بازگشت

رسالة من الامام لعبدالملك


و بعث الامام عليه السلام رسالة الي عبدالملك دعاه فيها الي تقوي الله، و لزوم طاعته، و هذا نصها:

«أما بعد: فانك أعز ما تكون بالله، و أحوج ما تكون اليه، فان عززت به فاعف له، فانك به تقدر، و اليه ترجع، و السلام..». [1] .

و هذه الرسالة - علي ايجازها من أبلغ الرسائل العربية، و قد حفلت بأمر بالغة الأهمية و هي:

1 - الدعوة الي تقوي الله التي هي السبب في العز و المجد، و ليس الملك و السلطان سببين لذلك.

2 - ان عبدالملك مهما أوتي من ملك فهو أحوج ما يكون لله لأنه تعالي



[ صفحه 360]



هو القادر علي أن ينزع الملك عنه.

3 - الدعوة الي العفو عن المقترفين لبعض الذنوب تقربا الي الله الذي اليه يرجع أمر العباد.


پاورقي

[1] البصائر و الذخائر لأبي حبان التوحيدي (ص 217) بهجة المجالس و أنس المجالس: 2 / 322 - 321.


شرط حكم قاضي


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

هر گاه قاضي بر اساس حكم ما داوري كند و (خواهان يا خوانده) حكم او را نپذيرد، در حقيقت حكم خدا را خوار شمرده و سخن ما را رد كرده است و هر كه ما را رد كند خدا را رد كرده و اين عمل در حد شرك به خداست. [1] .


پاورقي

[1] كافي: 1 / 67 / 10، همان، همان، 16809.


عوامل پيدايش و نشر مذاهب اربعه


در سابق گفته شد كه سياست حفظ حكومت خلفاي عباسي از ترس تلاشي به انواع وسايل متشبث شده و يكي از آن طرق مفتي تراش و انتخاب پيشواي روحاني بود با آنكه پس از شهادت حضرت ابي عبدالله حسين بن علي سيدالشهداء روحي فداه ثابت شده بود كه سيادت و روحانيت و علميت و بسياري از صفات فاضله مخصوص اين خاندان است و جاي ترديد براي كسي باقي نگذاشته بود باز هم گمان مي كردند اگر يك مفتي علم كنند حوائج مردم برآورده مي شود غافل از اين بودند كه خود آن مفتي ناچار تسليم علم امام مي شد چنانچه ابوحنيفه گفت اگر من دو سال محضر امام صادق را درك نكرده بودم همه عمرم به هدر رفته بود - معذلك به منطوق الملك عقيم سياست ايجاب كرد براي اختفاء و پنهان داشتن علويين و مقام آسماني امامت چند نفر شاخص را از شاگردان او برانگيزند و مقام روحانيت رسمي را به عهده ي آنها بسپارند چنانچه روحانيت در ميان ملل مسيحي به انتخاب خودشان است با اين تفاوت كه پاپ اعظم دربار و حكومت فائقه و سفارتخانه ها دارد و بدون نظر او كار بين المللي انجام نمي دهند.

اما خلفاي عباسي از شاگردان امام صادق عليه السلام مردي را برانگيختند و مقام افناء و روحانيت علمي را به او سپردند و او را بزرگ نمودند و پس از او شاگرد ديگري تا چهار نفر به نام حنفي - شافعي - مالكي و حنبلي چهار مذهب رسمي براي اهل سنت بودند كه خوشبختانه امروز پس از دوازده قرن معلوم شد فقه جعفري مزيت و رجحان بر فقه ائمه اربعه دارد و براي آنكه آنها را هم نقض نكرده باشند در عراق و سوريه و لبنان و حتي مصر مختصر نافع و شرايع و شرح لمعه چاپ و دست مدرسين است و فقه اسلام علي مذاهب خمس چاپ شده تدريس مي شود و در بعضي از ابواب مانند طلاق و نكاح و غيره فقه جعفري پيش قدم شده و آن را مستدل تر شناخته اند.

پس عوامل پيدايش مذاهب اربعه روي علم و اطلاع و تقوي و فضيلت و كمال نبوده بلكه روي سياست عمومي عصر عمل شده است وگرنه در مدرسه جعفري كه بيست هزار شاگرد مجهز و مسلم داشت همه علوم معموله جهان تدريس شده و چيزي فروگذار نكرده و فقه جعفري در كمال اتقان و استحكام است اين ميدان تحقيق و تطابق و اين فقه جعفري.



[ صفحه 474]




المؤمن و المعصية


كتاب الزهد 74، ب 12، ح 197: بعض أصحابنا عن علي بن شجرة، عن عيسي بن راشد، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: سمعته يقول:....

ما من مؤمن يذنب ذنبا إلا أجل سبع ساعات، فإن استغفرالله غفر له، و إنه ليذكر ذنبه بعد عشرين سنة فيستغفر الله فيغفر له، و إن الكافر لينسي ذنبه لئلا يستغفر الله.


مقياس النفاق


معاني الأخبار 142: حدثنا أبي، عن سعد بن عبدالله، عن يعقوب بن يزيد، عن محمد بن أبي عمير.

عن عبدالله بن سنان قال: كنا جلوسا عند أبي عبدالله عليه السلام اذ قال له رجل من الجلساء: جعلت فداك يابن رسول الله أتخاف علي أن أكون منافقا؟ فقال له:

اذا خلوت في بيتك نهارا أو ليلا أليس تصلي؟

فقال: بلي.

فقال: فلمن تصلي؟



[ صفحه 227]



فقال: لله عزوجل.

قال: فكيف تكون منافقا و أنت تصلي لله عزوجل لا لغيره.


زيارة الاخوان


[أصول الكافي 2 / 177 ح 7 عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن اسحاق بن عمار، عن أبي غره قال: سمعت أباعبدالله عليه السلام يقول:...].

من زار أخاه في الله في مرض أو صحة لا يأتيه خداعا و لا استبدالا و كل الله به سبعين ألف ملك ينادون في قفاه أن:

طبت و طابت لك الجنة، فأنتم زوار الله و أنتم وفد الرحمن، حتي يأتي منزله.

فقال له يسير: جعلت فداك و ان كان المكان بعيدا؟

قال: نعم يا يسير و ان كان المكان مسيرة سنة، فان الله جواد و الملائكة كثيرة يشيعونه حتي يرجع الي منزله.


فوائد حجامة الرأس


مكارم الأخلاق 76: عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

الحجامة تزيد العقل و تزيد الحافظ حفظا.


مراد از نعيم و علم اليقين چيست؟


عبدالله بن نجيع اليماني گويد: از امام صادق - عليه السلام - راجع به تفسير فرمايش خدا: (ثم لتسئلن يومئذ عن النعيم) [1] «سپس در آن روز (همه ي شما) از نعمتهايي كه داشته ايد بازپرسي خواهيد شد» سؤال نمودم.

حضرت فرمود: مراد نعيمي است كه خداوند به وسيله ي محمد و آل محمد - صلي الله عليه و آله و سلم - به شما داده است.

و هنگامي كه از معني: (لو تعلمون علم اليقين) [2] «اگر شما علم اليقين (به آخرت) داشتيد (افزون طلبي شما را از خدا غافل نمي كرد)» سؤال نمودم.

حضرت فرمود: مراد لحظه ي معاينه و رؤيت وضعيت آن عالم است.

و هنگامي كه از معني: (كلا سوف تعلمون) [3] «چنين نيست كه مي پنداريد، (آري) به زودي خواهيد دانست؟» و از علت تكرار اين جمله پرسيدم؟

حضرت فرمود: يك بار در رجعت است، و ديگر در روز قيامت است. [4] .



[ صفحه 335]




پاورقي

[1] سوره ي تكاثر آيه ي 8.

[2] سوره تكاثر آيه ي 5.

[3] سوره ي تكاثر آيه ي 3.

[4] بحارالأنوار: ج 53 ص 107 ح 135.


اسيد بن عامر الكوفي


أسيد بن عامر الكوفي.

لم يذكره أكثر أصحاب كتب الرجال والتراجم في كتبهم.

المراجع:

مجمع الرجال 1: 230. معجم رجال الحديث 3: 213.


عباد الكلبي


ليس له ذكر في أكثر كتب الرجال والتراجم.

المراجع:

رجال البرقي 23. معجم رجال الحديث 9: 221.


محمد بن أبي الكرام


أكثر أصحاب كتب الرجال والتراجم لم يذكروه في كتبهم.

المراجع:

رجال البرقي 19. معجم رجال الحديث 14: 297.