بازگشت

عبيدالله بن المغيرة


العبسي، الكوفي، عده الشيخ من أصحاب الامام زين العابدين عليه السلام [1] .


پاورقي

[1] رجال الطوسي.


مرگ سرخ كدام است؟


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

فقر، مرگ سرخ است. [راوي مي گويد:] به ابوعبدالله عليه السلام عرض كردم: (منظورتان) فقر دينار و درهم است؟ حضرت فرمودند: نه، فقر ديني است. [1] .


پاورقي

[1] كافي: 2 / 266 / 2، ميزان الحكمه: ج 10، ح 16052.


رساله امام صادق درباره غنائم و وجوب خمس


يكي از شاگردان مكتب جعفري نامه اي مي نويسد خدمت رئيس و استاد خود و درباره سهم ذوي القربي و وجوب خمس مي پرسد.

متن نامه سائل به دست نيست ولي از فحواي مطلب معلوم است كه امام عليه السلام اين رساله را در پاسخ نامه اي سائل مرقوم فرموده و در آن اسراري از علم و حكمت و فلسفه خمس و يك سلسله از منابع تاريخي وضع حكم و نزول آيه خمس و علل و اسباب اين تشريع را بيان مي فرمايد در اين نامه اشاره به تاريخ غزوات اسلام و تعيين تكليف غنائم گرديده و نزول آيه دستور انفال و اقسام غنائم و انفال و مستحقين آنها و كيفيت تقسيم انفال و صدقات و خمس و سهام آن و تطورات پس از اسلام و سبب منع خمس پس از رحلت پيغمبر از آل محمد صلي الله عليه و آله و تأثير اين ظلم و ستمي كه به آل محمد صلي الله عليه و آله شد در يك سلسله تحولات تاريخي كه منشاء انقلابات فكري مسلمين است اشاره گرديده است.


حبس المفلس


جاء في كتاب الوسائل، باب الحجر عن الامام الصادق عليه السلام: أن عليا عليه السلام كان يحبس في الدين، فاذا تبين له حاجة و افلاس خلي سبيله حتي يستفيد مالا.

أنظر الجزء الرابع من كتابنا «فقه الامام جعفر الصادق» باب القرض و الدين، فقرة «المماطلة مع القدرة» و الجزء الخامس، فصل المفلس، فقرة «حبس المديون». و كتاب الجواهر، باب الدين، و باب الحجر.

فقد ذكرنا في باب القرض و الدين أن من كان له مال ظاهر، و عليه ديون للناس يجوز للحاكم أن يحبسه، حتي يؤدي ما عليه، عملا بحديث: الواجد تحل عقوبته و عرضه.


احسن الناس صوتا بالقرآن


تفسير فرات الكوفي 85، فرات بن إبراهيم الكوفي، عن يحيي بن زياد معنعنا....

عن عمرو بن شمر قال: سألت جعفر بن محمد عليه السلام أني أؤم قومي فأجهر ببسم الله الرحمن الرحيم؟ قال:

نعم، حق فاجهر به، قد جهر بها رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم ثم قال: إن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم كان من أحسن الناس صوتا بالقرآن، فإذا قام من الليل يصلي جاء أبوجهل و المشركون يستمعون قراءته، فإذا قال: (بسم الله الرحمن الرحيم) وضعو أصابعهم في آذانهم و هربوا، فإذا فرغ من ذلك جاؤوا فاستمعوا.

قال: و كان أبوجهل يقول: إن ابن أبي كبشة ليردد اسم ربه إنه ليحبه.

فقال جعفر عليه السلام: صدق و إن كان كذوبا، قال: فأنزل الله: (و إذا ذكرت ربك في القرءان وحده و لو علي أدبارهم نفورا) [1] و هو (بسم الله الرحمن الرحيم).



[ صفحه 338]




پاورقي

[1] سورة الإسراء، الآية: 46.


كن كريما


فروع الكافي 2 / 56 - 55، ح 7: علي بن محمد، عن أحمد بن أبي عبدالله، عن أبيه، عن النضر بن سويد، عن موسي بن بكر،...

عن عجلان، قال: كنت عند أبي عبدالله عليه السلام فجاء سائل فقام الي مكتل فيه تمر فملأ يده فناوله، ثم جاء آخر فسأله فقام فأخذ بيده فناوله ثم جاء آخر فسأله فقام فأخذ بيده فناوله ثم جاء آخر فسأله فقام فأخذ بيده فناوله ثم جاء آخر فقال:

الله رازقنا و اياك، ثم قال: ان رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم كان لا يسأله أحد من الدنيا شيئا الا أعطاه، فأرسلت اليه امرأة ابنا لها فقالت: انطلق اليه فاسأله، فان قال لك، ليس عندنا شي ء فقل: أعطني قميصك.

قال: فأخذ قميصه فرمي به اليه.

و في نسخة أخري: و أعطاه، فأدبه الله تبارك و تعالي علي القصد



[ صفحه 196]



فقال: (و لا تجعل يدك مغلولة الي عنقك و لا تبسطها كل البسط فتقعد ملوما محسورا) [1] .


پاورقي

[1] سورة الاسراء، الآية: 29.


ارحم الضعفاء لله


[الزهد 45 - 44، ب 7، ح 119: فضالة، عن أبان، عن عبدالله بن طلحة، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...].

استقبل رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم رجل من بني فهد و هو يضرب عبدا له، و العبد يقول: أعوذ بالله، فلم يقلع الرجل عنه، فلما أبصر العبد برسول الله صلي الله عليه و آله و سلم قال: أعوذ بمحمد فأقلع الرجل عنه الضرب، فقال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: يتعوذ بالله فلا تعيذه؟ و يتعوذ بمحمد فتعيذه؟ و الله أحق أن يجار عائذه من محمد.

فقال الرجل: هو حر لوجه الله.

فقال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: و الذي بعثني بالحق نبيا لو لم تفعل لواقع وجهك حر النار.


الأمة الظالمة


أمالي الصدوق 142 المجلس 31 ح 5، و علل الشرائع 2 / 289 ب 125 ح 2: حدثنا محمد ابن الحسن بن أحمد بن الوليد، عن الحسن بن متيل الدقاق، عن يعقوب بن يزيد، عن علي ابن الحسن بن علي بن فضال، عن محمد بن سليمان الديلمي، عن عبدالله بن لطيف قال: قال الصادق أبو عبدالله جعفر بن محمد عليه السلام:...

لما ضرب الحسين بن علي عليه السلام بالسيف ثم ابتدر ليقطع رأسه، نادي مناد من قبل رب العزة تبارك و تعالي من بطنان العرش فقال:

ألا أيتها الأمة المتحيرة الظالمة بعد نبيها، لا وفقكم الله لأضحي ولا فطر.

قال: ثم قال أبو عبدالله عليه السلام: لا جرم والله ما وفقوا و لا يوفقون أبدا حتي يقوم ثائر الحسين عليه السلام.


چرا و چگونه روز عاشورا روز مصيبت و اندوه شد؟


عبدالله بن فضل (هاشمي) گويد: به امام صادق - عليه السلام - عرض كردم: به چه دليل روز عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريه و سوگواري شد، نه روزي كه رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - در آن درگذشت، و نه آن روزي كه فاطمه - سلام الله عليها - در آن درگذشت، و نه آن روزي كه حضرت اميرالمؤمنين - عليه السلام - در آن به شهادت رسيد، و نه آن روزي كه امام حسن - عليه السلام - در آن با زهر به شهادت رسيد؟

حضرت صادق - عليه السلام - در پاسخ فرمود: عظمت و مصيبت روز قتل و شهادت امام حسين - عليه السلام - از همه روزها بيشتر است، چون آل عبا كه گرامي ترين مخلوقات نزد خدا مي باشند پنج نفر بودند، و هنگامي كه پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - از ميان آنها رفت اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين - عليهم السلام - باقي بودند، و مردم به آن دلخوش بودند.

و هنگامي كه فاطمه - سلام الله عليها - درگذشت مردم به وجود علي و حسن و حسين - عليهم السلام - دلخوش بودند.

و هنگامي كه اميرالمؤمنين - عليه السلام - در گذشت مردم به وجود امام حسن و امام حسين - عليهم السلام - دلخوش بودند.

و هنگامي كه امام حسن - عليه السلام - درگذشت مردم به وجود امام حسين - عليه السلام - دلخوش بودند.

و هنگامي كه امام حسين - عليه السلام - به شهادت رسيد ديگر كسي از آل عبا نماند كه مردم پس از امام حسين - عليه السلام - به او دلخوش باشند، و لذا درگذشت



[ صفحه 289]



امام حسين - عليه السلام - مانند درگذشت تمامي آل عبا است، چنانچه بقاي او مانند بقاء همگي آنان بود، و لذا مصيبت روز (شهادت او) از همه ي روزها عظيمتر و جانسوزتر است.

عبدالله بن الفضل هاشمي گويد: به حضرت عرض كردم: اي فرزند پيامبر؛ چرا پس از امام حسين - عليه السلام - بقاي علي بن الحسين - عليه السلام - مانند پدرشان، مايه ي تسلي مردم نبود؟

حضرت فرمود: بله، علي بن الحسين - عليه السلام - سيد و سرور عابدان، و پس از پدران گذشته اش امام و حجت بر بندگان بوده، ولي چون پيامبر خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - را ملاقات نفرمود، و از او حديثي نشنيد، و دانش و علم او به وراثت از پدرش و او از جدش از پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - بود.

اما در حالي كه اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين - عليهم السلام - را مردم همراه با رسول اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - در حالات مختلف ديده بودند، لذا هرگاه مردم به يكي از آنان نگاه مي كردند حالشان را با رسول الله - صلي الله عليه و آله و سلم - به ياد مي آوردند، و فرمايش پيامبر را با او و درباره ي او به ياد مي آوردند.

و هنگامي كه آنان درگذشتند مردم از ديدن آن گرامي ترين انسانها نزد خدا محروم شدند، و فقدان هر كدام يك از آنان مستلزم (و موجب) فقدان همگي آنان نبود مگر به هنگام فقدان حسين - عليه السلام - زيرا آخرين شخص از آن گروه (و مجموعه) بود، و لذا روز مصيبت ايشان از همه عظيمتر بود.

عبدالله بن الفضل هاشمي گويد: به حضرت عرض كردم: يابن رسول الله؛ پس چگونه و چرا اهل سنت اين روز را روز بركت ناميدند؟

حضرت گريه كردند، سپس فرمودند: هنگامي كه امام حسين - عليه السلام - كشته شد مردم براي نزديك شدن و تقرب به يزيد دست به جعل اخبار و احاديث زدند، و از اين طريق به جوائز مالي و ثروتهايي رسيدند، و از جمله چيزهائي كه براي او (و به نفع او) جعل نمودند اين بود كه روز عاشورا را روز بركت دانستند تا اينكه مردم



[ صفحه 290]



در اين روز از عزاداري و گريه و اندوه براي شهادت حضرت حسين - عليه السلام - به خوشحالي و فرح و سرور و تبرك عدول كنند، خداوند خودش بين ما و بين آنان حكم و قضاوت كند.

سپس حضرت فرمود: اي پسرعمو، اين گروه ضرر و زيانشان بر اسلام و اهل اسلام كمتر است از كساني كه مدعي محبت ما شدند و مدعي شدند كه ولايت ما را دين خود قرار دادند و به امامت ما معتقد هستند، ولي مدعي هستند كه حسين - عليه السلام - كشته نشد، بلكه شخصي شبيه او كشته شد مانند عيسي بن مريم.

پس بني اميه را نمي توان به خاطر ادعايشان ملامت كرد.

اي پسرعمو؛ هر كس ادعا كند حسين - عليه السلام - كشته نشد، خبر رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - و علي - عليه السلام - و امامان بعد از ايشان را تكذيب نموده است، و هر كس تكذيب كند آنان را به خداوند بزرگ كافر شده است و ريختن خون او - بر هر كس كه او را بشنود - مباح است.

عبدالله بن فضل هاشمي گويد: پس اي فرزند پيامبر خدا؛ چه مي گوئيد در حق گروهي كه از شيعيان شما هستند، و چنين مطلبي را مدعي هستند، و چنين حرفي را مي زنند؟

حضرت صادق - عليه السلام - فرمود: اينان از شيعيان من نيستند، و من از آنها بيزارم. [1] .


پاورقي

[1] علل الشرايع: ج 1 ص 127 - 125، بحارالأنوار: ج 44 ص 269 ح 1.


حديث 346


2 شنبه

يظفر من يحلم.

هر كه بردبار باشد، پيروز مي شود.

كافي، ج 1، ص 26


اسماعيل بن جعفر الصادق (الهاشمي)


أبو محمد إسماعيل بن جعفر الصادق ابن محمد الباقر ابن علي السجاد ابن الحسين السبط ابن الإمام أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليهم السلام الهاشمي، المدني، المعروف بالأعرج، وأمه فاطمة بنت الحسين الأثرم. أكبر أولاده عليه السلام وأكثرهم محبة لديه، وكان محدثا فاضلا جليلا، ويعتبر جد الخلفاء الفاطميين وامام الفرقة الإسماعيلية. روي عنه ابنه الفضل بن إسماعيل، وداود بن فرقد، وأبو محمد الرازي. توفي في حياة أبيه عليه السلام بالعريض سنة 133، وقيل سنة 143، ودفن بالبقيع.

المراجع:

رجال الطوسي 146. تنقيح المقال 1: 131. خاتمة المستدرك 782. الفصول الفخرية (فارسي) 134. معجم الثقات 250. معجم رجال الحديث 3: 110 و 123 و 124. سفينة البحار 1: 657 و 2: 22. عمدة الطالب 233. جامع الرواة 1: 95. نقد الرجال 43. ريحانة الأدب (فارسي) 1: 123. كشف الغمة 2: 392. نقد الرجال 43. رجال الكشي انظر فهرسته. مجمع الرجال 1: 209 و 210. أعيان الشيعة 3: 316. اسماعيليان در تاريخ (فارسي) 45. الارشاد 284. منتهي الآمال (فارسي) 2: 176. فرق الشيعة 67. المقالات والفرق 78 و 80 و 210. منهج المقال 56. الموسوعة الاسلامية 4: 185 و 187. بهجة الآمال 2: 262. البحار 47: 242. منتهي المقال 54. تهذيب المقال 1: 407. المجدي في أنساب الطالبيين 99. الفخري في أنساب الطالبيين 23. تاريخ ابن خلدون 4: 30. الملل والنحل 1: 191. دائرة المعارف الاسلامية 2: 188. اتعاظ الحنفا 16. تذكرة الخواص 347. خلاصة تذهيب الكمال 28. الفرق بين الفرق 62. الأعلام 1: 311. مقالات الاسلاميين 1: 98.



[ صفحه 162]




صدقة بن يزيد (الكوفي)


صدقة بن يزيد، وقيل زيد الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 220. تنقيح المقال 2: 98. خاتمة المستدرك 813. معجم رجال الحديث 9: 103. نقد الرجال 172. جامع الرواة 1: 411. مجمع الرجال 3: 212. منتهي المقال 164. منهج المقال 182.


محمد بن أبي عمر الطبيب


محمد بن أبي عمر الطبيب، وقيل الطيب، الكوفي.

محدث إمامي حسن الحال. روي كتاب الديات المنسوب إلي ظريف بن ناصح عن الإمام الصادق عليه السلام.

المراجع:

رجال الطوسي 306. معجم رجال الحديث 14: 278 و 16: 239. تنقيح المقال 2: قسم الميم: 61. خاتمة المستدرك 839. نقد الرجال 284. جامع الرواة 2: 50.



[ صفحه 153]



مجمع الرجال 5: 117. روضة المتقين 14: 425. إتقان المقال 221.