بازگشت

مصرع حضرت حمزه


ابراهيم رفعت با بيان اينكه در بيشتر منابع تاريخي آمده است: «مَصْرع» و محل شهادت حضرت حمزه در دامنه «جبل الرمات» بوده و رسول خدا (صلي الله عليه وآله) پيكر او را به اين محل مسطح و هموار منتقل كرده و در آنجا دفن نموده است، به معرفي مصرع پرداخته، مي گويد:

در داخل ساختمان «مصرع»، ضريحي ديده مي شود كه در اطراف آن پنج بيت شعر نوشته شده، با مطلع:



أعظم بمشهد ليث الله حمزَة مَنْ

بيوم اُحُد لخير الخلق قد نصراً



«چه با عظمت و با شكوه است محل شهادت شير خدا حمزه؛ كسي كه در جنگ احد به بهترين خلق ياري كرد.»

ابراهيم رفعت سپس قطعه شعر ديگري را نقل مي كند كه در لوحي نوشته اند و در داخل ساختمان مصرع نصب كرده اند كه از جمله ابياتش اين است [1] .



[ صفحه 373]



مسجد حاز كل فخر وسؤدد

بدا نوره إلي العرش يصعُدُ



مسجد منه روحُ خير شهيد

رجعت بالرضا يفوز مؤبَد



«اين مسجدي است كه تمام افتخار و بزرگي را حايز گرديده و اينك نور او بر عرش صعود مي كند.»

«اين مسجدي است كه روح بهترين شهيد، از آن براي نيل به سعادت ابدي به سوي خدا رجعت نمود.»

ابراهيم رفعت مي گويد لوح ديگري در بالاي ضريح «مصرع» ديده مي شود كه در آن، اين دو بيت نگاشته شده است:



قِفْ علي أبوابنا في كل ضيق

واطلب الحاجات واَبْشر بالمني



فحمانا ملجأ للطالبين

وبنا تجلي الكروب والعنا



«در هر پيش آمد ناگوار به آستانه ما ملتجي باش و حاجات خود را بخواه و مژده باد بر تو برآورده شدن خواسته هايت.»

«آستانه ما پناهگاه نيازمندان است و به وساطت ما است كه غمها و رنجها برطرف مي شود.»

او سپس ضمن ارائه عكسي از اطراف حرم حضرت حمزه، به خانه اي كه در پشت باغ خرما ديده مي شود، اشاره نموده، مي گويد: اينجا منزل مسكوني خادمِ «مصرع» حمزه (عليه السلام) است.


پاورقي

[1] اين قطعه شعر داراي سيزده بيت و بيانگر تاريخ بناي موجود (265) به نام باني آن «سليم بك» مي باشد.


عبدالله بن دينار


مولي عمر بن الخطاب، عده الشيخ من أصحاب الامام زين العابدين عليه السلام [1] .



[ صفحه 309]




پاورقي

[1] رجال الطوسي.


نضاله المرير


و ناضل الكميت نضالا مريرا في الدفاع عن عقيدته، و الذب عن مبادئه، و قد انطلق كالمارد الجبار في احلك الظروف، و أشدها قسوة و محنة علي أهل البيت (ع) فأخذ يذيع مآثرهم، و يشيد بفضائلهم، و يدعو الناس الي الالتفاف حولهم، و يدفعهم الي التمرد علي الحكم الاموي، و التخلص من جوره و طغيانه.

لقد قام الكميت بدور ايجابي و فعال في زعزعة الكيان الأموي، و اسقاط هيبته، و كان من ابرز ما قام به في هذا المجال ما يلي:



[ صفحه 351]




شوخي خوشخويي است


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام به يونس شيباني فرمودند:

با يكديگر شوخي هم مي كنيد؟ عرض كردم: كم. فرمودند: اين گونه نكنيد! زيرا شوخي از خوشخويي است و تو بدان وسيله برادرت را شاد مي سازي. رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) براي اين كه كسي را شاد كند، با او شوخي مي كرد. [1] .


پاورقي

[1] كافي: 1 / 663 / 3، همان، همان، 18857.


قصيده سيد اسماعيل حميري




لام عمر و باللوي مربع

طامته اعلامها بلقع



تروح عنه الطير وحشيته

و الاسد من خيفة تفرع



برسم دار بابها مونس

الاصلال في الثري وقع



لما وقعت العيس في رسمها

و العين من عرفانها تدمع



ذكرت من قد كنت الهوبه

فبت و القلب شج موجع



كان بالنار لما شفعني

من حسب اروي كبدي تلذع



عجبت من قوم اتو احمد

بخطبه ليس لها موضع



قالوا له لو شئت اعلمتنا

الي من الغاية و المفزع



اذا توفيت و فارقتنا

و فيهم في الملك من يطمع



فقال لو اعلمتكم مفرغا

كنتم عسيتم فيه ان تصنع



صنيع اهل العجل اذ فارقوا

هارون فالترك له اودع



و في الذي قال بيان لمن

كان اذا يعقل او يسمع



ثم اتته بعد ذا عزمة

من ربه ليس لها مدفع



ابلغ والا لم يكن مبلغا

والله منهم عاصم يمنع





[ صفحه 340]





فعندها قام النبي الذي

كان بما بامره يصدع



يخطب مأمورا و في كفه

كف علي طاهرا يلمع



رافعها اكرم بكف الذي

يرفع و الكف الذي ترفع



يقول و الاملاك من حوله

والله فيهم شاهد يسمع



من كنت مولاه فهذا له

مولا فلم يرضوا و لم يسمع



و ظل قوم غاظهم فعله

كانما انا فهم تجذع



حتي اذا وارده في قبره

و انصرفوا عن دفنه ضيع



ما قال بالامس و اوصي به

و اشتروا نصر بما ينفع



فانتهموه وهنت منهم

علي خلاف الصادق الاضلع



و قطعوا ارحامه بعده

فسوف يجزون بما قطعوا



و ازمعوا غدرا بمولاهم

تبا لما كانوا به ازمع



لاهم عليه يردوا حوضه

غدا و لا هو فيهم شفعوا



حوض له ما بين صنعا الي

ايلة و الارض به اوسع



تنصب فيه علم للهدي

و الحوض من ماء له سرع



تفيض من رحمته كوثر

ابيض كالفضه او انصع



حصاه ياقوت و مرجانة

و لؤلؤ نجنه الاصبع



بطحائه مسك و مافاته

يهتز منها مونق مربع



احضر ما دون الوري نافر

و فاقع اصعر او انصع



و العطر و الريحان انواعه

ذاك و قد هبت به زعزع



ريح من الجنة مأمورة

ذاهبة ليس لها مرجع



فيه اباريق و قد حانه

يذيب عنه الرجل الاضلع



يذب عنها بن ابيطالب

زبالجرباء اهل شرع



اذا دنوا منه لكي يشربوا

قيل لهم تبا لكم فارجعوا



دونكم و التمسوا منهلا

يرديكم او مطعما يشبع



هذا لمن والي بني احمدا

و لم يكن غيرهم يتبع



فالفوز للشارب من حوضه

و الويل و الذل لمن يمنع





[ صفحه 341]





و الناس يوم الحشر راياتهم

خمس فمنها هالك اربع



فراية العجل و فرعونها

و سامري للامة الاشنع



و راية تقدمها او لم

عبد لئيم الكع اكرع



و راية يقدمها نعشل

لا بر والله له مضجع



و راية يقدمها حبر

للزور و البهتان يستبدع



اربعة في سقر او دعوا

ليس لهم من قعرها مطلع



و راية يقدمها حيدر

و وجهه كالشمس اذ تطلع



غدا يلاقي المصطفي حيدر

و راية الحمد له يرفع



مولي له الجنة مأمورة

و النار من اجلاله تفزع



امام صدق و له شيعة

يرووا من الحوض و لم يمنع



هذاك جاء الوحي من ربنا

يا شيعة الحق فلا تجزع



الحميري مادحكم لم يزل

و لو يقطع اصبع اصبع



و بعدها صلوا علي المصطفي

و صفوة حيدره الاصلع



ثم اطلبوا الرحمة و المغفرة

لمن لباس العلم عنه ينزع



لراقم الحروف و الذي

في مرتع الظلال جهلا يرتع




اولياء القتيل


اتفقوا علي أن الزوج و الزوجة لا يرثان حق القصاص، فليس للزوج أن يطالب بقتل قاتل زوجته عمدا، و لا للزوجة أن تطالب بقتل قاتل زوجها كذلك.

و أيضا اتفقوا علي أن اقرباء القتيل من أبيه يرثون حق القصاص، و لهم قتل القاتل.

و اختلفوا في قرابة الأم: هل يرثون القصاص؟ و ذهب جماعة من الفقهاء الي أنهم لا يرثون القصاص، لأن أكثر الفقهاء قالوا بأن قرابة الأم لا يرثون من الدية، فبالأولي أن لا يرثوا القصاص..

و اذا كان ولي القتيل صغيرا أو مجنونا فعلي وليهما أن يراعي مصلحتهما من تعجيل القصاص أو تأجيله أو المصالحة علي مبلغ من المال.



[ صفحه 324]




النبي و الحجر الأسود


فروع الكافي 2 / 217، ح 3، محمد بن يحيي، عن أحمد بن محمد، عن علي بن النعمان، عن سعيد بن عبدالله الأعرج، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:....

إن قريشا في الجاهلية هدموا البيت، فلما أرادوا بناءه حيل بينهم و بينه، و ألقي في روعهم الرعب حتي قال قائل منهم: ليأتي كل رجل منكم بأطيب ماله، و لا تأتوا بمال اكتسبتموه من قطيعة رحم، أو حرام ففعلوا فخلي بينهم و بين بنائه، فبنوه حتي انتهوا إلي موضع الحجر الأسود فتشاجروا فيه أيهم يضع الحجر الأسود في موضعه، حتي كاد أن يكون بينهم شر، فحكموا أول من يدخل من باب المسجد، فدخل رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم، فلما أتاهم أمر بثوت فبسط ثم وضع الحجر في وسطه، ثم أخذت القبائل بجوانب الثوب فرفعوه، ثم تناوله صلي الله عليه و آله و سلم فوضعه في موضعه، فخصه الله به.


حدث و لا حرج


بحارالأنوار 14 / 495 - 494، ح 19 عن قصص الأنبياء: بالاسناد الي الصدوق، عن أبيه، عن سعد، عن ابن عيسي، عن الحسين بن سيف، عن أخيه علي، عن أبيه، عن محمد بن مارد،...

عن عبدالأعلي بن أعين قال: قلت لأبي عبدالله عليه السلام: حديث يرويه الناس: أن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم قال: حدثوا عن بني اسرائيل و لا حرج، قال: نعم، قلت: فنحدث بما سمعنا عن بني اسرائيل و لا حرج علينا؟ قال:

أما سمعت ما قال: كفي بالمرء كذبا أن يحدث بكل ما سمع.

قلت: كيف هذا؟

قال: ما كان في الكتاب أنه كان في بني اسرائيل فحدث أنه كان في هذه الأمة و لا حرج.



[ صفحه 184]




ابدلهما جارية


[تفسير العياشي 2 / 336، ح 60:...].

عن الحسن بن سعيد اللحمي قال: ولدت لرجل من أصحابنا جارية فدخل علي أبي عبدالله عليه السلام فرآه مستخطا لها، فقال له أبوعبدالله عليه السلام:

أرأيت لو أن الله أوحي اليك: اني أختار لك أو تختار لنفسك؟ ما كنت تقول؟



[ صفحه 170]



قال: كنت أقول: يا رب تختار لي.

قال: فان الله قد اختار لك.

ثم قال: ان الغلام الذي قتله العالم حين كان مع موسي في قول الله: «فأردنآ أن يبدلهما ربهما خيرا منه زكوة و أقرب رحما». [1] .

قال: فأبدلهما جارية ولدت سبعين نبيا.


پاورقي

[1] سورة الكهف، الآية: 81.


اعدلوا اذا حكمتم


أصول الكافي 2 / 147، ح 14: أبوعلي الأشعري، عن محمد بن عبدالجبار، عن ابن فضال، عن غالب بن عثمان، عن روح بن أخت المعلي، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...

اتقوا الله و اعدلوا فانكم تعيبون علي قوم لا يعدلون.


چگونه بر پيامبر صلوات درود بفرستيم؟


1- زياد بن مروان از حريز روايت مي كند كه گفت: به امام صادق - عليه السلام - عرض كردم: فدايت شوم؛ چگونه بر پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - صلوات و درود بفرستيم؟



[ صفحه 271]



فرمود: بگوئيد:

«أللهم صل علي محمد و أهل بيته الذين أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا»

يعني: خداوندا؛ درود بفرست بر محمد و اهل بيت محمد كه پليدي را از آنان دور ساختي و كاملا پاك قرار دادي.

راوي گويد: من در دلم گفتم: اللهم صل علي محمد و أهل بيته، (و بقيه را نگفتم).

حضرت (كه از نهان من با خبر شد) فرمود: اين چنين نيست، به تو گفتم. بگو:

أللهم صل علي محمد و أهل بيته، بگو:

من گفتم: أللهم صل علي محمد و أهل بيته [1] .

حضرت (هنگامي كه اين چنين ديد فرمود): اي حريز تو نيكو حفظ مي كني، (و فراموش نمي كني صبر كن تا تمام كنم)، و مثل آنچه كه برايت مي گويم بگو:

«اللهم صل علي محمد و أهل بيته، الذين أذهبت عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا»

(راوي گويد): من هم همان طور كه حضرت فرمود گفتم:

سپس حضرت فرمود بگو:

أللهم صل علي محمد و أهل بيته الذين ألهمتهم علمك، و استحفظتهم كتابك، و استرعيتهم عبادك.

أللهم صل علي محمد و أهل بيته الذين أمرت بطاعتهم و أوجبت حبهم و مودتهم.

أللهم صل علي محمد و أهل بيته الذين جعلتهم ولاة أمرك بعد نبيك صلي الله عليه و علي أهل بيته.

يعني: بارالها، بر محمد و أهل بيت او كه علمت را به آنان الهام نمودي، و آنان را حافظ و نگهبان كتابت قرار دادي، و بندگانت را تحت رعايت و رهبري آنان قرار



[ صفحه 272]



دادي، درود بفرست.

بارالها؛ بر محمد و اهل بيت او كه ما را به اطاعت از آنها دستور دادي، و محبت و مودت و دوستي آنها را بر ما واجب نمودي درود بفرست.

بارالها؛ بر محمد و اهل بيت او كه متوليان امر (دين تو) بعد از پيامبرت - صلي الله عليه و آله و سلم - هستند درود بفرست. [2] .

2- عبدالله بن سنان گويد: با گروهي از اصحابمان نزد امام صادق - عليه السلام - بوديم كه حضرت ابتداء به ما فرمود: شما چگونه بر پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - صلوات و درود مي فرستيد؟

عرض كرديم: مي گوئيم: اللهم صل علي محمد و آل محمد.

حضرت فرمود: مثل اينكه شما به خدا دستور مي دهيد كه بر آنها صلوات بفرستد.

عرض كرديم: پس چگونه صلوات بفرستيم؟

سپس حضرت دعايي را تعليم نمودند و فرمودند: اين طور بگوئيد (و به جهت اهميت اين دعا ترجمه ي آن را در اختيار خوانندگان گرامي مي گذاريم.

بارالها: اي بالا برنده ي اجرام بالا و آسماني، و اي پهن كننده ي گسترده ها (يا اي سازنده ي كرات و اجرام بيضوي شكل) و اي ايجاد كننده ي زمين و آسمانها، تو از ما پيمان گرفتي، و ما به نبوت و پيامبري محمد - صلي الله عليه و آله و سلم - اقرار نموديم، و به ولايت علي بن ابي طالب - عليه السلام - اعتراف كرديم، و شنيديم و اطاعت نموديم، و ما را به فرستادن درود بر آنها دستور داده اي پس دانستيم كه اين حق است و از اين دستور پيروي نموديم.

بارالها؛ من تو و محمد و علي و حاملان هشتگانه عرش و فرشته گان چهارگانه خزينه داران علمت را شاهد مي گيرم كه آنچه انجام دادم از نمازهاي واجب براي تو و تمام نوافل و زكاتهايم، و آنچه پاكيزه است نزد تو از قول و عملم بر محمد و آل



[ صفحه 273]



محمد است.

بارالها؛ از تو مسألت مي نمايم كه مرا با آنها مرتبط سازي، و به وسيله ي آنها به خودت نزديك كني همان طوري كه مرا به فرستادن صلوات بر آنها امر نموده اي.

و شاهد مي گيرم تو را كه من تسليم او و اهل بيت او هستم، نه تكبر دارم و نه استنكاف مي ورزم، پس به وسيله ي صلواتت و صلوات فرشته گانت ما را پاكيزه كن، زيرا اين وعده و فرمايش تو است كه فرمودي: (هو الذي يصلي عليكم و ملائكته ليخرجكم من الظلمات إلي النور و كان بالمؤمنين رحيما - تحيتهم يوم يلقونه سلام و أعد لهم أجرا عظيما) [3] «او كسي است كه بر شما درود و رحمت مي فرستد، و فرشتگان او (نيز) براي شما تقاضاي رحمت مي كنند تا شما را از ظلمات (جهل و شرك گناه) به سوي نور (ايمان و علم و تقوا) رهنمون گرداند؛ و او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است. تحيت آنها در روزي كه او را ديدار مي كنند سلام است؛ و براي آنها پاداش پرارزشي فراهم ساخته است».

پس ما را به وسيله ي سلام و تحيتت نزديك كن، و بر ما منت بگذار به دادن اجر كريمي از رحمتت و بهترين صلوات را از محمد به ما مخصوص كن، و بر آنها صلوات بفرست، زيرا صلوات و درود تو براي آنها مايه ي تسكين است.

و ما را به وسيله ي صلوات او و صلوات اهل بيت او پاك گردان، و آنچه را كه به ما دادي از شناخت و معرفت به آنها نزد خودت مستقر گردان به طور ثابت نه عاريتي اي مهربانترين مهربانان. [4] .


پاورقي

[1] گويا حريز از شدت علاقه مهلت نداد آقا جملات خود را تمام كند لذا بي صبرانه صدر كلام را باز هم تكرار نمود، لذا امام در عبارت بعدي اشاره به علاقه شديد مي كند.

[2] جمال الاسبوع: ص 240، بحارالأنوار: ج 91 ص 67 ح 55.

[3] سوره ي احزاب آيه ي 43 و 44.

[4] جمال الاسبوع، ص 238، بحارالأنوار: ج 91 ص 66 ح 54.


حديث 327


4 شنبه

عليك بالحلم فانه ركن العلم.

بردبار باش كه بردباري ستون دانش است.

بحار، ج 10، ص 218


اسد بن يحيي


أسد بن يحيي البصري، وقيل الصيرفي.

إمامي لم أقف علي تفاصيل أحواله.

المراجع:

رجال الطوسي 154. خاتمة المستدرك 781. تنقيح المقال 1: 123. معجم رجال الحديث 3: 82. جامع الرواة 1: 89. نقد الرجال 41. مجمع الرجال 1: 200. أعيان الشيعة 3: 283. منهج المقال 54. منتهي المقال 52.


الصباح بن صبيح الحذاء (الفزاري)


الصباح بن صبيح الحذاء، الفزاري بالولاء.

من ثقات محدثي الإمامية، وكان إماما في مسجد دار اللؤلؤ بالكوفة، وله كتاب. روي عنه عبيس بن هشام الناشري، وموسي بن القاسم البجلي وغيرهما.

المراجع:

رجال الطوسي 219 و 220. تنقيح المقال 2: 96. رجال النجاشي 143. فهرست الطوسي: 85. معالم العلماء 60. رجال ابن داود 110. رجال الحلي 88. معجم الثقات



[ صفحه 143]



64. معجم رجال الحديث 9: 93. رجال البرقي 38. نقد الرجال 171. توضيح الاشتباه 186. جامع الرواة 1: 410. هداية المحدثين 81. مجمع الرجال 3: 209. بهجة الآمال 5: 32 و 33. منتهي المقال 164. منهج المقال 182. جامع المقال 73. ايضاح الاشتباه 46. نضد الايضاح 169. أضبط المقال 522. إتقان المقال 72. وسائل الشيعة 20: 216. الوجيزة 37. رجال الأنصاري 96.


محمد بن عثيم الكوفي


محمد بن عثيم الكوفي.

إمامي حسن الحال.

المراجع:

رجال الطوسي 297 وفيه: أسند عنه. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 150. خاتمة المستدرك 846. معجم رجال الحديث 16: 278. نقد الرجال 320. توضيح الاشتباه



[ صفحه 143]



273. رجال البرقي 20. جامع الرواة 2: 148. مجمع الرجال 5: 259 وفيه اسم أبيه عيثم بدل عثيم. منتهي المقال 281 وفيه اسم أبيه عيثم بدل عثيم. منهج المقال 305. إتقان المقال 231. الوجيزة 48.