بازگشت

اثرات هديه دادن


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

به يكديگر هديه دهيد تا دل هايتان نسبت به هم با محبت شود؛ زيرا هديه كينه ها را از بين مي برد. [1] .


پاورقي

[1] بحار: 75 / 44 / 1، ميزان الحكمه: ج 14، ح 21173.


بحران من علم


الخصال 1 / 65، ح 96: حدثنا أبي رضي الله عنه قال: حدثنا سعد بن عبدالله، عن القاسم بن محمد الأصبهاني، عن سليمان بن داود المنقري، قال: حدثنا....

يحيي بن سعيد القطان قال: سمعت أباعبدالله عليه السلام يقول في قوله عزوجل: (مرج البحرين يلتقيان (19) بينهما برزخ لا يبغيان) قال:

علي و فاطمة عليهماالسلام بحران من العلم، عميقان، لا يبغي أحدهما علي صاحبه.

(يخرج منهما اللؤلؤ و المرجان) [1] الحسن و الحسين عليهماالسلام.


پاورقي

[1] سورة الرحمن، الآيات: 22 - 19.


لا تؤنب مؤمنا


أصول الكافي 2 / 356، ح 1: علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن الحسين بن عثمان، عن رجل، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

من أنب مؤمنا أنبه الله في الدنيا و الآخرة.


احسن الي اخيك


[أصول الكافي 2 / 207 ح 9: الحسين بن محمد و محمد بن يحيي جميعا، عن علي بن محمد بن سعد، عن محمد بن أسلم، عن محمد بن علي بن عدي قال: أملي علي محمد بن سليمان، عن اسحاق بن عمار قال: قال أبوعبدالله عليه السلام:...].

أحسن يا اسحاق الي أوليائي ما استطعت، فما أحسن مؤمن الي مؤمن و لا أعانه الا خمش وجه ابليس و قرح قلبه.


علي أول لقمة


المحاسن 593، ب 19، ح 112: أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن يعقوب بن يزيد رفعه قال: قال أبو عبدالله عليه السلام:...

من ذر علي أول لقمة من طعامه الملح ذهب الله عنه بنمش الوجه.



[ صفحه 301]




گناهان كبيره در كتاب خدا كدامند؟


عمرو بن عبيد محضر امام صادق - عليه السلام - شرفياب شد و اين آيه را تلاوت نمود: (ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه) [1] «اگر از كبائر اجتناب كنيد...» سپس گفت: دوست دارم كبائر (گناهان كبيره) را از كتاب خدا (قرآن) بدانم.

حضرت فرمود: آري، اي عمرو؛ سپس كبائر را به طور مفصل بيان نموده و فرمود: كبائر عبارتند از:

1- شرك ورزيدن به خداوند متعال: (ان الله لا يغفر أن يشرك به) [2] «همانا خداوند نمي آمرزد اينكه به او شرك ورزيده شود».

2- يأس و نوميدي: (و لا تيأسوا من روح الله) [3] «از رحمت و لطف خدا مأيوس نشويد».

3- عاق پدر و مادر شدن، زيرا شخص عاق ستمگر و بدبخت است. (و برا بوالدتي و لم يجعلني جبارا شقيا) [4] «حضرت عيسي گفت: و مرا نسبت به مادرم نيكوكار قرار بده، و مرا ستمگر و جبار و بدبخت قرار نده».

4- و قتل نفس: (و من يقتل مؤمنا معتمدا) [5] «هر كس مؤمني را عمدا بكشد پس جزاي او جهنم است كه در آن جاودانه خواهد بود».

5- و تهمت زنا زدن به زنان شوهردار.

6- و خوردن مال يتيم: (ان الذين يأكلون أموال اليتامي ظلما) [6] «آنانكه اموال ايتام را بناحق و ستمگرانه مي خورند».



[ صفحه 420]



7- و فرار از حمله در جنگ: (و من يولهم يومئذ دبره) [7] «و هر كس به دشمن پشت كند...».

8- و خوردن ربا: (الذين يأكلون الربوا) [8] «آنانكه ربا مي خورند...».

9- و سحر: (و لقد علموا لمن اشتريه) [9] «و به تحقيق دانستند كه با سحر چه چيزي در آخرت براي خود مي خرند».

10- و زنا: (و لا يزنون و من يفعل ذلك يلق أثاما) [10] «و آنان (يعني مؤمنان) زنا نمي كنند و هر كس زنا كند مرتكب گناه و معصيت شده است و گرفتار عقاب بد خواهد شد».

11- و قسم دروغ: (ان الذين يشترون بعهد الله و أيمانهم ثمنا) [11] «همانا آنانكه با عهد و قسم دروغشان در صدد جلب منفعت براي خود هستند...».

12- و خيانت: (و من يغلل يأت بما غل) [12] «و هر كس خيانت كند با خيانت به صحنه ي قيامت خواهد آمد».

13- و ندادن زكات: «يوم يحمي عليها في نار جهنم) [13] «آن روز؛ روزي است كه اموال زكات داده نشده را داغ كنند و بر بدن آنها در جهنم گذارند».

14- و شهادت باطل، و كتمان شهادت: (و من يكتمها فانه آثم قلبه) [14] «و هر كس شهادت را كتمان كند قلب و دل او معصيت كار و زشت است».

15- و شرب خمر، زيرا پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - فرمود: «شارب الخمر مانند بت پرست است».



[ صفحه 421]



16- و ترك نماز، زيرا پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - فرمود: «هر كس نماز را عمدا ترك كند از خدا و پيامبر بريده است».

17- و پيمان شكني.

18- و قطع رحم: (ألذين ينقضون عهد الله) [15] «آنانكه قطع مي كنند عهد خدا را».

19- و سخن باطل: (و اجتنبوا قول الزور) [16] «و از كلام باطل اجتناب كنيد».

20- و جسارت بر خدا: (أفأمنوا مكر الله) [17] «آيا از مكر خدا در امانند»؟

21- و كفران نعمت: (و لئن كفرتم ان عذابي لشديد) [18] «اگر نعمت مرا كفران كنيد بدانيد عذاب من سخت و شديد است».

22- و كم فروشي: (ويل للمطففين) [19] «واي بر كم فروشان».

23- و لواط و همجنس گرائي: (الذين يجتنبون كبائر الاثم) [20] «آنانكه از گناهان بزرگ اجتناب كنند».

24- و بدعت، چون پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - فرمودند: «هر كس در چهره ي بدعت گذاري تبسم كند بر منهدم كردن دين خود ياري كرده است».

(راوي گويد:) عمرو بن عبيد (كه از بنيانگذاران مكتب معتزله بود) هنگامي كه اين بيان مفصل و مستدل را شنيد از منزل حضرت خارج شد در حالي كه بلند بلند گريه مي كرد، و مي گفت: هلاك شد هر كس ارث (حق) شما را ضايع كرد، و ملك شما را سلب نمود، و در فضل و دانش با شما منازعه و كشمكش نمود. [21] .

- توضيح: حضرت - عليه السلام - به قسمتي از آيه مورد استدلال اشاره نموده



[ صفحه 422]



كه با مراجعه به خود قرآن مطلب به طور كامل روشن مي شود.


پاورقي

[1] سوره ي نساء آيه ي 31.

[2] سوره ي نساء آيه ي 48.

[3] سوره ي يوسف آيه ي 87.

[4] سوره ي مريم آيه ي 32.

[5] سوره ي نساء آيه ي 93.

[6] سوره ي نساء آيه ي 10.

[7] سوره ي أنفال آيه ي 16.

[8] سوره ي بقره آيه ي 275.

[9] سوره ي بقره آيه ي 102.

[10] سوره ي فرقان آيه ي 68.

[11] سوره ي آل عمران آيه ي 77.

[12] سوره ي آل عمران آيه ي 161.

[13] سوره ي توبه آيه ي 35.

[14] سوره ي بقره آيه ي 283.

[15] سوره ي بقره آيه ي 27.

[16] سوره ي حج آيه ي 30.

[17] سوره ي اعراف آيه ي 99.

[18] سوره ي ابراهيم آيه ي 7.

[19] سوره ي مطففين آيه ي 1.

[20] سوره ي نجم آيه ي 32.

[21] المناقب: ج 3 ص 375، بحارالأنوار: ج 47 ص 216 ح 4.


ثابت ابن أبي ثابت عبد الله البجلي


أبو سعيد ثابت ابن أبي ثابت عبد الله البجلي بالولاء، الكوفي.



[ صفحه 269]



محدث إمامي لم أقف علي تفاصيل أحواله سوي تضعيف بعض العامة له. روي عن الإمام الباقر عليه السلام أيضا. روي عنه علي بن النعمان، وعبد الله بن مسكان، وعبد الله بن المغيرة وغيرهم.

المراجع:

رجال الطوسي 111 و 160. تنقيح المقال 1: 188 و 3: قسم الكني 17. خاتمة المستدرك 786. معجم رجال الحديث 3: 382 و 21: 167. جامع الرواة 1: 134 و 139 و 2: 388. نقد الرجال 63. مجمع الرجال 1: 289 و 7: 37. أعيان الشيعة 4: 13. العندبيل 1: 83 و 85. منهج المقال 75. لسان الميزان 2: 77 وفيه ثابت بن أبي سعيد و 7: 187. ميزان الاعتدال 1: 383. المغني في الضعفاء 1: 120.


عبد الكريم بن عبد الرحمن البجلي


عبد الكريم بن عبد الرحمن البجلي، البزاز، الكوفي.

إمامي.



[ صفحه 249]



المراجع:

رجال الطوسي 234 وفيه أسند عنه. تنقيح المقال 2: 159. خاتمة المستدرك 818. معجم رجال الحديث 10: 63. نقد الرجال 191. جامع الرواة 1: 463. مجمع الرجال 4: 100 وفيه اسم أبيه عبد الله بدل عبد الرحمن. منتهي المقال 180. منهج المقال 196. الوجيزة 38.


المستنير بن عمرو (الحنفي)


المستنير بن عمرو، وقيل عمر الحنفي، الكوفي.

إمامي.



[ صفحه 238]



المراجع:

رجال الطوسي 312. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 211. خاتمة المستدرك 849 وفيه الخثعمي بدل الحنفي. معجم رجال الحديث 18: 131. نقد الرجال 342. جامع الرواة 2: 227. مجمع الرجال 6: 85. منتهي المقال 299. منهج المقال 333.