بازگشت

طرد حاكم المدينة


و اجمع رأي الثوار علي طرد الحاكم العام في يثرب، و سائر بني أمية، و تشكيل حكومة موقتة يديرها اعضاء الثورة، و كان الحاكم عثمان بن محمد بن أبي سفيان، و هو فتي مغرور، لم تحنكه التجارب، و لم تهذبه الأيام و جعل الناس يرمونه، و يرمون الأمويين بالحجارة. [1] .


پاورقي

[1] طبقات ابن سعد: 5 / 47.


شيعيان داراي چهار چشمند


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

شيعيان ما در حقيقت داراي چهار چشمند: دو چشم در سر و دو چشم در دل. البته همه مردمان چنين اند، اما خداوند عزوجل چشم هاي شما را باز كرده و چشم هاي آنان را كور كرده است. [1] .


پاورقي

[1] كافي: 8 / 215 / 260، ميزان الحكمه: ج 10، ح 16944.


الشافع و الصديق


المحاسن 184، ب 45، ح 187: عن أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن عمر بن عبدالعزيز،....

عن مفضل أو غيره، عن أبي عبدالله عليه السلام في قول الله: (فما لنا من شافعين (100) و لا صديق حميم) [1] قال:

الشافعون الأئمة، و الصديق من المؤمنين.


پاورقي

[1] سورة الشعراء، الآيتان: 101 - 100.


بين مخافتين


أصول الكافي 2 / 71، ح 12: علي بن ابراهيم، عن محمد بن عيسي، عن يونس بن فضيل بن عثمان، عن أبي عبيدة الحذاء، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

المؤمن بين مخافتين: ذنب قد مضي لا يدري ما صنع الله فيه و عمر قد بقي لا يدري ما يكتسب فيه من المهالك، فهو لا يصبح الا خائفا و لا يصلحه الا الخوف.


ثلاث توجب أربعا


[الخصال 1 / 208 ح 29: حدثنا أبي قال: حدثنا علي بن موسي بن جعفر بن أبي جعفر الكميداني، عن أحمد بن محمد بن عيسي، عن محمد بن أبي عمير، عن عبدالله بن سنان، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...].

ثلاث من كن فيه أوجبن له أربعا علي الناس: من اذا حدثهم لم يكذبهم، و اذا خالطهم لم يظلمهم، و اذا وعدهم لم يخلفهم، وجب أن تظهر في الناس عدالته، و تظهر فيهم مروءته، وأن تحرم عليهم غيبته، و أن تجب عليهم أخوته.



[ صفحه 222]




ان اللحم بالسلق


المحاسن 519، ب 99، ح 722: أحمد بن أبي عبدالله البرقي، عن بعضهم رفعه الي أبي عبدالله عليه السلام قال:...

ان قوما من بني اسرائيل أصابهم البياض، فأوحي الله الي موسي عليه السلام أن مرهم أن يأكلوا لحم البقر بالسلق.



[ صفحه 266]




چرا تارك نماز كافر ناميده شده است؟


1- مسعده فرزند صدقه گويد: شنيدم از امام صادق - عليه السلام - كه سؤال شد چگونه زناكار را كافر نمي داني؟ ولي تارك نماز را كافر مي داني دليل بر اين مطلب چيست؟

حضرت فرمود: چون زناكار و آنكه مانند او است اين كار را به خاطر غلبه شهوت انجام مي دهد، ولي تارك نماز آن را ترك نمي كند مگر از روي استخفاف و سبك شمردن.

و اين براي آن است كه زناكاري نيست كه نزد زني برود مگر اينكه از نزديكي با او طلب لذت كند و هدفش كاميابي و لذت بري و التذاذ است.

ولي هر كه نماز را ترك كند، و قصد كند كه آن را ترك كند هدفش در ترك آن لذت نيست، و چون لذتي نيست پس براي سبك شمردن است، و هرگاه استخفاف شد كفر واقع مي شود.

2- ابن صدقه گويد: به امام صادق - عليه السلام - گفته شد: چه فرقي است ميان كسي كه چشمش به زني بيفتد و با او زنا كند، و يا به خمر و شرابي بيفتد و او را بياشامد، و بين كسي كه نماز را ترك كند، در حالي كه زناكار، و شارب خمر مستخف (و كوچك شمار) به شمار نمي رود، اما تارك نماز مستخف به شمار مي رود؟ دليل اين مطلب چيست، و علت اين فرق چيست؟

حضرت فرمود: دليل اين است كه هر چه تو خود را در آن وارد ساختي بدون اينكه فشار شهوتي تو را به آن وادار كند - مانند زنا و خمر - اين از باب استخفاف است، مثل نماز كه تو خودت اقدام به ترك آن مي كني و فشار شهوتي تو را وادار به آن نمي كند. و اين فرق بين اين دو نوع گناه است. [1] .

- توضيح: علت اينكه تارك نماز، خدا را كوچك شمرده است - و اين گناه بسيار بزرگي است - اين است كه ترك نماز تحت فشار شهوت قهري نيست كه انسان



[ صفحه 349]



در برابر آن بي اختيار باشد، بلكه انسان با انگيزه ي كوچك شمردن خدا، و به طور خود خواسته ترك نماز مي كند، در حالي كه زنا و شرب خمر تحت فشار شهوت صورت مي گيرد، كه انسان در برابر آن گاهي بي اختيار مي شود، و از روي استخفاف شراب نمي خورد و زنا نمي كند.


پاورقي

[1] قرب الاسناد: ص 32، بحارالأنوار: ج 79 ص 214 ح 28.


انس بن أبي القاسم الخضرمي


أنس بن أبي القاسم الخضرمي، وقيل: الحضرمي، الكوفي.

إمامي مجهول الحال، وقيل من الحسان.

المراجع:

رجال الطوسي 152 وفيه أسند عنه. تنقيح المقال 1: 153. خاتمة المستدرك 784. معجم رجال الحديث 3: 237. جامع الرواة 1: 109. نقد الرجال 50. مجمع الرجال 1: 238. أعيان الشيعة 3: 499. منتهي المقال 61. العندبيل 1: 55. منهج المقال 63. إتقان المقال 166.


عبد الأعلي بن الوضاح الأزدي


عبد الأعلي بن الوضاح الأزدي، الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 238. تنقيح المقال 2: 133. خاتمة المستدرك 815. معجم رجال الحديث 9: 256. نقد الرجال 181. جامع الرواة 1: 437. مجمع الرجال 3: 254. منتهي المقال 170.


محمد بن مرة القرشي


محمد بن مرة القرشي، الكوفي.



[ صفحه 185]



محدث لم يذكر أصحابنا تفاصيل أحواله، وبعض العامة وثقوه وصدقوه. روي عنه عيسي بن يونس، وهارون بن مثني الحنفي، وشعبة بن الحجاج وغيرهم.

المراجع:

رجال الطوسي 300. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 182. خاتمة المستدرك 847. معجم رجال الحديث 17: 222. نقد الرجال 333. جامع الرواة 2: 192. مجمع الرجال 6: 40. منتهي المقال 293. منهج المقال 319. تقريب التهذيب 2: 206. تهذيب التهذيب 9: 435. خلاصة تذهيب الكمال 306. التاريخ الكبير 1: 235. تاريخ أسماء الثقات 298. الثقات 7: 416. الجرح والتعديل 4: 1: 99.