بازگشت

معاوية


و أول الملوك الذين عاصرهم الامام زين العابدين عليه السلام هو معاوية بن أبي سفيان، فقد كان الامام في أيام حكمه في غضارة العمر و ريعان الشباب فشاهد تلك السياسة السوداء التي انتهجها معاوية تجاه أهل البيت عليهم السلام و شيعتهم، و التي كان يرمي من ورائها الي استئصال العترة



[ صفحه 334]



الطاهرة، و التصفية الجسدية لشيعتهم و المؤمنين بحقهم، بالاضافة الي ما نشره من الخوف و الارهاب في جميع انحاء العالم الاسلامي لارغام المسلمين علي الذل و العبودية، و نلمح - بايجاز - الي بعض شؤونه.


اثر خواندن قرآن


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

هر كه قرآن بخواند توانگري است كه ديگر فقير نمي شود. [1] .


پاورقي

[1] معاني الاخبار: 279، همان، همان، 16443.


آرامگاه و مزار امام صادق


در زندگي رسول خدا صلي الله عليه و آله اجمالا تاريخ جغرافيائي مدينه و اهميت آن سرزمين و تحولات تاريخي و تطورات فكري كه در كنار آرامگاه پيشواي اسلام رخ داده شمه اي نقل كرده ايم و در كتاب زندگاني امام حسن مجتبي و امام علي بن الحسين السجاد و امام محمد باقر نيز اجمالي راجع به بقيع غرقد نوشتيم اكنون براي تشحيذ افكار خوانندگان رشته فكر آنها را جلب و به سوي بقيع غرقد و آرامگاه حضرت امام صادق عليه السلام راهنمائي مي كنيم ببينيم اين شخصيت باعظمت آيا به قدر يك سرباز گمنام اثري از نظر مزار و آرامگاه دارد يا نه؟

و بسيار متأسف و متأثر هستيم كه قافله سالار مرداني مؤمن بشوم و آنها كه قبه و بارگاه هر امام زاده و امام را در ايران و عراق ديده و زيارت كرده باشند ولي چون آنها را وارد قبرستان بقيع بنمايم چهار قبر بدون اثر كه با خاك به فاصله يك نيمه آجر آشكار است زيارت نمايند.

اين منظره دلخراش نهايت خصومت و دشمني نابخردان متعصب عصر جاهليت را نشان مي دهد زيرا من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتتة الجاهلية مضافا به اينكه همه ملل زنده و موحد حتي كمونيسم و مشرك و بت پرست و هندو هم براي رجال و شخصيت هاي علمي خود آثار بارزي ايجاد نموده و آرامگاه و مقابر و قبه و بارگاهي باعظمت ساخته اند و حتي بر مزار يك سرباز گمنامي كه شايد اسم او را ندانند قبه و بارگاهي باعظمت ساخته و سياحان و مسافرين به آن كشور را اول به تحيت و درود بر مزار آن سرباز هدايت مي كنند ولي دل مي سوزد و اشك مي ريزد بر بخت برگشته ملت اسلام كه مزدور اجنبي شده و عقلش به كار خودش هم نمي رسد تأسف مي خورد كه شخصيت بي نظيري مانند امام جعفر صادق عليه السلام كه بزرگ ترين استاد تعليم و تربيت جهان بشري و داراي وسيعترين دانشگاه علمي در زير آسمان بود و بيست هزار استاد متخصص عاليقدر مبتكر بي نظير باسابقه به دنيا تحويل داد و آن همه احاديث و آثار علمي از او باقي ماند كه هنوز ساحت دانش و بينش به وجود مقدس او افتخار و مباهات مي نمايد مزار و آرامگاهي ندارد و قبرش پس از داشتن يك قبه بسيار مجلل عالي كه ميلياردها تجمل و زينت داشت به غارت برده شد و ويران و منهدم گرديد اكنون با كف خاك



[ صفحه 391]



به فاصله يك آجر آن هم در قبال دولك روپيه تميز داده مي شود.

اي اف بر اين بي خردي و واي بر اين نافهمي ابلهان بدوي ديوسيرت و سياه چرده صورت كه هنوز پي به علل ترقي و تكامل مدنيت نبرده اند و در خرافات آباء و اجداد بت پرست پيشين خود هنوز پابست مي باشند.

باري گوشه بقيع غرقد متضمن قبر چهار امام است كه يكي از آنها امام جعفر صادق عليه السلام بزرگ ترين مؤسس مكتب تعليم و تربيت بشري است كه سه ربع قرن مدرسه او دائر و روش آموزش او قرن ها است رايج و برقرار است.

بر مردم مسلمان مستحب مؤكد است كه به زيارت ائمه خود بروند و تقدير از آموزش و پرورش آنها نمايند و هر كس به مكه رود و ائمه اسلام را زيارت نكند جفا كرده است.

زيارت رسول خدا صلي الله عليه و آله از زيارات مؤكده و مأثوره است كه سني و شيعه درباره آن كتاب ها نوشته اند.

يك روز عيد شخص امام صادق عليه السلام صبحگاه قبل از آنكه بنشيند و ديگران به زيارت او بروند برخاست با اصحابش به زيارت رسول خدا رفت و پس از زيارت جدش رو به اصحاب خود كرده فرمود ما بر اهل همه شهرها فضيلت داريم خواه مكه يا غيرمكه زيرا ما موفق هستيم كه هر روز صبح مخصوصا اعياد اسلامي به زيارت رسول خدا برويم

و رسول خدا به عبدالله بن ابن عباس فرمود هر كه فرزندم امام حسن را در بقيع زيارت كند قدمش بر صراط نلرزد و ثابت باشد روزي كه قدم همه مردم مي لرزد.


الظهر


اذا كسر الظهر، و لم يصلح فعلي الجاني تمام الدية. فقد سئل الامام الصادق عليه السلام عن رجل يكسر ظهره؟ قال: فيه الدية كاملة. و في العينين الدية، و في احديهما النصف، و في الاذنين الدية، و في احديهما النصف، و لو قطعت الحشفة فقط من الذكر فنصف الدية، و اذا قطع ما فوقها فالدية، و في الأنف اذا



[ صفحه 354]



قطع المارن الدية كاملة، و في الشفتين الدية.


النور و البرهان


تفسير العياشي 1 / 285، ح 308:....

عن عبدالله بن سليمان، قال: قلت لأبي عبدالله عليه السلام: قوله: (قد جآءكم برهان من ربكم و أنزلنآ إليكم نورا مبينا) قال:

البرهان محمد صلي الله عليه و آله و سلم و النور علي عليه السلام.

قال: قلت: قوله: (صراطا مستقيما)؟

قال: الصراط المستقيم علي عليه السلام.


التسليم لأمر الله


فروع الكافي 1 / 226، ح 13: علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن حماد بن عيسي، عن الحسين بن المختار،...

عن علاء بن كامل قال: كنت جالسا عند أبي عبدالله عليه السلام فصرخت الصارخة من الدار، فقام أبوعبدالله عليه السلام ثم جلس، فاسترجع، و عاد في حديثه، حتي فرغ منه ثم قال:

انا لنحب أن نعافي في أنفسنا و أولادنا و أموالنا، فاذا وقع القضاء فليس لنا أن نحب مالم يحب الله لنا.


اشد الضيوف محبة


[فروع الكافي 4 / 278، ح 2: محمد بن يحيي، عن أحمد بن محمد بن عيسي، عن عمر بن عبدالعزيز، عن رجل،...].

عن عبدالرحمن بن الحجاج، قال: أكلنا مع أبي عبدالله عليه السلام فأوتينا بقصعة من أرز فجعلنا نعذر [1] فقال عليه السلام:

ما صنعتم شيئا ان أشدكم حبا لنا أحسنكم أكلا عندنا.

قال عبدالرحمن: فرفعت كسحة المائدة فأكلت.

فقال: نعم الآن، و أنشأ يحدثنا أن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم أهدي اليه قصعة أرز من ناحية الأنصار فدعا سلمان و المقداد و أباذر - رضي الله عنهم - فجعلوا يعذرون في الأكل.

فقال: ما صنعتم شيئا، أشدكم حبا لنا أحسنكم أكلا عندنا، فجعلوا يأكلون أكلا جيدا.

ثم قال أبوعبدالله عليه السلام: رحمهم الله و رضي عنهم و صلي عليهم.



[ صفحه 197]




پاورقي

[1] عذر في الأمر تعذيرا، اذا قصر و لم يجتهد.


الطعام المري ء


فروع الكافي / 328، ح 8: عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد البرقي، عن أبيه، عن بعض أصحابه، عن أيوب بن الحر،...

عن محمد بن علي الحلبي، قال: سألت أبا عبدالله عليه السلام عن الطعام؟ فقال:

عليك بالخل و الزيت فانه مري ء، فان عليا عليه السلام كان يكثر أكله، و اني أكثر أكله، و انه مري ء.


چرا حضرت زهرا روز دفن نشدند؟


ابن بطائني از پدرش روايت كرده است كه گفته است: از امام صادق - عليه السلام - سؤال نمودم: به چه علتي فاطمه - سلام الله عليها - شب دفن شدند نه روز؟

حضرت فرمود: براي اينكه سفارش (و وصيت) نمود كه بر جنازه اش آن دو مرد اعرابي نماز نخوانند!

مرحوم علامه مجلسي در بيان اين حديث مي فرمايد: دو اعرابي يعني دو كافر، چون خدا فرموده است: (الأعراب أشد كفرا و نفاقا) [1] «باديه نشينان عرب، كفر و نفاقشان شديدتر است». [2] .


پاورقي

[1] سوره توبه آيه ي 97.

[2] بحارالأنوار: ج 43 ص 206 ح 34.


اسماعيل بن عبد الله (الهاشمي)


إسماعيل بن عبد الله بن محمد الباقر ابن علي السجاد ابن الحسين السبط ابن الإمام أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليهم السلام الهاشمي، المدني. إمامي لم أقف علي تفاصيل أحواله، ولم يذكره أصحاب كتب الأنساب.

المراجع:

رجال الطوسي 146. تنقيح المقال 1: 139. خاتمة المستدرك 783. معجم رجال الحديث 3: 152. جامع الرواة 1: 99. نقد الرجال 45. مجمع الرجال 1: 215. أعيان الشيعة 3: 383. العندبيل 1: 45. منهج المقال 58.


طلحة بن زيد


أبو الخزرج، وقيل أبو مسكين، وقيل أبو محمد، وقيل أبو سليمان طلحة بن

زيد القرشي، النهدي، الجزري، وقيل الرقي، وقيل الدمشقي، وقيل الخزرجي، وقيل الخزري. من علماء ومحدثي العامة، وثقه جماعة منهم، واتهمه آخرون منهم بوضع الحديث. قيل كان بتريا ضعيف الحديث، وله كتاب يعتمد عليه. روي عن الإمام الباقر عليه السلام أيضا، كان دمشقي الأصل، سكن الرقة. روي عنه منصور بن يونس، ومحمد بن سنان، والقاسم بن إسماعيل القرشي وغيرهم.

المراجع:

رجال الطوسي 126 و 221. تنقيح المقال 2: 109. رجال النجاشي 146. فهرست الطوسي 86. رجال ابن داود 251. رجال الحلي 231. معجم الثقات 300. معجم رجال الحديث 9: 163 و 166 و 167. رجال البرقي 45. نقد الرجال 175. توضيح الاشتباه 190. جامع الرواة 1: 421. هداية المحدثين 86. مجمع الرجال 3: 230. بهجة الآمال 5: 58. منتهي المقال 166. منهج المقال 185. جامع المقال 74. ايضاح الاشتباه 46. نضد الايضاح 173. أضبط المقال 524. وسائل الشيعة 20: 220. شرح مشيخة الفقيه 80. إتقان المقال 302. الوجيزة 37. رجال الأنصاري 97. لسان الميزان 7: 251. خلاصة تذهيب الكمال 153. ميزان الاعتدال 2: 338. تهذيب التهذيب 5: 15. التاريخ الكبير 4: 351. المجروحين 1: 383. تقريب التهذيب 1: 378. تهذيب تاريخ دمشق 7: 68. المغني في الضعفاء 1: 316. الثقات 6: 489. الكامل في ضعفاء الرجال 4: 1427. الضعفاء الكبير 2: 225. الجرح والتعديل 2: 1: 479. المجموع في الضعفاء والمتروكين 137 و 331 و 449. الضعفاء والمتروكين للدارقطني 110. الضعفاء 96. الضعفاء والمتروكين لابن الجوزي 2: 64.



[ صفحه 171]




محمد بن فضالة المدني


محمد بن فضالة المدني.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 298. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 171. خاتمة المستدرك 846. معجم رجال الحديث 17: 134. نقد الرجال 328. جامع الرواة 2: 173. مجمع الرجال 6: 22. منتهي المقال 293. منهج المقال 314.