270. مجمع الرجال 6: 149. منهج المقال 346.