بازگشت

تجهيزه


و قام الامام أبوجعفر الباقر بتجهيز جثمان أبيه، فغسل جسده الطاهر، و قد رأس الناس مواضع سجوده كأنها مبارك الابل من كثرة سجوده الله تعالي، و نظروا الي عاتقه كأنه مبارك الأبل، فسألوا الباقر عن ذلك، فقال أنه من أثر الجراب الذي كان يحمله علي عاتقه، و يضع فيه الطعام، و يوزعه علي الفقراء و المحرومين [1] و بعد الفراغ من غسله أدرجه في أكفانه، و صلي عليه الصلاة المكتوبة.



[ صفحه 423]




پاورقي

[1] حياة الامام محمدالباقر 1 / 54.


عوامل لنگ شدن زندگي


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

پنچ چيز است كه هر كس يكي از آنها را نداشته باشد، پيوسته زندگي اش لنگ، خردش سرگشته و فكرش مشغول است: اول: تندرستي، دوم: امنيت، سوم: فراخي در روزي، چهارم: همدم سازگار. راوي مي گويد: عرض كردم: منظور از همدم سازگار چيست؟ حضرت فرمودند: زن نيك و فرزند نيك و همنشين نيك. و پنجم، كه جامع همه اينهاست، آسايش است. [1] .



[ صفحه 274]




پاورقي

[1] خصال: 284 / 34، ميزان الحكمه: ج 9، ح 14766.


اورثنا علمهم


بصائر الدرجات 228، الجزء 5، ب 5، ح 2: حدثنا علي بن محمد بن سعد، عن حمدان بن محمد بن سليمان النيسابوري، عن عبدالله بن محمد اليماني، عن مسلم بن الحجاج، عن يوسف، عن الحسين به علوان، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:....

إن الله خلق أولوالعزم من الرسل و فضلهم بالعلم، و أورثنا علمهم و فضلهم، و فضلنا عليهم في علمهم، و علم رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم ما لم يعلموا، و علمنا علم الرسول و علمهم.


صبر نفسك


التمحيص 60، ب 8، ح 127: روي أحمد بن محمد البرقي في كتابه الكبير، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

قد عجز من لم يعد لكل بلاء صبرا، و لكل نعمة شكرا، و لكل عسر



[ صفحه 250]



يسرا، أصبر نفسك عند كل بلية و رزية - في ولد أو في مال - فان الله انما يفيض جاريته [يقيض خ ل] وهبته، ليبلو شكرك و صبرك.


مثل المرأة


[أ: معاني الأخبار 144.

ب: شبهه في روضة الواعظين 2 / 375: حدثنا أبي، عن محمد بن أبي القاسم ماجيلويه، عن محمد بن علي الكوفي، عن عثمان بن عيسي، عن عبدالله بن سنان، عن بعض أصحابنا قال: سمعت أباعبدالله عليه السلام يقول:...].

انما المرأة قلادة فانظر ما تتقلد، و ليس لامرأة خطر لا لصالحتهن و لا لطالحتهن. و أما صالحتهن فليس خطرها الذهب و الفضة هي خير من الذهب و الفضة، و أما طالحتهن فليس خطرها التراب، التراب خير منها.


الزبيب


المحاسن 548، ب 113، ح 874: أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن أحمد بن محمد بن أبي نصر قال: حدثني رجل من أهل مصر، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

الزبيب يشد العصب، و يذهب بالنصب، و يطيب النفس.


چرا خدا بندگان را به حج موظف كرد؟


عمر بن عبدالعزيز از مردي روايت مي كند كه گفت: هشام بن الحكم گويد: از امام صادق - عليه السلام - سؤال كردم: به چه علت خدا بندگان خود را امر فرمود تا حج كنند و دور كعبه طواف نمايند؟

حضرت فرمود: خداوند عزوجل مخلوقات را براي علت و هدفي (كه نفعش



[ صفحه 374]



به خودش برگردد) نيافريد، بلكه چون اين را خواست و لذا چنين كرد.

پس آنها را آفريد تا اينكه تا وقت معلوم و معيني باشند، سپس آنها را امر و نهي نمود، به آنچه اطاعت از آن دربرگيرنده ي مصلحت دين و دنيا است.

و حج را بدين جهت قرار داد تا اينكه آنجا از شرق و غرب اجتماع كنند، و همديگر را بشناسند، و هر گروهي تجارت و صنعت خود را عرضه كند ، و اين صنائع و كالاها از شهري به شهر ديگر برود، و قافله داران و شترداران سود ببرند، و اعاشه كنند.

و آثار رسول اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - شناخته شود، و بر اخبار او آگاه شوند، و ياد و نامش براي هميشه بماند، و به دست فراموشي سپرده نشود.

و اگر هر قومي فقط در چهارچوب كشور و فرهنگ و محيط خود مي ماندند، هلاك و تباه مي شدند، و شهرها به خرابي و نابودي كشانده مي شد، و تجارت و عمل جلب كالاها از اين سو به آن سو متوقف مي شد، و سودي ديگر نمي كردند، و اخبار گذشته از بين مي رفت و در هاله اي از ابهام قرار مي گرفت، و از آنها بي اطلاع مي شدند.

اين است علت (و فلسفه و حكمت) تشريع حج [1] .

- توضيح: اينكه حضرت در حديث فرمود: «چون خدا خواست لذا چنين كرد»، شايد اشاره به اين حقيقت باشد كه خدا در برابر كسي مسؤول نيست و ملزم به پاسخ گفتن نيست، زيرا حاكمي حكيم است (لا يسئل عما يفعل) ولي آنچه گفتيم منافات با اين حقيقت ندارد كه كارهاي او داراي فلسفه و غرض صحيح باشد كه عايد مخلوقاتش مي شود به دليل بياني كه حضرت درباره ي فلسفه ي حج داشتند.


پاورقي

[1] علل الشرايع: ص 405، بحارالأنوار: ج 96 ص 33 ح 9.


بشار بن الأسود الكندي


بشار بن الأسود الكندي، وكان مولي.

امامي.

المراجع:

رجال الطوسي 156. تنقيح المقال 1: 170. خاتمة المستدرك 785. معجم رجال الحديث 3: 307. نقد الرجال 55. مجمع الرجال 1: 260 وفيه بشار الأسود. أعيان الشيعة 3: 569. العندبيل 1: 68. منهج المقال 68. لسان الميزان 2: 15.


عبد الرحمن بن سلمة الجريري


عبد الرحمن بن سلمة الجريري.

إمامي كسابقه.



[ صفحه 214]



المراجع:

رجال الطوسي 266 ولا ذكر له في نسخة خطية منه. معجم رجال الحديث 9: 331.


محمد بن نهار الكوفي


محمد بن نهار الكوفي.

لم يذكره أكثر أصحاب كتب الرجال والتراجم في كتبهم.

المراجع:

رجال البرقي 20. معجم رجال الحديث 17: 306.