بازگشت

ولادته


عن أبي بصير قال: حججنا مع أبي عبدالله (عليه السلام) في السنة التي ولد فيها ابنه موسي (عليه السلام)، فلما نزلنا الأبواء [1] وضع لنا الغداء، و كان اذا وضع الطعام لأصحابه أكثر و أطاب، قال: فبينا نحن نأكل اذا أتاه رسول حميدة فقال له: ان حميدة تقول: قد أنكرت نفسي و قد وجدت ما كنت أجد اذا حضرت ولادتي، و قد أمرتني أن لا أستبقك بابنك هذا.

فقال أبوعبدالله (عليه السلام) فانطلق مع الرسول، فلما انصرف قال له أصحابه: سرك الله و جعلنا فداك فما أنت صنعت من حميدة؟

قال: سلمها الله، و قد وهب لي غلاما و هو خير من برأ الله في خلقه، و لقد أخبرتني حميدة عنه بأمر ظنت أني لا أعرفه، و لقد كنت أعلم به منها.

فقلت: جعلت فداك و ما الذي أخبرتك به حميدة عنه؟

قال: ذكرت أنه سقط من بطنها حين سقط واضعا يديه علي الأرض، رافعا رأسه الي السماء، فأخبرتها أن ذلك أمارة رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و أمارة الوصي من بعده.



[ صفحه 705]



فقلت: جعلت فداك و ما هذا من أمارة رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و أمارة الوصي من بعده؟

فقال لي: انه لما كانت الليلة التي علق فيها بجدي أتي آت جد أبي بكأس فيه شربة أرق من الماء و ألين من الزبد و أحلي من الشهد و أبرد من الثلج و أبيض من اللبن، فسقاه اياه و أمره بالجماع، فقام فجامع، فعلق بجدي و لما أن كانت الليلة التي علق فيها بأبي أتي آت جدي فسقاه كما سقي جد أبي و أمره بمثل الذي أمره فقام فجامع، فعلق بأبي، و لما أن كانت الليلة التي علق فيها بي أتي آت أبي فسقاه بما سقاهم و أمره بالذي أمرهم به فقام فجامع فعلق بي، و لما أن كانت الليلة التي علق فيها بابني أتاني آت كما أتاهم، ففعل بي كما فعل بهم فقمت بعلم الله و اني مسرور بما يهب الله لي، فجامعت فعلق بابني هذا المولود، فدونكم فهو والله صاحبكم من بعدي.

ان نطفة الامام مما أخبرتك، و اذا سكنت النطفة في الرحم أربعة أشهر و انشي ء فيها الروح بعث الله (تبارك و تعالي) ملكا يقال له: حيوان، فكتب علي عضده الأيمن «و تمت كلمت ربك صدقا و عدلا لا مبدل لكلماته و هو السميع العليم» [2] و اذا وقع من بطن امه وقع واضعا يديه علي الأرض رافعا رأسه الي السماء فأما وضعه يديه علي الأرض فانه يقبض كل علم لله أنزله من السماء الي الأرض و أما رفعه رأسه الي السماء فان مناديا ينادي به من بطنان العرش من قبل رب العزة من الافق الأعلي باسمه و اسم أبيه يقول: يا فلان بن فلان اثبت تثبت، فلعظيم ما خلقتك، أنت صفوتي من خلقي، و موضع سري، و عيبة علمي، و أميني علي وحيي، و خليفتي



[ صفحه 706]



في أرضي، لك و لمن تولاك أوجبت رحمتي، و منحت جناني، و أحللت جواري، ثم و عزتي و جلالي لأصلين من عاداك أشد عذابي، و ان وسعت عليه في دنياي من سعة رزقي.

فاذا انقضي الصوت - صوت المنادي - أجابه هو واضعا يديه رافعا رأسه الي السماء يقول: «شهد الله أنه لا اله الا هو و الملائكة و اولو العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزيز الحكيم» [3] قال: فاذا قال ذلك أعطاه الله العلم الأول و العلم الآخر و استحق زيارة الروح في ليلة القدر.

قلت: جعلت فداك الروح ليس هو جبرئيل؟

قال: الروح هو أعظم من جبرئيل، ان جبرئيل من الملائكة و ان الروح هو خلق أعظم من الملائكة (عليهم السلام)، أليس يقول الله (تبارك و تعالي): «تنزل الملائكة و الروح» [4] [5] .

و في رواية اخري عن أبي بصير قال: كنت مع أبي عبدالله (عليه السلام) في السنة التي ولد فيها ابنه موسي (عليه السلام) فلما نزلنا الأبواء وضع لنا أبوعبدالله (عليه السلام) الغداء و لأصحابه و أكثره و أطابه، فبينا نحن نتغدي اذ أتاه رسول حميدة أن الطلق قد ضربني، و قد أمرتني أن لا أسبقك بابنك هذا.

فقام أبوعبدالله فرحا مسرورا، فلم يلبث أن عاد إلينا، حاسرا عن ذراعيه ضاحكا سنه فقلنا: أضحك الله سنك، و أقر عينك، ما صنعت حميدة؟



[ صفحه 707]



فقال: وهب الله لي غلاما، و هو خير من برأ الله...» الي آخر الخبر المتقدم مع اختلاف يسير [6] .

و عن منهال القصاب قال: خرجت من مكة و [أنا] اريد المدينة، فمررت بالأبواء و قد ولد لأبي عبدالله، موسي (عليهماالسلام) فسبقته الي المدينة، و دخل بعدي بيوم فأطعم الناس ثلاثا، فكنت آكل في من يأكل فما آكل شيئا الي الغد حتي أعود فآكل، فمكثت بذلك ثلاثا أطعم حتي أرتفق [7] ثم لا أطعم شيئا الي الغد [8] .

و روي عن يعقوب السراج قال: دخلت علي أبي عبدالله (عليه السلام) و هو واقف علي رأس أبي الحسن موسي و هو في المهد، فجعل يساره طويلا، فجلست حتي فرغ، فقمت اليه فقال لي: ادن من مولاك فسلم [عليه]، فدنوت فسلمت عليه فرد علي [السلام] بلسان فصيح، ثم قال لي: اذهب فغير اسم ابنتك التي سميتها أمس، فانه اسم يبغضه الله، - و كان ولدت لي ابنه سميتها بالحميراء - فقال أبوعبدالله (عليه السلام): «انته الي أمره ترشد»، فغيرت اسمها [9] .


پاورقي

[1] الأبواء: جبل بين مكة و المدينة، و عنده بلد ينسب اليه (لسان العرب).

[2] سورة الأنعام آية 115.

[3] سورة آل عمران آية 18.

[4] سورة القدر آية 4.

[5] الكافي: ج 1 ص 385 ح 1.

[6] بصائر الدرجات: ص 460 ح 4. منه بحارالأنوار: ج 48 ص 2.

[7] المرتفق: الممتلي ء. ارتفق الاناء: امتلأ (أقرب الموارد).

[8] المحاسن: ج 2 ص 192 ح 1556 الطبعة الحديثة. منه بحارالأنوار: ج 48 ص 4.

[9] الكافي: ج 1 ص 310 ح 11.


آمار مقتولان از مشركان


براي روشن شدن اين حقيقت، بايد آمار مقتولان از مشركان را و اينكه به دست چه كساني كشته شده اند، به دست بياوريم تا راه قضاوت درست در اين فضيلت را در پيش روي خواننده عزيز قرار دهيم.

لازم به يادآوري است همانگونه كه آمار دقيق مقتولين جنگ بدر و معرفي همه آنان و خصوصيات ديگر به دست ما نرسيده و آنچه در تاريخ منعكس گرديده است اغلب درباره سران و سردمداران شرك بوده است. اين ابهام درباره تلاش قهرمانان اسلام نيز، كه نقش اساسي را در اين جنگ ايفا نموده اند، صادق است و تعداد دقيق كساني كه به وسيله آنان به هلاكت رسيده اند مشخص نيست، ولي مي توان از آنچه در تاريخ به طور ناقص به دست مي آيد، تا حدي به حقيقت امر پي برد و با نقش اين افراد در اين جنگ آشنا گرديد.

ابن ابي الحديد در زمينه عدم انعكاس آمار دقيق پس از نقل و معرفي تعداد پنجاه و دو نفر از مقتولان از واقدي، مي گويد: روايات زيادي داريم كه مقتولان بدر هفتاد نفر بوده، وليكن آنها كه به نام شناخته شده اند، همان افرادي است كه ما معرفي نموديم. [1] .

بايد به گفتار ابن ابي الحديد اين نكته را نيز اضافه كنيم: همانگونه كه در شرح حال عقيل اشاره نموديم و در آينده ملاحظه خواهيد كرد در تعميه و پرده پوشي حقايق تاريخي، به ويژه درباره اميرمؤمنان و حمزه (عليهما السلام) نبايد نقش سياستها را ناديده گرفت و از جعل و تحريف در پيروزي هاي آن دو بزرگوار، كه در ارتباط مستقيم با سلطه گران بني اميه قرار داشت، غفلت نمود.



[ صفحه 344]




پاورقي

[1] شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج14، ص212.


سعد بن طريف


الحنظلي، الاسكاف، مولي بني تميم، الكوفي. عده الشيخ من أصحاب الامام زين العابدين عليه السلام [1] قال النجاشي: روي سعد عن الأصبغ بن نباتة و عن أبي جعفر و أبي عبدالله عليهماالسلام، و كان قاضيا، له كتاب «رسالة أبي جعفر» اليه [2] .


پاورقي

[1] رجال الطوسي.

[2] النجاشي.


مقابلة المعروف بالاحسان


و أوصي (ع) اصحابه بمقابلة المعروف بالمزيد من الاحسان قال (ع): «من صنع مثل ما صنع اليه فقد كافاه. و من أضعف كان شكورا، و من شكر كان كريما. و من علم أنه ما صنع كان الي نفسه لم يستبطي ء الناس في شكرهم، و لم يستزدهم في مودتهم، فلا تلتمس من غيرك شكر ما اتيته الي نفسك، و وقيت به عرضك، و اعلم ان طالب الحاجة لم يكرم وجهه عن مسألتك فأكرم وجهك عن رده...» [1] .

و بعد ما اوصي (ع) بمقابلة المعروف بالاحسان، دعا الي صنع المعروف



[ صفحه 297]



بما هو معروف و ان لا يبغي صاحبه جزاءا، فانه قد صنع ذلك لنفسه. و وقي به شرفه و عرضه.


پاورقي

[1] تحف العقول (ص 300).


كبر مصداق كفر است


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در پاسخ به سوال از كمترين درجه الحاد فرمودند:

كبر يكي از (مصاديق) آن است. [1] .


پاورقي

[1] معاني الاخبار: 394 / 47، همان، همان، 17716.


ادراك قلوب


با اين مقدمات بايد اعتراف كرد كه قلب معرفت به نظام عالم پيدا مي كند مي شناسد كه مدبر اشياء خداي خالق و صانع و حكيم و عليم است - كه آسمانها و زمين را آفريده و اين همه نعم را از اين ابر به وسيله باران به وجود آورده است - و چشم و گوش و ساير حواس به چپ و راست مي گردند تا حس كنند و معاينه نمايند و ببينند و به قلب برسانند و قلب است كه تمام اين تحولات را از نور و ظلمت - شب و روز كوتاهي و بلندي - سردي و گرمي و غيره همه اين تطورات را قلب از حواس مي گيرد



[ صفحه 449]



و تعقل و تفكر مي نمايد و اذعان و اعتراف بر وجود صانع حكيم ازلي و ابدي مي نمايد.

و نيز عقل است كه اقرار مي كند كه خداي عالم يكي است و تدبير عالم به دست قدرت اوست و گوش شنيد كه خداوند براي حسن انتظام خلق كتابها و رسولاني فرستاده است كه روش پرورش مقرون به سعادت و سلامت را به مردم بياموزند و آن خدائي است كه يكتا و يگانه و بي نظير و بي شبه و عديل است نزائيده و نه زائيده شده است.

او خداي اول و آخر - ازلي - ابدي است شبيه و ضد و ند ندارد و او احاطه به تمام عالم وجود دارد او برتر و بالاتر از همه اوهام و تصورات است او شريك ندارد اگر شريك داشت نشانه نقص او بود اگر ناقص بود ممكن بود، قدرت بر خلق كردن نداشت و ممكن نمي تواند نظام عالم را حفظ كند در نتيجه امور عالم مختل مي شد پس خداي عالم بدانچه وصف كرده اند منزه و مبري مي باشد.

طبيب آري سخن هاي لطيف و شيرين گفتي كسي غير از تو به اين حقايق و لطايف و دقايق آگاه نيست ديگران مرا از عقيده منع نمي كنند ولي شما مرا از اين عقيده تحقير مي كنيد و با اين دلايلي كه آوردي بسيار قوي و نيكو بود احتياج به حجت و برهان روشن تري دارد.

امام (ع) - وقتي كه تو عاجز از پاسخ شدي و در ادراكات خود درماندي دلائل روشن تري براي تو خواهم آورد كه خوب آشكار شود حس چيزي را نمي شناسد مگر به قلب اكنون گوش دار آيا در خواب ديدي كه مي خوري و مي آشامي تا لذت آن به دست مي رسد.

طبيب آري مكرر اتفاق افتاده.

امام (ع) آيا ديده اي كه مي خندي و مي گريي و در شهرها و امكنه مي گردي و كساني كه نديده اي مي بيني.

طبيب آري آنقدر ديده ام كه شماره ندارد.

امام (ع) آيا از دوستان و خويشان و اقوام و پدر و مادر و برادران و غيره ديده ايد كه مرده باشند و پس از مردن تو آنها را به خواب بيني و با آنها صحبت كني و بشناسي و مثل آنكه زنده اند بگوئي و بشنوي و بخندي؟!



[ صفحه 450]



طبيب آري بسيار شده كه اقوام و اقران خود را پس از مردن به خواب ديده ام!!

امام (ع) اي طبيب اكنون بگو بدانم كدام حواس تو در خواب آنها را درك كرد در حالي كه چشمت بسته - گوشت خواب و ساير حواس نيز به خواب بوده چگونه حواس تو ديده و به قلب گفته و حال آنكه تو در خواب با آنها گفتي و شنيدي و غذا خوردي و گردش كردي اين مدركات با كدام حس بود.

طبيب - نمي دانم و نمي توانم بگويم كدام حس من آنها را درك كرده و حال آنكه شخص خواب چون مرده اي است كه نمي شنود و نمي بيند.

امام (ع) اي طبيب بگو بدانم وقتي بيدار شدي آيا آنچه در خواب ديده اي به ياد مي آوري و ديده هاي خود را حفظ كرده اي و داستان آن را براي دوستانت گفته اي و آيا از آن هم سخني فراموش كرده اي يا نه؟

طبيب گاهي آنچه ديده ام همه را به ياد مي آورم و گاهي برخي از آنچه در خواب ديده ام فراموش مي كنم و بسيار شده كه آنچه را در خواب ديده ام مدتي بعد به بيداري هم ديده ام.

امام (ع) كدام حواست حفظ مي كند و كدام حس فراموش مي كند و كدام به قلب راهنمائي مي نمايد كه تو پس از بيداري عينا همان را مي بيني.

طبيب نمي دانم اين كاري است كه حواس دخالت در آن ندارد.

امام (ع) اكنون به حقيقت نزديك مي شوي بگو بدانم شايسته نيست كه اعتراف كني آنچه در خواب ديده اي و بعد از بيداري مي بيني و آنچه درك كرده اي با قلب خود درك كرده اي و آن حس باطني است كه خداوند در تو قرار داده آن حس خواب ندارد با آن معاني و حقايق را درك مي كند.

خداوند است كه در قلب عقل قرار داده چنان عقلي كه بر بندگان حجت باشد و بدان حقايق را درك نمايند.

طبيب آنچه در خواب مي بينم چيزي نيست جز زمين شوره زاري كه مانند سراب عطشان از دور مي بيند و گمان مي كند آب است ولي چون بدانجا رسيد از آب اثري نمي يابد آنچه كه من در خواب مي بينم مانند همين سراب است.

امام (ع) چرا به سراب شبيه نمودي و حال آنكه در خواب ديدي خوردي و شيريني



[ صفحه 451]



و ترشي و تلخي آن را شناختي و طعم آن را تشخيص دادي در صورتي كه در سراب چيزي به كام تو نمي رسد.

طبيب تشبيه من براي آن است كه آدم چون به سراب برسد هيچ از تصور خود نمي بيند در خواب هم وقتي بيدار شوم هيچ نمي يابم.

امام (ع) اي طبيب اگر سراب بود و هيچ نبود تو آن لذت را از كجا يافتي آن حالت از كجا به تو دست داد در حالي كه آثار لذت خواب تو در كنارت هويداست و در جامه ات نمودار است و در سراب هيچ نيست - اين دليل محسوس آن تشبيه تو را باطل مي سازد.

طبيب آنچه محتلم در خواب مي بيند اثر همان حواس است كه در بيداري حس مي كند.

امام (ع) اين سخن تو دليل بر تأييد سخن ماست تو اول گفتي حواس درك مي كند ولي محسوس كه رفت چه چيز جز قلب تعقل مي نمايد و اينك اقرار كردي كه پس از درك حس و به خواب رفتن حس قلب تعقل مي نمايد پس قلب بيدار است و حواسش جمع است اكنون از تو مي پرسم حواس كه مرده است چه چيز قلب را بر اشياء مدرك نموده در حالي كه حواس مرده است.

تو در خوابي - قلب زني را مي بيند و نكاح مي كند و مباشرت با او مي نمايد و محتلم مي گردد و بيدار مي شود جز پليدي بدن چيزي نمي يابد - آن چيز كه موجب اين درك شده جز قلب است كه مدبر حواس است بر حواس سلطنت و حكومت دارد و اگر انسان هيچ چيز را نفهمد اين حقيقت را نمي تواند انكار كند كه دست بر كندن چشم يا بر قطع زبان جز به فرمان عقل اقدام نمي كند ولي حواس قدرت ندارد بر قلب حكومت نمايد.

خداوند قلب را به حكومت تن منصب داد و حواس را به فرمان برداري مقرر فرمود قلب به وسيله حواس مي بيند و مي شنود و قضاوت و حكومت مي نمايد و دليلش اين است كه اگر يكي از حواس فاسد شود قلب به جاي او كار مي كند ولي اگر قلب فاسد بود حواس نمي تواند به جاي آن كار كند.

طبيب من گمان نمي كردم چنين باشد ولي دليل تو مرا قانع كردم نمي توانم آن را رد كنم برهان محكم و كافي است.

امام (ع) من تمام مصاديق خواب تو را كه ديده اي براي تو همين حالا ظاهر و ثابت مي كنم.



[ صفحه 452]



طبيب بفرمائيد من در اين موضوع حيران ماندم.

امام (ع) بگو بدانم آيا در خيال و تصور خود فكر بنائي يا صنعتي يا انجام كاري را كرده اي و بعد عين آن را در خارج به وجود آوري و بسازي و موجود كني؟

طبيب آري.

امام (ع) آيا در اين فكر حواست را هم شريك قلب نمودي تا طرح نقشه بنمائي.

طبيب نه فقط فكر و خيال است.

امام (ع) آيا مي داني كه آنچه به قلب تو وارد مي شود حق و الهام است.

طبيب اين يقين است اما مطلب را روشن تر بيان كن كه شك من زايل شود.

آنگاه طبيب سؤالي براي رفع اشكال خود كرد - گفت اگر من بگويم برجهاي سال بر اين حساب خود را خلق كرده اند شما چه جواب مي گوئيد؟

امام (ع) من هم از تو مي پرسم چرا برخي سعد و بعضي نحس بعضي نوراني و بعضي تاريك و ظلماني بعضي كوچك و بعضي بزرگ هستند.

طبيب خودشان خواسته اند اين طور باشند - مانند مردم كه بعضي خوشگل بعضي بدصورت بعضي كوتاه بعضي بلند - و همچنين سفيد و سياه و صالح و طالح.

امام (ع) از تو شگفت است مدتي است با تو سخن مي گويم و گاهي اقرار كردي كه نفس خالق خودش مي باشد زماني شك نمودي و از عقيده خود برگشتي باز حالا مي گوئي كه بوزينه و خوك و غيره خالق نفس خودشان مي باشند.

طبيب تو مرا مبهوت كردي كه چه گويم.

امام (ع) آيا مي گوئي مردم آنها را خلق كرده اند يا خودشان خودشان را آفريده اند.

طبيب نه من نمي گويم آنها را مردم يا خودشان خلق كرده اند.

امام (ع) پس ناچاري بگوئي خداي عالم آنها را آفريده است و اگر اين تصديق را نمودي همان عقيده ما را در آفرينش عالم داري - اكنون بگو بدانم نزد آنها زندگي بهتر است يا مرگ؟

طبيب شكي نيست كه زندگي عزيزترين چيزهاست.

امام (ع) اگر اين طور است كه خلقت به دست خود آنها باشد بايد هرگز نميرند زيرا زندگي را دوست دارند و آن نفسي كه به دست خود آفريده اند نبايد بكشند اگر خالق



[ صفحه 453]



مرگ غير از آنها باشد خالق زندگي هم غير از آنهاست و شكي نيست انسان مرگ را كه دشمن مي دارد خلق نمي كند.

طبيب اين دليلي روشن بود و ناچارم قبول كنم.

امام (ع) اكنون از تو درباره حساب بروج مي پرسم آيا اهل زمين كه دست بر آسمانها ندارند چگونه مي توانند حساب چيزي كه در دستشان نيست بكنند.

طبيب من نمي دانم اما مي دانم كه اهل زمين اين حساب را ندارند.

امام (ع) پس چاره نيست كه بگوئي معلم اين حساب آسماني است.

طبيب آري اگر بگويم اين حساب بدون محاسب و معلم است كه سخن به غلط گفته ام اگر بگويم محاسب و معلم آن از اهل زمين است آن هم غلط است زيرا اهل زمين به آسمانها دست ندارند - اگر بگويم خودشان محاسب هستند كه ثابت شد خودشان نمي توانند مدبر خودشان باشند - ناچار بايد اقرار كنم كه مدبر آنها آسماني است و او به تمام كواكب دست و احاطه دارد.

امام (ع) آيا اقرار مي كني كه اين ستارگان قبل از آدميان بوده اند.

طبيب آري امتناع ندارم.

امام (ع) ياد داري كه قبلا اقرار داشتي مردم هميشه بوده اند و هميشه هستند و آن اقرار با اين كه ستارگان قبل از آدميان بوده اند مخالف است.

طبيب نه يقين دارم كه آسمانها قبلا بوده ولي يقين هم دارم كه مردم از زمين پيدا شده اند.

امام (ع) من اكنون چنان ثابت مي كنم كه يقين نمائي و شكت برطرف شود آيا مي داني كه ستارگان و ثوابت و سيارات بر فلك سير مي كنند.

طبيب بلي.

امام (ع) آيا اين ستارگان اساس و نظم و ترتيبي دارند يا نه؟

طبيب بلي.

امام (ع) - در حركت ستارگان بر فلك گاهي بالا و زماني پائين مي آيند.

طبيب اين طور است و بسيار روشن است.

امام (ع) اكنون اقرار كردي كه خالق ستارگان و مردم همان است كه سعد و نحس



[ صفحه 454]



آن را معين مي كند - اگر زمين را خلق نمي كرد مردم نبودند اگر آسمانها را نمي آفريد زندگاني آنها ميسر نمي شد.

طبيب آري چاره اي جز اقرار به اين حقيقت ندارم.

امام (ع) حالا شايسته است اقرار كنيم و عقل تو را دلالت نمايد بر اينكه خداي عالم آسمانها و زمين و مردم و همه چيز را به قدرت و علم و تدبير خود خلق فرموده.

طبيب اكنون شهادت مي دهم كه خالق اين عالم يگانه اي است بي همتا و بي شريك و ديگر شكي در اين ندارم زيرا دلايل تو بسيار محكم بود و عقل من هم تأييد آن برهان را مي نمايد و به حقيقت كه محاسب و معلم و مدبر اين آسمانها همانا خالق يكتاست و كسي به زمين واقف نمي شود مگر آنكه احاطه به آسمانها داشته باشد اما نمي دانم اهل زمين علم آسماني را از كجا به دست آورده اند؟

امام (ع) اگر قول بدهي كه قبول كني از همين هليله كه در دست داري و از طبي كه فن توست بر تو ثابت مي كنم.

طبيب قول مي دهم آنچه دليل آوردي قبول كنم.

امام (ع) آيا مردم از اول طب را مي شناختند و خواص اين هليله را مي دانستند.

طبيب نه نمي دانستند.

امام (ع) پس از كجا به خاصيت آن و به علم طب راه يافتند.

طبيب با تجربه و طول مدت فراگرفتند.

امام (ع) چگونه بر خاطر آنها گذشت كه تجربه بگيرند؟ چگونه متوجه برگي يا گياهي يا نباتي و ميوه اي شدند و آن را داروي دردي شناختند - و حال آنكه اثر آن را به حس نمي ديدند.

طبيب با تجربه فهميدند.

امام (ع) بگو بدانم اين داروها را كي قرار داده دواي درد باشد عقاقير را كدام حكيم براي علاج تشخيص داده؟

طبيب لابد مرد حكيمي بوده كه دريافته و ديگران اطاعت او را كرده اند.

امام (ع) آن حكيم چگونه عقاقير را شناخت؟ او تمام درختان را يكي يكي مضمضه كرد يا حس نمود اين عقاقير دواي دردهاي مخصوص است - اين حكيم چگونه به همه



[ صفحه 455]



داروها دست يافت هليله در هند - مصطكي در روم مشك در تبت - دارچين در چين - خصي بي دسته از ترك - افيون از مصر - ازداي از يمن - گل ارمني از ارمنيه و غيره در اطراف زمين بود چگونه آن حكيم به همه آنها دست يافته است - به علاوه كه برخي پوست - يا ريشه - ساقه - شربت - مايع - صمغ - روغن - فشرده - افشان - مطبوع و غيره بود و بلغتهاي مختلف ناميده مي شد تحولات سياسي و اجتماعي چگونه فرصتي بدان حكيم داده كه همه اينها از شهرها به دست آورد و به تمام خواص آن دست يابد.

در حالي كه عقاقير امروز در تمام شرق و غرب بدون ترس و واهمه مورد معالجه امراض است.

آيا آن حكيم همه جا را جستجو كرد همه الياف و نباتات و مواد از روغن و صمغ و غيره يك يك آزمايش نمود آيا رنگها و اقسام و انواع آنها را شناخت و خواص هر يك را دريافت.

اگر بگوئي شخصا همه آنها را دريافته و آزمايش كرده كه امر محالي است - اگر بگوئي به ظن قوي پيدا كرده آن هم مخالف با طبايع داروئي است بايد با تجربه و حس و آزمايش كشف شود - يا سم مهلك تشخيص داده شود - كه مردم هلاك نشوند.

آيا با چه مقدار عمر اين همه تجربه در شرق و غرب ميسر مي باشد آيا چه قدر مبارزه با اوضاع جوي و درندگان و سبعان بايد كرد تا يك آزمايش ثابتي بر عقاقير نمود - با آنكه ممكن است از هزار درخت و هزار نوع ميوه يك درخت و يك ميوه مورد آزمايش و تجربه قرار گيرد و استفاده از آن شود - يا براي استفاده از مرغان جهان چقدر مرغ بايد به دست آورد و كشت و از هر يك عضو آن آزمايش و تجربه گرفت تا يك عضوي از يك مرغي دواي يك دردي گردد - و اگر فرض كنيم چنين امري ميسر باشد آيا ديگر مرغي و حيواني باقي مي ماند - ابدا - با آنكه حيوان مانند درخت نيست كه اگر سرش را بريد باز از جوانه اش شاخه اي برويد بلكه اگر سر آن حيوان را بريدي ديگر نسل آن قطع مي گردد و برويم در درياها چه قدر عمر و تحقيق و غواصي و تتبع و اكتشاف در درياها لازم است تا بتوان از سواحل يا قعر دريا يا گياهان آن براي علاج مرضي استفاده كرد - آيا عقل و حواس دلالت مي كند بر اين علم و تجربت آيا نيروي فكر و مدت عمر و طول زمان و استطاعت سير و سفر و تمكن مالي درخور چنين اكتشافاتي است؟

طبيب عرصه را بر من تنگ كردي من در اين همه آراء و افكار حيران گشتم نمي دانم چه عرض كنم.



[ صفحه 456]



امام (ع) من خودم براي تو راه را باز مي كنم و اكنون باز هم يك دليل روشن تر و آشكارتري از آنچه گفتم مي آورم.

البته مي داني پيدا كردن اين عقاقير يا دواها ميسر نيست مگر پس از جمع آوري تمام مرغان و علم به جميع حيوان شناسي - و اطلاع بر تمام حيوانات و جانورشناسي بايد باشد تا با مقايسه طبقات مشابه حيوانات و آثار عمومي آنها از ازمنه و امكنه و آب و هوا و غذا و غيره اين علم و تجربت به دست آيد - و جمع آوري و تمركز تمام اين حيوانات هم امر محال است از طرفي بشر هم بلاتكليف گذاشته نشده است.

طبيب آري چنين است.

امام (ع) در اين صورت بگو بدانم آن حكيم كه به يك داروئي دست يافت آيا با اين جهات و جمع آوري و تفحص و تجسس و تمام اين شرايط بوده و با حواس خود كشف كرد و حساب و كتاب و شرايط زمان و مكان و مقدار و غيره را در طب و صنعت خويشتن چگونه به دست آورد او از كجا فهميد كه از فلان دارو چهارصد مثقال و از فلان دارو چهار مثقال يا چند قيراط يا زيادتر و كمتر نبايد باشد يا آنكه بايد در شربت آشاميدني در كجا مقداري از شكم را بست يا در قولنج مقداري را گشود اين ها از كجا براي حكيم روشن مي گردد آيا از حواس است كه حس محل درد را نمي بيند و تشخيص نمي دهد يا از كجا حكيم مي فهمد دوائي كه بايد بياشامد براي دردسر است به پاها فرونيايد يا آنكه براي رفع درد سر از پا علاج كند و حال آنكه پائين آمدن از بالا رفتن آسانتر است و به علاوه از كجا مي فهمد كه آشاميدني براي درد پا به سر نمي رسد و حال آنكه سر به دهان نزديكتر است از پاها و همين دواهاي عضوي كه در راه خود سير مي كند و رگها همه به معده اتصال دارند و از معده به ساير اعضاء مي رسانند چگونه فرونمي ريزد آنچه بالا مي رود و بالا نمي رود آنچه فرومي ريزد چگونه حواس اين نكات دقيق را شناخته و دانست شايسته گوش كدام است و سزاوار چشم چيست؟ در حالي كه هر دو عضو به مغز و معده ارتباط دارند و درد دروني در رگها گوشتهاي بدن كه پوست روي آن قرار گرفته چطور به ديدن و شنيدن و لمس كردن و چشيدن اين حقايق رقيقه ادراك مي شود؟!

طبيب آنچه كه من بدان واقف تر و آگاه ترم گفتي همه درست است اما من مي گويم حكيمي كه آن دواها را تشخيص داده و به مريض مي خوراند اگر مي مرد شكم او را پاره مي كرد



[ صفحه 457]



ببيند دوا كجا گير كرده و آن رگها را مي جست و به مجاري ادويه توجه مي كرد تا علت مرگ بر او كشف شود.

امام (ع) اي طبيب تو كه واقف هستي بايد بداني غذا و دواء وقتي برگها رسيد و يا به معده ريسد خون مي شود و ديگر دوائي وجود ندارد همه به صورت خون مي شود؟

طبيب بلي درست است.

امام (ع) مي داني وقتي انسان مرد خونش سرد مي شود و جامد مي گردد.

طبيب بلي مي دانم.

امام (ع) پس حكيم با خون جامد چگونه دوا را تشخيص مي دهد كه به مريض خورانيده در حالي كه رنگ كنوني غير از رنگ اولي مي باشد كه بتوان تشخيص داد.

طبيب مرا بر شتر لخت برهنه اي سوار كردي تاكنون چنين گرفتار نشده بودم و هيچ قادر به رفع اين شبهات و پاسخ اين سؤالات نيستم.

امام (ع) بگو بدانم مردم از كجا دانا شدند از كجا وصف و معرفت به اين داروها پيدا كردند تا او را تجزيه و تركيب نمودند و نقطه حساس آن را بيرون به دست آوردند و دواي درد شناخته - از كجا معادن و مخازن را با شرايط زمان و مكان شناختند و از سنگها و جواهر و رگهائي كه اين مواد موميائي و صمغ سنگي در آن است از كجا شناختند و مقدار آن را از كجا به دست آوردند؟!

طبيب به كلي از جواب عاجزم براي من مشكلي ايجاد كردي كه ملجأ و مضطر شدم از من مسائلي درباره حواس پرسيدي كه در آن جاهلم اين مسائل نه در تشبيه و قياس درك مي شود نه با تحقيق و استقصا به دست مي آيد - پس ناچار بايد كسي آن را بداند و ادويه را بشناسد و اين علم را وضع كند و به ديگران بياموزد اما اكنون بفرما بدانم علم به اين حقايق به چه وسيله كسب مي شود و بندگان خدا چگونه به اين فنون عالم و واقف مي گردند؟!

امام (ع) گوش كن تا تو را به مثلي نزديك سازم و دليلي آورم كه خوب مطلب را درك كني و واضع حقيقي اين امريه و دليل به خواص آن را و راهنمائي به مقدار و كيفيت و اثر بداني و آن كس كه اثر اين دواها را در رگها مي بخشد بشناسي.

طبيب اگر چنين دليلي و تمثيلي براي من بياوري ناچار گردن به اطاعت نهم و پيرو در عقيده و ايمان گردم.



[ صفحه 458]




پاره شدن بند كفش


حضرت امام صادق با اصحاب براي تسليت مسلماني به خانه او مي رفتند در بين راه بند كفش امام ششم پاره شد به طوري كه نمي توانست با كفش راه برود.

ابن ابي يعفور كه از بزرگان اصحاب آن حضرت بود فورا كفش خود را بيرون آورد و بندش را باز كرد كه به امام بدهد.

امام صادق با حالت خشمي به عبدالله نگاه كرد و به هيچوجه حاضر نشد آن را بپذيرد - فرمود اي ابن ابي بعفور در يك سختي كه براي اشخاص پيش مي آيد خود او به تحمل اولي تر است از ديگري در اين وضع سزاوار نيست من تو را برهنه پا نموده با كفش بروم و پا برهنه رفت تا به كفاشي رسيد.


وصاياي امام جعفر صادق


منصور با آنكه بيش از هشت بار قصد كشتن امام صادق عليه السلام را داشت و موفق نشد در انتظار مرگ آن حضرت بود و به والي مدينه هم مكرر دستور داد كه جعفر بن محمد را مسموم كن و او هم بدين امر مبادرت كرد و زهري در انگور نموده به آن حضرت خورانيد وقتي خبر مرگ او را به منصور دادند نوشت هر كس را وصي كرده گردن او را بزن.

مأمور منصور رفت و برگشت گفت جعفر بن محمد پنج نفر را وصي خود كرده است اول منصور دوانيقي 2 - عبدالله 3 - موسي 4 - والي مدينه 5 - ام حميده.

منصور كه اين خبر را شنيد و نامه والي مدينه هم مبني بر همين موضوع به او رسيد ديد كشتن پنج نفري كه خودش اول آن ها قرار گرفته ميسر نيست گفت از اين عمل هم صرف نظر بايد كرد.

در كتاب خرايج است كه مردي از خراسان به نام ابوجعفر عزم تشرف حضور امام صادق را نمود مردم خراسان به او هدايائي فرستادند و او حركت كرد به حيره رسيد در آن وقت امام صادق را منصور به حيره دعوت كرده بود - چه منصور اول در حيره و بعد در رصافه و سپس شهر بغداد در سال 143 شروع به ساختمان كرد تا سال 145 تمام شد.

آن مرد خراساني به زيارت قبر اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام رفت و مي خواست از آنجا به حضور امام صادق شرفياب شده فقها و مشايخ روات در آنجا جمع بودند و شيخي بود كه به او احترام مي گذاردند پرسيد نامش چيست؟ گفته شد ابوحمزه ثمالي است.

در همين اثنا مرد عربي آمد گفت من از مدينه مي آيم گفتند چه خبري گفت جعفر بن محمد عليه السلام وفات يافت ابوحمزه فريادي زد و گريان شد پرسيد چه كسي را وصي خود كرده اعرابي گفت دو پسر خود عبدالله و موسي را با منصور دوانيقي وصي خود كرده است.

ابوحمزه گفت الحمدلله كه ما را گمراه نكرد و به كبير و صغير ما را هدايت كرد آنگاه برخاست رفت كنار قبر اميرالمؤمنين ما هم همراه او رفتيم و نماز خوانديم.

بعد پرسيدم اين سخن كه گفتي به كبير و صغير ما را هدايت كرد منظور چيست؟



[ صفحه 295]



ابوحمزه ثمالي گفت اما كبير اگر عيبي نداشت صغير را با او شريك قرار نمي داد معلوم مي شود عبدالله عيبي داشته و منصوص به امامت نبوده و اما صغير موسي بوده كه روي مصالح سياست روز بوده كه حضرت صادق عليه السلام مي دانست منصور قصد كشتن او وصي او را دارد و لذا اول خود منصور را وصي قرار داد و بعد عبدالله را و به موسي هم فرمود نگران نباش كه عبدالله به زودي به من ملحق خواهد شد و ديديم كه پس از هفتاد روز درگذشت و ام حميده هم زن بود كه او را به جرم وصايت نمي كشتند و امام صادق روي مباني علمي وصي خود را معين كرد و حال آنكه امامت امام موسي الكاظم عليه السلام منصوص و با سابقه در احاديث نبوي بوده است.

آن مرد خراساني از بيان ابوحمزه مطمئن نشد با هداياي خود به مدينه حركت كرد تا موسي بن جعفر را زيارت كرد و چون امام هفتم را ديد فرمود آن اموالي كه آن زن شطيطه براي ما فرستاده كجا است و نشاني همه هدايا را داد و او فهميد كه وصي پس از امام صادق عليه السلام موسي بن جعفر عليه السلام است.

آن مرد خراساني مي گويد از مردم پرسيدم وصي امام صادق عليه السلام كيست؟ گفت عبدالله نزد او رفتم ديدم بر در خانه نشسته بود از او چند مسئله درباره حد نصاب زكوة و راجع به سه طلاقه پرسيدم جواب مناسبي نداد - از آنجا برگشتم خدمت امام موسي بن جعفر ديدم روي حصير نشسته مرا به نام صدا كرد و نشاني مسافرت داد و فرمود آنچه با خود آوردي بيار و نشاني هر يك را با آن هديه داد من مطمئن گرديدم كه او وصي امام صادق است كه در شرح حال آن حضرت نوشته ايم.


صاحب الوظيفة و العمل


هنا مسألة كثر الكلام حولها، و التساؤل عن حكمها، لكثرة حدوثها و ابتلاء الناس بها، و هي ان الانسان - بعد تيسير المواصلات، و قربها - قد يستوطن هو و أهله و عائلته في بلد غير البلد الذي فيه وظيفته و عمله، و يذهب كل اسبوع مرة أو أكثر الي عمله، ثم يعود الي بيته في نفس اليوم، أو في اليوم التالي، و قد يبقي علي ذلك سنوات، أو مدي حياته كلها، فماذا يصنع: هل يقصر و يفطر، أو يتم و يصوم؟ مع العلم بأن بين وطنه و بين وظيفته أو عمله ثمانية فراسخ، أو تزيد، و انه لا يقيم في بيته أو في مقر عمله عشرة أيام متواليات.

الجواب:

و يتوقف الجواب عن هذا التساؤل علي معرفة ان البقاء علي التمام و عدم الافطار في شهر الصيام هل هما متعلقان باتخاذ السفر حرفة و مهنة، بحيث يكون عمله السفر بالذات، كما هو الشأن في المكاري و شبهه، بصرف النظر عن كثرة الأسفار و قلتها، أو ان التمام و الصيام يتعلقان بوصف أن لا يقيم الانسان في بلده عشرة أيام متواليات أبدا، بحيث تكون العبرة بكثرة الأسفار، لا باتخاذ السفر حرفة و مهنة. و علي الأول يقصر هذا و يفطر، لأن المفروض أنه لم يتخذ السفر



[ صفحه 265]



حرفة و مهنة و هي التي أنيط بها حكم الصيام و التمام، بل وظيفته شي ء آخر غير السفر و ان كانت بذاتها تستدعي كثرة الأسفار الا أن كثرة السفر شي ء، و امتهانه شي ء آخر، و علي الثاني لا يقصر و لا يفطر، لأن المفروض أنه كثير السفر، و ان حكم الصيام و التمام قد أنيط بالكثرة، لا بالحرفة و المهنة.

و الحق الذي عليه الكل، و الجل من الفقهاء، و الذي يستفاد من كلمات أهل البيت عليهم السلام هو الأول. و ان الصيام و التمام منوطان بالحرفة و الامتهان، لا بكثرة الأسفار، و عدم الاقامة في البلد عشرة أيام، و يدل عليه بصراحة و وضوح قول الامام عليه السلام: «لأن السفر عملهم». و علي هذا يقصر و يفطر صاحب الوظيفة و العمل كأي انسان لم يمتهن السفر، و لم يكثر منه.


الشروط


لوجوب الجهاد من أجل الدعوة الي الاسلام و انتشاره شروط:

1 و 2- البلوغ و العقل، لأنهما من الشروط العامة للتكليف.

3- الذكورية بالاجماع، و لأن الجهاد يحتاج الي بطولة و رجولة، لا الي غنج و دلال و صبغ الخدود و الشفاه، و الي حمل الاسلاح، لا الي لبس الاساور و الاقراط، و الي المبيت في الخنادق، لا الي النوم في الاسرة و المخادع، و رغم هذا كله لو أحوج الأمر اليهن وجب، كما قال العلامة في التذكرة.

4- السلامة من الضرر، قال تعالي في الآية 61 من النور: (ليس علي الاعمي حرج و لا علي الاعرج حرج و لا علي المريض حرج). و الآية 91 و 92 التوبة: (ليس علي الضعفاء و لا علي المرضي و لا علي الذين لا يجدون ما ينفقون حرج اذا نصحوا لله و رسوله ما علي المحسنين من سبيل والله غفور رحيم - و لا علي الذين اذا ما اتوك لتحملهم قلت لا أجد ما أحملكم عليه تولوا و اعينهم تفيض من الدمع...).

5- وجود النفقة له، و لعياله مدة غيابه عنهم، و يدل علي هذا الشرط قوله تعالي في الآية السابقة: (و لا علي الذين لا يجدون ما ينفقون.. و لا علي الذين اذا ما اتوك لتحملهم).


البيض


بيض الطير يتبعه في التحليل و التحريم، فبيض الطير الحرام مثله، و كذا بيض الطير الحلال، و اذا رأيت بيضة، و لم تعلم: هل هو من الحلال، أو الحرام نظرت الي طرفيها، فان تساويا، بحيث لا يمكن التمييز بينهما فهي حرام، و ان اختلفا، بحيث كان أحد الطرفين عريضا مفرطحا كبيض الدجاج، فهو حلال، قال



[ صفحه 378]



صاحب الجواهر: «بلا خلاف، فقد سئل الامام الصادق عليه السلام عن رجل يدخل الاجمة - ذأي الشجر الكثير - فيجد فيها بيضا مختلفا، لا يدري أبيض ما يكره من الطير، أو يستحب؟ قال: ان فيه علما لا يخفي، انظر الي كل بيضة تعرف رأسها من أسفلها فكل، و ما سوي ذلك فدعه.. و في رواية ثانية: ما كان مثل بيض الدجاج، و علي خلقته، احدي رأسيه مفرطح، و الا فلا تأكل. و المفرطح هو العريض».


اذا فقد الأبوان


الحضانة للأم، ثم للأب، كما قدمنا، و اذا ماتت الأم قبل انتهاء حضانتها فالأب أولي من جميع الأقارب، حتي أم الأم، و اذا مات الأب أو جن بعد أن انتقلت اليه الحضانة، و كانت الأم في قيد الحياة عادت الحضانة اليها، و كانت أحق من جميع الأقارب بما فيهم الجد لاب، حتي ولو تزوجت بأجنبي.

و اذا فقد الأبوان معا انتقلت الحضانة الي الجد لاب، و اذا فقد و لم يكن له وصي فالحضانة لأقارب الولد علي ترتيب الميراث، الأقرب منهم يمنع الأبعد، و مع التعدد و التساوي كجدة لأم، وجدة لأب، و كالعمة و الخالة يقرع بينهما مع التزاحم و التشاح، فمن خرجت القرعة باسمه كان أحق بالحضانة الي أن يموت أو يعرض عن حقه.


السارق و شروط الحد


عقدنا هذا الفصل للكلام عن حد القذف، و الشرب، و السرقة، و قطع الطريق، و سبق الحديث عن الأولين. و نتكلم الآن عن السارق، و لا يحد الا مع توافر الشروط التالية:

1- البلوغ، فلا حد علي الصبي، و لو تكررت منه السرقة مرات و مرات،



[ صفحه 283]



لحديث: «رفع القلم».. أجل، يؤدبه الحاكم في كل مرة بما يري.

و قال بعض الفقهاء: اذا تكررت السرقة من الصبي قطع الحاكم أطراف أصابعه في المرة الرابعة، أو الخامسة مستندا الي روايات كثيرة عن أهل البيت عليهم السلام ولكنها مختلفة الدلالة و المعني، و قد أعرض المشهور عن العمل بها بشهادة صاحب الجواهر و المسالك، و حملها أكثر من واحد علي ارادة التأديب بنظر الحاكم بسبب اختلافها، لأن نظر الحاكم في التأديب و التعزير يختلف باختلاف الصبيان.

2- العقل، فلاحد علي المجنون، لحديث «رفع القلم» ولكن يؤدبه الحاكم اذا كان للتأديب أثر في ردع المجانين.

3- ارتفاع الشبهة، أما مع وجودها فلا قطع، و مثال ذلك أن يتوهم أن الذي أخذه هو ملك له، فيتبين أنه مال الغير.

4- اذا كان المال المسروق شراكة بين السارق و غيره ينظر: فان كان الذي أخذه بمقدار نصيبه أو أقل فلا حد عليه، و ان كان آثما، للتصرف من غير اذن الشريك.

و اذا كان المأخوذ أكثر من سهمه، و يزيد عنه بمقدار النصاب الذي سنتكلم عنه فانه يحد، علي شريطة أن لا يدعي الاشتباه، و يقول: ظننت أن سهمي بهذا القدر فأخذته، و كان ذلك ممكنا في حقه، لأن الحدود تدرأ بالشبهات.

و تسأل: ما هو الحكم لو سرق من بيت المال؟

الجواب: ذهب أكثر الفقهاء بشهادة صاحب المسالك الي أنه اذا أخذ بمقدار نصيبه فلاحد، و الا أقيم عليه الحد، تماما كما هو الشأن في المال المشترك. فقد سئل الامام الصادق عليه السلام عن رجل سرق من الغنيمة، أي شي ء



[ صفحه 284]



عليه؟ قال: ان كان الذي أخذ أقل من نصيبه دفع اليه تمام ماله، و ان كان قد أخذ مثل الذي له فلا شي ء عليه، و ان كان أخذ فضلا بقدر ربع درهم قطع.

و بديهة أن هذا التفصيل اما يتأتي و يتم في عهد الامام و ما اليه، حيث كان بيت المال يوزع علي الافراد و العائلات.. أما اليوم، حيث ينفق بيت المال في الصالح العام فلا مورد لهذا التفصيل من الأساس. فالأولي أن يترك الأمر الي نظر الحاكم و تقديره، و مهما تكن العقوبة فلا يجوز أن تكون قطع اليد، لأن القطع حد، و الحدود تدرأ بالشبهات، و له ما عدا ذلك مما ينطبق عليه اسم التعزير.

5- أن يكون المال المسروق في حرز، فمن سرق سيارة من كاراج مقفل - مثلا - يحد، و يرجع السيارة الي صاحبها، و من سرقها من الطريق فلا يحد، بل يعزر بما يراه الحاكم، و يرجع السيارة الي أهلها. قال الامام الباقر أبوالامام جعفر الصادق عليهماالسلام: «لا يقطع الا من نقب بيتا، أو كسر قفلا». يريد من أخذ المال من حرز، حتي و لو لم ينقب البيت، و يكسر القفل، كمن تسلق الحائط، و دخل من النافذة، و سرق أمتعة البيت أو بعضها، فانه يحد بالاجماع، و المعيار للحد أن كل مكان عام يدخله الناس من غير اذن فلا حد علي من سرق منه، و كل مكان خاص لا يدخله أحد الا باذن صاحبه فعلي من يسرق منه الحد. قال الامام الباقر أبوالامام جعفر الصادق عليهماالسلام: «كل مدخل يدخل فيه من غير اذن يسرق منه السارق فلا قطع عليه». و من هنا لا يحد الوكيل و لا الأجير و لا الضيف اذا خانوا، لمكان الاذن لهم بالدخول الا اذا أحرز المال عنهم. قال الامام الصادق عليه السلام: الأجير و الضيف أمينان لا يقع عليهما حد السرقة.

و اذا كسر القفل شخص، و فتح الباب، و جاء الثاني و سرق المال، فلا حد عليهما، حتي و لو جاءا بهذا القصد، قال صاحب الجواهر: «الاجماع علي ذلك،



[ صفحه 285]



و لا اشكال فيه، لأن الأول لم يسرق، و الثاني لم يأخذ من الحرز.. نعم، يجب علي الأول اصلاح ما أفسد، و علي الثاني ارجاع ما أخذ».

6- أن لا يكون السارق أبا، فاذا سرق الأب من ابنه فلا حد عليه، لحديث: «أنت و مالك لأبيك». و من الفقهاء من ألحق الأم بالأب، لأنها أحد الأبوين.

و جاء في كتاب الشرائع و شرحه لصاحب الجواهر: «يقطع الزوج اذا سرق من زوجته ما أحرزته دونه، و الزوجة اذا سرقت من زوجها ما أحرزه دونها بلا خلاف و لا اشكال.. نعم، لا بأس بسرقة الزوجة مقدار النفقة اذا منعها منها، فان هندا قالت للنبي صلي الله عليه و آله و سلم: ان أباسفيان رجل شحيح، لا يعطيني و ولدي الا ما أخذته سرا؟ قال النبي صلي الله عليه و آله و سلم: خذي ما يكفيك و ولدك بالمعروف».

7- أن تبلغ قيمة المسروق ربع دينار ذهبا خالصا مضروبا عليه السكة علي حد تعبير الفقهاء القدامي و الجدد، لقول الرسول الأعظم صلي الله عليه و آله و سلم: لا قطع الا في ربع دينار».. و مثله عن الامام الصادق عليه السلام، و عليه فمن سرق ما قيمته دون ذلك فلا يحد، و انما يعزر بما يراه الحاكم، و يرجع المسروق.

و لا أعرف قيمة ربع الدينار علي التحقيق، و الذي أظنه أن قيمته لا تتجاوز خمس ليرات لبنانية كما هي الآن «اكتب هذه الكلمات في سنة 1966«.


سجايا كريمة


فروع الكافي 2 / 40، ح 6: علي بن محمد بن عبدالله، عن أحمد بن محمد، عن بعض أصحابنا، عن أبان، عن معاوية بن عمار، عن زيد الشحام، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:....

إن إبراهيم عليه السلام كان أباأضياف فكان إذا لم يكونوا عنده خرج يطلبهم و أغلق بابه و أخذ المفاتيح يطلب الأضياف، و أنه رجع إلي داره فإذا هو



[ صفحه 280]



برجل أو شبه رجل في الدار، فقال: يا عبدالله بإذن من دخلت هذه الدار؟

قال: دخلتها بإذن ربها - يردد ذلك ثلاث مرات - فعرف إبراهيم عليه السلام أنه جبرئيل فحمد الله،ثم قال: أرسلني ربك إلي عبد من عبيده يتخذه خليلا.

قال إبراهيم عليه السلام: فأعلمني من هو، أخدمه حتي أموت.

قال: فأنت هو.

قال: و مم ذلك؟

قال: لأنك لم تسأل أحدا شيئا قط، و لم تسأل شيئا قط.

فقلت: لا.


عند تلاوة القرآن


بحارالأنوار 92 / 216: عن دعوات الراوندي، قال الصادق عليه السلام:...

اغلقوا أبواب المعصية بالاستعاذة، و افتحوا أبواب الطاعة بالتسمية.


اربعة لا ثمرة فيها


[الخصال 1 / 264، ح 144: حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضي الله عنه، قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار، عن محمد بن عيسي بن عبيد، عن عبيدالله بن عبدالله الدهقان، عن درست بن أبي منصور الواسطي، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...].

أربعة يذهبن ضياعا:

مودة تمنحها من لا وفاء له.

و معروف عند من لايشكر له.



[ صفحه 152]



و علم عند من لا استماع له.

و سر تودعه عند من لا حصانة له.


مع الفراعنة


كشف الغمة 2 / 448...

قال ابن حمدون: كتب المنصور الي جعفر بن محمد عليه السلام: لم لا تغشانا كما يغشانا سائر الناس؟ فأجابه:

ليس لنا ما نخافك من أجله، و لا عندك من أمر الآخرة ما نرجوك له، و لا أنت في نعمة فنهنئك، و لا تراها نقمة فنعزيك بها، فما نصنع عندك؟

قال: فكتب اليه: تصحبنا لتنصحنا.

فأجابه عليه السلام: من أراد الدنيا لا ينصحك و من أراد الآخرة لا يصحبك.

فقال المنصور: والله لقد ميز عندي منازل الناس، من يريد الدنيا ممن يريد الآخرة، و انه ممن يريد الآخرة لا الدنيا.



[ صفحه 188]




تفسير فرمايش خدا: «سپس اين كتاب (آسماني) را به گروهي از...» چيست؟


ابوبصير گويد: از امام صادق - عليه السلام - درباره ي تفسير اين آيه: (ثم أورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا) [1] «سپس اين كتاب (آسماني) را به گروهي از بندگان برگزيده ي خود به ميراث داديم» سؤال نمودم.



[ صفحه 244]



حضرت فرمود: تو چه مي گوئي؟

عرض كردم: مي گويم: مخصوص فرزندان فاطمه - سلام الله عليها - است.

حضرت فرمود: ولي كسي كه شمشير بكشد و مردم را به خويش دعوت كند (يعني گمراهي) چه از اولاد فاطمه - سلام الله عليها - باشد چه نباشد داخل اين آيه نمي شود.

عرض كردم: پس چه كسي داخل اين آيه مي شود؟

حضرت فرمود: آنكه به خود ظلم كرده است كسي است كه مردم را نه به ضلالت، و نه به هدايت دعوت مي كند.

و مقتصد از ما اهل بيت كسي است كه عارف به حق امام باشد.

و سابق به سوي خيرات امام است. [2] .


پاورقي

[1] سوره ي فاطر آيه ي 32.

[2] الاحتجاج: ص 204، بحارالأنوار: ج 46 ص 180 ح 41.


حديث 288


شنبه

لا تثق بمودة ملول.

به دوستي آدم افسرده اعتماد مكن.

تحف، ص 315


اسحاق بن إبراهيم الجعفي


إسحاق بن إبراهيم الجعفي.

محدث إمامي لم أتوصل إلي تفاصيل أحواله. روي عنه القاسم بن محمد الجوهري.

المراجع:

رجال الطوسي 154. تنقيح المقال 1: 110. خاتمة المستدرك 781. رجال البرقي 28. معجم رجال الحديث 3: 34. جامع الرواة 1: 79. مجمع الرجال 1: 184. أعيان الشيعة 3: 260. منهج المقال 51.



[ صفحه 134]



لسان الميزان 1: 343 وفيه النخعي بدل الجعفي و 7: 174 وفيه الجعبي بدل الجعفي.


شعيب بن مزيد (أخو مفضل)


شعيب بن مزيد، وقيل مرثد، وقيل يزيد الكاتب، أخو مفضل.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 218. تنقيح المقال 2: 86. خاتمة المستدرك 811. معجم رجال الحديث 9: 33. رجال البرقي 29. رجال الكشي 374. نقد الرجال 168. توضيح الاشتباه 183. جامع الرواة 1: 401. مجمع الرجال 3: 193. منهج المقال 179.


محمد بن عبد الله بن سعيد بن حيان بن أبحر الكناني


أبو الحسن محمد بن عبد الله بن سعيد بن حيان بن أبحر الكناني، الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 292. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 143. خاتمة المستدرك 845. معجم رجال الحديث 14: 278 و 16: 239 وفيه اسم جده أبجر بدل أبحر. نقد الرجال 315. جامع الرواة 2: 142. مجمع الرجال 5: 243 وفيه اسم جده حنان بدل حيان. منهج المقال 303.