بازگشت

حفلات الغناء و الرقص


و كانت تقام في يثرب حفلات الغناء و الرقص، و ربما كانت مختلطة بين



[ صفحه 411]



النساء و الرجال، و لم توضع بينهما ستارة [1] و روي ابوالفرج أن جميلة، جلست يوما، و لبست برنسا طويلا، و ألبست من كان عندها برانس دون ذلك، ثم قامت و رقصت، و ضربت بالعود، و علي رأسها البرنس الطويل، و علي عاتقها بردة يمانية، و علي القوم أمثالها، و قام ابن سريج يرقص، و معبد، و الغريدي، و ابن عائشة، و مالك، و في يد كل منهما عود يضرب به علي ضرب جميلة، و رقصها، فغنت و غني القوم علي غنائها، ثم دعت بثياب مصبغة، ودعت للقوم بمثل ذلك فلبسوا، و تمشت و مشي القوم خلفها، و غنت، و غنوا بغنائها بصوت واحد [2] و كانت عائشة بنت طلحة تقيم احتفالات مختلطة من الرجال و النساء، و تغني فيها عزة الميلاء. [3] .


پاورقي

[1] الشعر و الغناء في المدينة و مكة (ص 250).

[2] الأغاني 8 / 227.

[3] الأغاني 10 / 57.


از عيد نوروز بيشتر بدانيد


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام به معلي بن خنيس در روز نوروز كه خدمت ايشان رسيد فرمودند:

آيا مي داني امروز چه روزي است؟ عرض كردم: فدايت شوم، اين روزي است كه ايرانيان آن را گرامي مي دارند و در آن به يكديگر هديه و عيدي مي دهند. ابوعبدالله الصادق عليه السلام فرمودند: سوگند به خانه ي كهن كه در مكه است، اين روز يك ريشه ي كهن دارد كه من برايت توضيح مي دهم تا آن را بداني.



[ صفحه 266]



اي معلي! روز نوروز، همان روزي است كه خداوند در آن از بندگان پيمان گرفت كه او را بپرستند و هيچ انبازي برايش نياورند و به فرستادگان و حجتهاي او و به امامان عليهم السلام ايمان بياورند. نوروز نخستين روزي است كه خورشيد در آن طلوع كرد.

هيچ نوروزي نيست مگر اين كه در آن روز منتظر فرج هستيم؛ زيرا نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ كردند و شما آنها را از دست نهاديد. نوروز نخستين روز از سال ايرانيان است. آنان در حالي كه تعدادشان سي هزار نفر بود زنده ماندند و زيستند و ريختن آب در نوروز سنت شد. [1] .


پاورقي

[1] بحار: 59 / 92 / 1، ميزان الحكمه: ج 9، ح 14609.


اصبري لي سبتا


معاني الأخبار 403، ب 429، ح 68: حدثنا علي بن أحمد بن موسي - رضي الله عنه - قال: حدثنا محمد بن يعقوب، عن الحسن بن محمد، عن محمد بن يحيي الفارسي، عن أبي حنيفة محمد بن يحيي، عن الوليد بن أبان، عن محمد بن عبدالله بن مسكان، عن أبيه، قال: قال أبوعبدالله عليه السلام:....

إن فاطمة بنت أسد رحمها الله جاءت إلي أبي طالب رحمةالله تبشره بمولد النبي صلي الله عليه و آله و سلم فقال لها أبوطالب: اصبري لي سبتا آتيك بمثله إلا النبوة، و قال: السبت: ثلاثون سنة، و كان بين رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و أميرالمؤمنين عليه السلام ثلاثون سنة.



[ صفحه 409]




عرفان النعمة


أصول الكافي 2 / 96، ح 15: أبوعلي الأشعري، عن عيسي بن أيوب، عن علي بن مهزيار، عن القاسم بن محمد، عن اسماعيل بن أبي الحسن، عن رجل، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

من أنعم الله عليه بنعمة فعرفها بقلبه فقد أدي شكرها.



[ صفحه 246]




تعزية مصاب


[أصول الكافي 2 / 92 ح 16: محمد بن يحيي، عن أحمد بن محمد بن عيسي، عن علي بن الحكم].

عن يونس بن يعقوب قال: أمرني أبوعبدالله عليه السلام أن آتي المفضل و أعزيه باسماعيل و قال:

اقرأ المفضل السلام و قل له: انا قد أصبنا باسماعيل فصبرنا، فاصبر كما صبرنا، انا أردنا أمرا و أراد الله عزوجل أمرا، فسلمنا لأمر الله عزوجل.


حليب الأتن


المحاسن 494، ب 76، ح 594: أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن أبيه، عن صفوان بن يحيي...

عن العيص بن القاسم، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: تغديت معه فقال: هذا شيراز الأتن اتخذناه لمريض لنا فان أحببت أن تأكل منه فكل.


شبي كه در آن اميد مي رود آنچه اميد مي رود (يعني شب قدر) كدام است؟


قاسم بن محمد از علي روايت مي كند كه گفت: خدمت امام صادق - عليه السلام - بودم كه ابوبصير به ايشان عرض كرد: آن شبي كه در آن اميد مي رود آنچه اميد



[ صفحه 367]



مي رود (يعني شب قدر و تعيين مقدرات) كدام است؟

حضرت فرمود: شب بيست و يكم، يا بيست و سوم.

عرض كرد: اگر هر دو را نمي توانم احيا كنم چه كنم؟

حضرت فرمود: احياء، دو شب در مقايسه با مطلب و خواست بزرگي كه داري چه آسان است!

عرض كرد: گاهي شده است ما ماه را ديده ايم ولي از سرزمين ديگر خبري به خلاف آنچه ديديم مي رسد. (در اين صورت وضع شب قدر چه مي شود)؟

حضرت فرمود: احياي چهار شب در مقايسه با مطلب و خواسته ي بزرگ تو چه آسان است!

عرض كردم: فدايت شوم، گفته مي شود: شب بيست و سوم همان شب جهني است؟

حضرت فرمود: چنين گفته مي شود.

عرض كردم: سليمان بن خالد روايت كرده است كه در شب نوزده نام حاجيان نوشته مي شود (آيا اين درست است)؟

حضرت فرمود: اي ابامحمد؛ در شب قدر نام حاجيان، و اجلها، و مصيبتها، و روزيها و آنچه تا سال آينده بايد واقع بشود مقرر و مقدر مي شود، پس آن را طلب كن در شب بيست و يكم و بيست و سوم، و در هر كدام از اين دو شب صد ركعت نماز بخوان و آن دو شب را [تا بامداد - يعني تا فجر - تا مي تواني احيا كن و در آن دو شب غسل كن.

عرض كردم: اگر نمي توانم اين كار را (نماز را) ايستاده انجام بدهم چه كنم؟

حضرت فرمود: نشسته نماز بخوان.

عرض كردم: اگر نتوانستم چه كنم؟

فرمود: روي بستر - خوابيده - بخوان.]

عرض كردم: اگر نمي توانم چه كنم؟



[ صفحه 368]



حضرت فرمود: هيچ چيز بر تو نيست، آغاز شب چشمت را با مقداري از خواب سرمه كن، زيرا درهاي آسمان در ماه رمضان باز مي شود و شياطين به زنجير كشيده مي شوند، و اعمال مؤمنين قبول مي شوند.

چه نيكو ماهي است ماه رمضان!! اين ماه در زمان رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - مرزوق ناميده مي شد. [1] .

- توضيح: مرزوق: يعني پربركت و روزي.


پاورقي

[1] امالي الطوسي: ج 2 ص 301، بحارالأنوار: ج 94 ص 2 ح 4.


بريد (الكناسي)


أبو خالد بريد، وقيل يزيد الكناسي نسبة إلي كناسة الكوفة.

محدث إمامي مجهول الحال، وقيل من الحسان، صحب الإمام الباقر عليه السلام أيضا روي عنه هشام بن سالم، وأبو أيوب الخزاز، وجميل بن دراج.

المراجع:

رجال الطوسي 158. تنقيح المقال 1: 164. خاتمة المستدرك 784. معجم رجال الحديث 3: 293. جامع الرواة 1: 116. نقد الرجال 376. مجمع الرجال 1: 253 و 6: 267. أعيان الشيعة 3: 558. توضيح الاشتباه 302. العندبيل 1: 66. منهج المقال



[ صفحه 221]



66. إتقان المقال 166. لسان الميزان 2: 10. الاكمال 1: 227 وفيه من شيوخ الشيعة.


عبد الرحمن بن بشير التغلبي


عبد الرحمن بن بشير التغلبي بالولاء، الكوفي.

محدث إمامي. روي عنه علي بن أسباط.

المراجع:

رجال الطوسي 232. تنقيح المقال 2: 141. خاتمة المستدرك 816. معجم رجال الحديث 9: 313. نقد الرجال 184. جامع الرواة 1: 447. مجمع الرجال 4: 76. منهج المقال 191.


محمد بن ميمون الشيباني


أبو عبد الله محمد بن ميمون الشيباني بالولاء، البصري.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 301. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 195. خاتمة المستدرك 847. معجم رجال الحديث 17: 293. نقد الرجال 336. مجمع الرجال 6: 61. جامع الرواة 2: 207.