بازگشت

سبب خوشحالي شيطان


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

تا زماني كه دو مسلمان با يكديگر قهر باشند، ابليس خوشحال است و هر گاه با هم (آشتي و) ديدار كنند، زانوهايش به هم خورد و بندهايش از هم بگسلد و فرياد زند: اي واي بر من، هلاك شدم. [1] .


پاورقي

[1] كافي: 2 / 346 / 7، ميزان الحكمه: ج 13، ح 21090.


الملائكة و شيعتنا


تأويل الآيات الظاهرة 516: قال محمد بن العباس: حدثنا الحسين بن أحمد، عن محمد بن عيسي، عن يونس بن عبدالرحمن،....

عن أبي بصير، قال: قال لي أبوعبدالله عليه السلام:

يا أبامحمد إن لله ملائكة تسقط الذنوب عن ظهر شيعتنا، كما تسقط الريح الورق من الشجر أوان سقوطه، و ذلك قوله عزوجل: (و يستغفرون للذين ءامنوا) [1] و استغفارهم و الله لكم دون هذا الخلق، يا أبامحمد فهل سررتك؟



[ صفحه 481]



قال: فقلت: نعم.


پاورقي

[1] سورة المؤمن، الآية: 7.


اياك و الغفلة


أ: ثواب الأعمال 242.

ب: المحاسن 96، ب 23، ح 58: أبي رحمه الله قال: حدثني سعد بن عبدالله، عن جعفر بن محمد بن عبيد الله، عن عبدالله بن ميمون، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

اياكم و الغفلة، فانه من غفل فانما يغفل عن نفسه، و اياكم و التهاون بأمر الله عزوجل، فانه من تهاون بأمر الله أهانه الله يوم القيامة.


اطعم السغبان


[المحاسن 389 ب 1 ح 17: أحمد بن محمد بن خالد البرقي، عن جعفر بن محمد الأشعري، عن ابن القداح، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...].

من أطعم مسلما حتي يشبعه لم يدر أحد من خلق الله ما له من الأجر في الآخرة، لا ملك مقرب، و لا نبي مرسل الا الله رب العالمين.

ثم قال: من موجبات الجنة و المغفرة، اطعام الطعام السغبان، ثم تلا قول الله عزوجل «أو اطعام في يوم ذي مسغبة (14) يتيما ذا مقربة (15) أو مسكينا ذا متربة (16) ثم كان من الذين ءامنوا» [1] .


پاورقي

[1] سورة البلد، الآيات: 17 - 14.


مادة كل داء


المحاسن 571، ب 1، ح 19: أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن علي بن حسان، عمن ذكره، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

اياكم والاكثار من شرب الماء فانه مادة لكل داء.

قال: و في حديث آخر: لو أن الناس أقلوا من شرب الماء لاستقامت أبدانهم.



[ صفحه 304]




مراد از حديث: «خداوند خانه ي گوشتي را مبغوض مي دارد» چيست؟


1- عبدالاعلي غلام آل سام گويد: به امام صادق - عليه السلام - عرض كردم: از رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - روايت شده است به ما كه رسول الله - صلي الله عليه و آله و سلم - فرموده است: «خداوند خانه ي گوشتي را مبغوض مي دارد» (آيا منظور



[ صفحه 428]



خانه اي است كه در آن زياد گوشت مصرف مي كنند؟ و آيا اين تفسير درست است)؟

حضرت فرمود: دروغ گفتند، مراد پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - از خانه ي گوشتي خانه اي است كه در آن انسانها غيبت مي شوند، و گوشت مردم را بدين طريق مي خورند.

پدرم زياد گوشت مصرف مي نمود، و در حالي از دنيا رفت كه در اختيار كنيزش سي درهم براي خريد گوشت گذاشته بود. [1] .

- توضيح: خوردن گوشت مردم اشاره به آيه كريمه اي است كه در اين آيه: غيبت به منزله ي خوردن گوشت مردار شمرده شده است: (و لا يغتب بعضكم بعضا أيحب أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتا فكرهتموه).

2- أديم بياع هروي گويد: به امام صادق - عليه السلام - عرض كردم: حديثي از رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - به ما رسيده كه حضرتش مي فرمود: «خداوند خانه ي گوشتي را مبغوض مي دارد» (و ما تصور مي كنيم كه مراد پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - خانه اي است كه در آن گوشت مداوم مي خورند آيا اين چنين است)؟

حضرت صادق - عليه السلام - فرمود: مراد رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - خانه اي است كه در آن گوشت انسانها (با غيبت) خورده مي شود، در حالي كه خود رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - گوشت را دوست مي داشت.

و (اصل داستان اين است كه) زني آمد نزد رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - براي اينكه از حضرتش سؤالي كند در حالي كه عايشه آنجا بود.

هنگامي كه سؤالش تمام شد و رفت، و چون كوتاه قد بود عايشه با دستش چنان اشاره كرد كه كوتاهي قد او را حكايت مي كند.

حضرت رسول - صلي الله عليه و آله و سلم - فرمود: دندانهايت را خلال كن، عايشه گفت: يا رسول الله! ما چيزي كه نخورديم.



[ صفحه 429]



حضرت فرمود: خلال كن.

عايشه دستور پيامبر را انجام داد، ناگهان تكه گوشتي از دهانش افتاد (و اين تفسير خوردن گوشت مردم است با غيبت كردن آنها). [2] .


پاورقي

[1] المحاسن: 461، بحارالأنوار: ج 63 ص 61 ح 21.

[2] المحاسن: 461، بحارالأنوار: ج 63 ص 61 ح 20.


جابر بن شمير (الأسدي)


أبو العلاء جابر بن شمير، وقيل شمر، وقيل سميرة، وقيل صمير الأسدي، الكوفي.



[ صفحه 279]



إمامي مجهول الحال، وقيل: من الحسان.

المراجع:

رجال الطوسي 163 وفيه أسند عنه. تنقيح المقال 1: 198. خاتمة المستدرك 786. معجم رجال الحديث 4: 40. جامع الرواة 1: 143. نقد الرجال 65. مجمع الرجال 2: 2. أعيان الشيعة 4: 40. منتهي المقال 72. العندبيل 1: 88. منهج المقال 77. إتقان المقال 168. الوجيزة للمجلسي 29. لسان الميزان 2: 87.


عبد الله بن أسيد القرشي


عبد الله بن أسيد القرشي، الأخنسي، وقيل الأحبسي، الكوفي.



[ صفحه 256]



من حسان محدثي الإمامية، وقيل من المجهولين. توفي سنة 188 وهو ابن سبعين أو إحدي وسبعين سنة.

المراجع:

رجال الطوسي 227 وفيه أسند عنه. تنقيح المقال 2: 168. خاتمة المستدرك 819. معجم رجال الحديث 10: 113. نقد الرجال 194. جامع الرواة 1: 472. مجمع الرجال 3: 265. منتهي المقال 181. منهج المقال 199. إتقان المقال 200.


مسعدة الهاشمي


مسعدة الهاشمي بالولاء، المدني.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 314. خاتمة المستدرك 849. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 212. معجم رجال الحديث 18: 141. مجمع الرجال 6: 87. جامع الرواة 2: 228. منهج المقال 333.