بازگشت

روز و شب


اگر آفتاب طلوع نمي كرد، و روز به وجود نمي آمد، تمام امور دنيا مختل مي شد و مردم نمي توانتسند به امور زندگي بپردازند و كارهاي خود را مرتب كنند و زندگي ايشان، بدون لذت نور و روشنايي، گوارا نبود. اين موضوعي است كه از آفتاب روشن تر است، و نيز اگر آفتاب غروب نمي كرد و شب به وجود نمي آمد مردم نمي توانستند آرامش يابند و خستگي خود را برطرف كنند، و قوه هاضمه مشغول هضم غذا و رساندن غذا به اعضاء نمي شد. و اگر هميشه روز بود، حرص، مردم را بر آن مي داشت كه پيوسته كار كنند، و بدن هاي خود را بكاهند؛ زيرا بسياري از مردم به قدري به جمع كردن مال حريصند كه اگر تاريكي شب مانع نشود قرار نمي گيرند و چندان كار مي كنند كه خود را از كار مي اندازند.

و نيز اگر شب نمي شد، زمين در مقابل حرارت آفتاب به اندازه اي گرم مي شد كه حيوانات و نباتات از ميان مي رفتند. از اين جهت خداوند خورشيد را مانند چراغي قرار داده كه گاهي براي اهل خانه روشن مي كنند تا حوائج خود را برطرف سازند، و گاهي آن را خاموش مي كنند كه ايشان استراحت نمايند. پس نور و ظلمت كه ضد يكديگرند، هر دو براي نظام عالم و انتظام احوال بني آدم آفريده شده است.

تأمل كن مفضل كه چگونه با بلند و پست شدن آفتاب فصول چهارگانه به وجود مي آيد تا حيوانات رشد و نمو كنند و به كمال خود برسند. همچنين فكر كن در مقدار شب و روز كه چطور براي مصلحت بندگان، در بيشتر نقاط آباد زمين، مدت هر يك، به بيست ساعت نمي رسد در حاليكه اگر مقدار روز صد ساعت يا دويست ساعت مي شد بي شك حيوانات و نباتات از بين مي رفتند.

اما حيوانات به جهت اين كه در اين مدت قرار نمي گرفتند، و چهارپايان مشغول چرا و انسان مشغول كار بود، و معلوم است كه اين ها باعث هلاك است.

اما نباتات از حرارت آفتاب خشك مي شدند. و همچنين اگر شب صد ساعت يا دويست ساعت بود، حيوانات در اين مدت از طلب معاش مي ماندند و از گرسنگي هلاك مي شدند، و حرارت نباتات كم و در نتيجه فاسد مي گرديدند، چنان كه بعضي از گياهها اگر



[ صفحه 362]



در جايي برويد كه آفتاب به آن نتابد از ميان مي رود.


المذهب الجعفري


لقد اتفق المسلمون علي أن مصدر التشريع الاسلامي هو القرآن الكريم، و السنة النبوية الشريفة.

ثم اختلفت الأراء حول الطرق التي تنتهي الي هذين المصدرين و المرجعين:

فهناك الكثيرون الذين أخذوا العقائد و الأحكام من اناس لا يوثق بهم، و لا يعتمد عليهيم بل أخذوا منهم - ما أخذوا - بدافع الهوي و التعصب للباطل و الخط المناوئ لأهل البيت فقط، لا بدافع طلب الحق و الحقيقة.

و من هنا تكونت المذاهب العديدة، و تفرقت الطرق الكثيرة، بسبب اختلاف الأقوال التي ظن الناس أنها السبل التي تنتهي الي القرآن العظيم و السنة النبوية.

و هاك مثالا ليتضح المقصود:

ان الله تعالي أمر عباده بالوضوء للصلاة فقال (عز من قائل): «يا أيها الذين آمنوا اذا قمتم الي الصلاة فاغسلوا وجوهكم و أيديكم الي المرافق



[ صفحه 383]



و أمسحوا برؤسكم و ارجلكم الي الكعبين» [1] .

فتري بعض المسلمين يغسل يديه من المرافق الي رؤوس الأصابع، و بعضهم من رؤوس الأصابع الي المرافق، و بعضهم يمسح الرأس كله، و بعضهم يمسح مقدم الرأس فقط، و بعضهم يغسل القدمين، و بعضهم يمسح علي ظاهر القدمين الي الكعبين فقط، و بعضهم يمسح علي الخفين.

و علي هذه فقس ما سواها من أنواع الاختلافات في الأحكام الشرعية.

فمن اين جاء هذا الاختلاف؟

فهل أمر الله تعالي و رسوله بهذا الاختلاف في الوضوء؟

أما كان رسول الله (صلي الله عليه و آله) يتوضأ بمرأي من الناس حتي يتعلموا منه؟

فهل كان يمسح رأسهع كله، أو بعضه؟

و هل كان يغسل قدميه أو يمسح عليهما؟ أو كان تارة يغسل و اخري يمسح؟!!

و في الصلاة: هل كان رسول الله (صلي الله عليه و آله) يتكتف في الصلاة أو يرسل يديه؟

أنا لا اريد - هنا - أن أتحدث حول كيفية الوضوء الصحيح الذي أمر الله به رسوله، فهذا البحث يحتاج الي شرح و تفصيل، و قد كفانا الفقهاء هذه المهمة في مؤلفاتهم القيمة.

و انما ذكرت هذه المسألة الفقهية مثالا لاختلاف المسلمين في القضايا الشرعية.

فمن الواضح ان سبب اختلاف الناس في الوضوء - مثلا - هو



[ صفحه 384]



اختلاف الطرق التي أخذوا منها معالم دينهم.

و نفس هذا الكلام يجري في جميع القضايا الدينية، المختلف فيها: من اصول الدين و فروعه.

فالاختلاف في العقائد الاسلامية، و المسائل الفقهية أيضا سببه اختلاف الطرق التي أخذ الناس منها هذه الأحكام.

و هكذا تكونت المذاهب الاسلامية.

و أما المذاهب الجعفري فهو المذهب الذي يعبر عنه بالمذهب الشيعي، أو الامامي، باعتبارات متعددة.

فالشيعة هم المعتقدون بامامة الامام علي بن أبي طالب (عليه السلام) و خلافته لرسول الله (صلي الله عليه و آله) بلا فصل.

و الامامية هم المعتقدون بامامة الأئمة الاثني عشر الذين نص عليهم الرسول الأطهر.

و المذهب الجعفري باعتباره في مقابل المذاهب الأربعة عرف بالجعفري.

و ليس معني ذلك أن الامام الصادق (عليه السلام) هو المرجع الوحيد للمذهب، بل ان الشيعة تستقي اصول الدين و فروعه من القرآن الكريم، و سنة النبي العظيم (صلي الله عليه و آله) و الأحاديث المروية عن الأئمة الطاهرين، لأنها تنتهي الي الرسول الأكرم، و اخبار عن سنته.

و السؤال الآن: كيف اشتهر هذا المذهب باسم الامام جعفر الصادق و لم يشتهر باسم غيره من الأئمة الطاهرين (عليهم السلام)؟

الجواب: للأسباب التالية:

الأول: حرية الكلام.



[ صفحه 385]



فقد فسح الامام الصادق (عليه السلام) المجال لأصحاب المبادئ الباطلة و الأفكار المنحرفة ان يجلسوا معه علي طاولة الحوار و المناظرة.

و كان (عليه السلام) يراعي معهم آداب المناظرة و اسلوب التفاهم و الحوار القائم علي المنطق و الدليل.

و نستطيع أن نعرف شيئا عن ذلك من خلال الحوار الذي جري بين المفضل بن عمر و أحد الملاحدة - و اسمه ابن أبي العوجاء -.

فحينما سمع المفضل من ابن أبي العوجاء و صاحبه كلمات الكفر و الالحاد غضب غضبا شديدا و قال له: يا عدو الله! ألحدت في دين الله؟... الي آخره.

فقال له ابن أبي العوجاء: «يا هذا ان كنت من أهل الكلام كلمناك، فان ثبتت لك حجة تبعناك، و ان لم تكن منهم فلا كلام لك.

و ان كنت من أصحاب جعفر بن محمد الصادق فما هكذا تخاطبنا، و لا بمثل دليلك تجادل فينا، و لقد سمع من كلامنا أكثر مما سمعت، فما أفحش في خطابنا، و لا تعدي في جوابنا، و انه الحليم الرزين، العاقل الرصين، لا يعتريه خرق و لا طيش و لا نزق [2] .

يسمع كلامنا، و يصغي الينا، و يتعرف حجتنا، حتي اذا استفرغنا ما عندنا و ظننا أنا قطعناه دحض حجتنا بكلام يسير، و خطاب قصير، يلزمنا به الحجة، و يقطع العذر، و لا نستطيع لجوابه ردا، فان كنت من أصحابه فخاطبنا بمثل خطابه» [3] .



[ صفحه 386]



ان هذا الكلام - من ذلك الملحد - يكشف عن سيرة الامام الصادق (عليه السلام) مع أصحاب المبادئ المنحرفة، و كيف كان يفسح لهم المجال للحوار و المناظرة.... لعلهم يهتدون.

هذا... و سوف نتحدث عن هذا الأمر - بشي ء من التفصيل - في الفصل القادم ان شاء الله تعالي.

الثاني: مواجهة الامام مع المذاهب الاخري، فصار قوله أمام اولئك - عند نقلهم له - مذهبا، فصار بعض الناس يعبر عن الشيعة بالجعفرية، و بقي هذا الاسم الي يومنا هذا - في بعض البلاد العربية و غير العربية - يستعمل في حق الشيعة.

الثالث: الظروف السياسية (ان صح هذا التعبير) و هي الفترة ما بين سقوط الدولة الاموية، و قيام الدولة العباسية.

فان الدولة الأموية كانت علي شفا جرف السقوط و الزوال، و الدولة العباسية تأسست في بادي ء أمرها في العراق، و بين العراق و الحجاز مسافة بعيدة.

في هذا المقطع من الزمان خلا الجو من المناوئين للامام الصادق (عليه السلام) و قل الضغط و الكبت، فكانت فرصة ثمينة انتهزها الامام للتعبير عن أهدافه، و نشر علومه، و تربيته جيلا صالحا، و طائفة مثقفة بالثقافة الدينية، و بث الوعي العلمي، و النشاط العملي فيما بينهم.

و كان لهذا الدور الكبير الذي قام به الامام الصادق (عليه السلام) اكبر الأثر في تسمية المذهب الشيعي باسمه الشريف.

هذا... و لعل هناك اسبابا اخري يجدها الباحثون و المحققون من أهل العلم و المعرفة.



[ صفحه 387]




پاورقي

[1] سورة المائدة آية 6.

[2] الخرق: ضعف الرأي، و ان لا يحسن الرجل العمل و التصرف في الامور: النزق: هو الطيش و الخفة عند الغضب. (أقرب الموارد).

[3] كتاب توحيد المفضل، و قد ذكرناه بالكامل في موسوعة الامام الصادق (عليه السلام).


شيعه در عصر امام صادق


امام صادق عليه السلام با دو حكومت بني اميه و بني عباس معاصر بود و انواع تضييق و فشار و آزار از سوي آن ها نسبت به آن حضرت اعمال مي شد. بارها ديده شد كه آن حضرت را - بدون هيچ جرمي جز اينكه بحق صاحب خلافت و امامت بود - با اكراه از دارالهجره يعني مدينه به سوي فرعون زمان بردند:

- يك بار آن حضرت را با پدرش امام باقر عليه السلام در ايام بني اميه به شام بردند.

- و در زمان بني عباس چند بار آن حضرت ناگزير به سفر عراق گرديد: يك بار در زمان سفاح به حيره، و چندين بار در زمان منصور به حيره و كوفه و بغداد سفر كرد و در نتيجه با چنين سفرهاي رنج آوري خاطر آن حضرت را مي آزردند.

بهترين ايامي را كه شيعه به خود ديد، بايد در عصر امام صادق عليه السلام جستجو كرد، يعني در فترتي كه اواخر دولت امويان به اوايل حكومت عباسيان مي پيوندد. به عبارت ديگر در زماني كه آن ها سرگرم درگيري و كشت و كشتار



[ صفحه 304]



يكديگر بودند و بلاد اسلامي نيز سر به شورش بلند كردند و عباسيان با امويان مي جنگيدند و مي خواستند محيط را براي حكومت خود آماده سازند، شيعيان اين فرصت را غنيمت شمردند تا از سرچشمه ي علم و عرفان امام صادق عليه السلام سيراب گردند و به همين جهت از هر سو بار سفر بستند تا شرفياب محضر او شوند و احكام دين و معارف اسلام را از آن حضرت فراگيرند. از اين رو شيعه از اين امام در هر علم و فني روايت دارد، چنانكه كتب شيعه گواه و مؤيد همين حقيقت است.

روايت از امام صادق عليه السلام منحصر به شيعه نيست بلكه ساير فرقه ها نيز از آن حضرت روايت دارند و نوشته هاي فريقين در حديث و رجال گواه همين مطلب است كه اهل سنت نيز مانند شيعه از امام صادق عليه السلام روايات فراواني در كتب خود آورده اند. ابن عقده و شيخ طوسي در كتاب رجال، و محقق حلي در المعتبر و ديگران از اين روايان آماري ارائه كرده اند كه مجموعا به چهار هزار نفر مي رسند و اكثر اصول اربعمائه از امام صادق عليه السلام روايت شده است و اين اصول چهارصدگانه اساس كتب اربعه ي حديث شيعه - يعني الكافي ثقة الاسلام كليني [1] و من لا يحضره الفقيه شيخ صدوق [2] و التهذيب و الاستبصار شيخ طوسي [3] - را تشكيل مي دهد.



[ صفحه 305]



باري، شيعيان در چنين فرصتي كه پديد آمد، دست اندر كار نشر حديث شدند. آن ها آشكارا دم از ولاي اهل بيت عليهم السلام مي زدند و شمارشان در بلاد مختلف از صدها هزار نفر تجاوز مي كرد. وقتي پايه هاي حكومت براي منصور عباسي استوار گشت و او به خلافت دست يافت و از فزوني شمار شيعيان در سزمين هاي دور و نزديك آگاه شد و ديد كه آنان آشكارا و بي هيچ گونه تقيه و بي پرده دوستي و ولاي اهل بيت محمد عليهم السلام را بر زبان مي آورند، عرصه را بر سرچشمه ي معارف و امام زمانشان يعني امام صادق عليه السلام تنگ گرفت، با اينكه مي دانست به علت كثرت شمار شيعيان و انتشار آنان در بلاد مختلف، ريشه كن ساختن آن ها دشوار و ناهموار است. از اين رو درصدد برآمد اصل و سرچشمه ي آن ها را بخشكاند تا شاخ و برگ هايي كه از اين ريشه و سرچشمه سيراب مي گردد، بخشكد. به اين جهت بارها آن حضرت را از مدينه به عراق احضار مي كرد تا از اين رهگذر مقام او را از نظر مردم فروهشته سازد، و در موارد متعددي سخناني را در خطاب به آن حضرت بر زبان مي راند كه خامه و قلم از نگارش آن ها شرم مي كند و از بازگو كردن آن امتناع مي ورزد. براي منصور كافي به نظر نمي رسيد كه اين همه آزارها را بر آن حضرت وارد سازد و اوضاع و شرايط ناخوشي براي او فراهم آورد كه عرش خدا را به لرزه در مي آورد. او به اين كار اكتفا نكرد بلكه به دست عامل و كارگزار خود در مدينه غذاي آن حضرت را مسموم ساخت و او با سم منصور از دنيا رفت [4] .

منصور در رفتار فجيعي كه نسبت به امام صادق عليه السلام در پيش گرفت - و در نتيجه او را مسموم كرد - به همين مقدار بسنده ننمود، بلكه زمين را از خون پاك علويان سيراب كرد و بر مراتب فجايع خود در بغداد افزود و دست به كشتار جوانان و جوانمردان اين شهر زد. شيعيان ناگزير دوباره



[ صفحه 306]



خانه نشين شدند و از ترس شمشير كيفرجوي منصور راه تقيه را پيش گرفتند. منصور پس از جنايتش نسبت به امام صادق عليه السلام دست از آزار و كيفر علويان برنداشت و بعد از كشتن امامشان از هيچ يك از آن ها درنگذشت [5] .


پاورقي

[1] محمد بن يعقوب كليني در سال 328 يا 329 هجري شعبان سال «تناثر نجوم» يعني سال وفات علي بن محمد سمري (رضي الله عنه) از دنيا رفت؛ سالي كه سفارت از سوي ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) با مرگ سمري قطع شد و غيبت كبري آغاز گرديد. كتاب الكافي كليني از مهمترين كتب شيعه به شمار مي رود.

[2] محمد بن علي بن بابويه قمي مقيم ري بود و در سال 355 هجري به بغداد وارد شد و شيوخ طايفه ي شيعه از احاديث وي - در حالي كه جوان بود - استفاده مي كردند. وي داراي سيصد تأليف است و در سال 381 هجري در ري از دنيا رفت.

[3] محمد بن حسن بن علي طوسي در رمضان سال 385 هجري متولد شد و به سال 408 به عراق آمد و در سال 448 به نجف منتقل گرديد و در آنجا شب بيست و دوم محرم سال 460 از دنيا رفت و در خانه اش - كه هم اكنون مسجدي است - به خاك سپرده شد. وي داراي تأليفات بسياري است كه همه ي آن ها با ارزش و شكوهمند است.

[4] شيعه در اين سخن متفق القول مي باشند و حتي بسياري از مؤلفان اهل سنت نيز آن را ياد كرده اند (بنگريد به اسعاف الراغبين، نور الابصار، تذكرة الخواص و الصواعق المحرقة و جز آن ها).

[5] تاريخ الشيعه، ص 43.


روشنايي مسجدالنبي


در سنن ابن ماجه از ابوسعيد خدري نقل مي كند كه او مي گفت: «اول من اسرج في المساجد تميم الداري»؛ [1] «اولين كسي كه روشنايي و چراغ را در مساجد معمول داشت تميم داري بود.» از اين روايت معلوم مي شود كه در زمان رسول خدا (صلي الله عليه وآله) مسجد آن حضرت داراي چراغ و روشنايي نبود قرائن حديثي و تاريخي ديگر نيز مؤيد اين معنا است، زيرا تا آنجا كه ما بررسي نموديم در اين مورد هيچ مطلبي بجز آنچه در باره تميم داري نقل گرديد، بدست نيامد و بطوري كه ملاحظه فرموديد شرايط زماني و كيفيت ساختمان مسجد نيز همين را ايجاب مي كند.


پاورقي

[1] سنن ابن ماجه، كتاب المساجد، ح 760؛ اصابه، ج 1، ص 184. تميم بن اوس داري از مسيحيان فلسطين بود. در سال نهم هجرت وارد مدينه گرديد و اسلام را پذيرفت. او از قصاصان است و در زمان عمر در مسجد به مردم قصه مي گفت در زمان عثمان داستان سرايي او بيشتر گرديد و پس از وي به شام منتقل و در سال چهل بدرود حيات گفت. الاصابه، ج 1، ص 182 استيعاب، ج 1، ص 184؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 448.


حق الغريم


الدائن اجمالا، و تأتي أحيانا بمعني المديون.

«و أما حق الغريم المطالب لك فان كنت موسرا أوفيته و كفيته، و لم ترده، و تمطله، فان رسول الله صلي الله عليه و آله قال: «مطل الغني ظلم» و ان كنت معسرا أرضيته بحسن القول، و طلبت منه طلبا جميلا، و رددته عن نفسك ردا لطيفا، و لم تجمع عليه ذهاب ماله، و سوء معاملته، فان ذلك لؤم، و لا قوة الا بالله...».

و عرض الامام عليه السلام الي حق الدائن علي المدين، و أنه يجب علي المدين أن يوفي دينه ان كان موسرا، و ليس له المماطلة لأنها نوع من أنواع الظلم و هو محرم في الاسلام، و ان كان معسرا فعليه أن يقدم للدائن أطيب القول و أحسنه، و يعتذر منه و يخبره بعجزه، و عدم قدرته علي الوفاء، أما مقابلته بالكلمات النابية و الألفاظ الرخيصة فانه سد لباب المعروف و لون من ألوان اللؤم الذي هو من أحقر الصفات و أمقتها عند الله.


صفات الله


ان صفات الخالق الحكيم هي عين ذاته، و ليس بينهما تعدد حسب ما دلل عليه في علم الكلام، و قد ظل قوم من أهل العراق عن طريق الحق فأشاعوا أنه تعالي يسمع بغير ما يبصر، و يبصر بغير الذي يسمع شأنه في ذلك شأن مخلوقاته و قد عرض ذلك محمد بن مسلم علي الامام أبي جعفر فقال (ع):

«كذبوا و الحدوا، و شبهوا، تعالي الله عن ذلك انه سميع بصير، يسمع بما يبصر، و يبصر بما يسمع...»

فقال محمد بن مسلم: يزعمون أنه بصير علي ما يعقلونه، فرد (ع)



[ صفحه 196]



مزاعمهم و قال:

«تعالي الله، انما يعقل ما كان بصفة المخلوق، و ليس الله كذلك» [1] .


پاورقي

[1] اصول الكافي 1 / 108.


پرسش قبل از خواب


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

هر گاه به بسترت رفتي بينديش كه در آن روز چه غذايي روانه شكم خود كرده اي و چه به دست آورده اي و به ياد آور كه خواهي مرد و معادي در پيش داري. [1] .



[ صفحه 125]




پاورقي

[1] بحار: 76 / 190 / 21، همان، همان، 20937.


خوش اخلاقي


خوش اخلاقي آن نيست كه آدم فقط خنده رو باشد، بلكه خوش اخلاقي اين است كه صفات پسنديده و عادات نيك از جمله بشاشت و عبوس نبودن در شخص موجود باشد.

فكر مي كنيد در شمار خويهاي خوب، بالاتر از اين صفت خواهيد يافت؟ خير هرگز چنين نيست.

ما يقدم المؤمن علي الله عزوجل بعمل بعد الفرائض احب الي الله تعالي من ان يسع الناس بخلقه. [1] .

مؤمن در روز قيامت، هيچ عملي پس از واجبات به پيشگاه خداوند متعال نمي آورد، كه از خوش خلقي فراگير همه مردم، نزد خداوند متعال، محبوبتر باشد.



[ صفحه 135]




پاورقي

[1] اصول كافي. ج 2، ص 100.


شعراي امام صادق


از جمله ي شعراء و مداحان آن حضرت اشجع سلمي است كه به نقل رجال كبير از شعراي اهل بيت است شيخ طوسي در امالي از حضرت امام موسي كاظم روايت مي كند كه فرمود اشجع سلمي مي آمد حضور پدرم و در مدح آن حضرت اشعاري مي سرود و مي خواند يك روز وقتي كه داخل شد پدرم مريض بود نشست و از خواندن اشعار خودداري كرد و از علت مرض پرسيد امام صادق عليه السلام فرمود عدمن العله و اذكر ما جئت له يعني برگرد به شعر خواندن از علت مرض من نپرس - گويا مرض علتش همان سمي بود كه به آن حضرت خورانيده بودند - اشجع اين ابيات را در مديحه آن امام خواند.



البسك الله ثوب العافيه

في نومك المعتري و في ارقك



تخرج من جسمك السقام كما

اخرج ذل السؤال من عنقك



يعني خداوند بپوشاند به شما لباس عافيت و صحت را در خوابي كه فروگيرد تو را و همچنين در بيداري تو و خداوند بيرون برد از جسم تو مرض را همچنانكه بيرون آورد طول ذلت سئوال را از اين ذل سئوال لطيفه اي در حسن طلب به كار برده كه امام عليه السلام غلام خود را صدا كرد فرمود موجودي تو چه قدر است گفت چهارصد درهم فرمود آن را به اشجع سلمي بده - اشجع آن چهارصد درهم را گرفت و شكر كرد امام فرمود او را برگردانيد اشجع گفت اي سيد من بي نياز شدم از عطاي تو فرمود از پدرم تا جدم شنيدم كه فرمود بهترين عطا آن است كه نعمت آن باقي باشد و آنچه به تو دادم باقي نخواهد ماند آنگاه انگشتر خود



[ صفحه 251]



را به او داد فرمود اگر ده هزار درهم خريدند بفروش وگرنه در فلان وقت نزد من بيا و ده هزار درهم را بگير - اشجع عرض كرد تو مرا غني ساختي مرا و من كثير السفرم دعائي به من تعليم فرما كه در تصادف با مخاطرات و راه صعب العبور و مخوف بخوانم و ايمن گردم اما جعفرصادق (ع) فرمود هر وقت ترسيدي دست راست خود را بالاي سر خويش بگذار و اين آيه را بلند تلاوت كن.

افغير دين الله يبغون وله اسلم من في السموات و الارض طوعا او كرها و اليه ترجعون

يعني آيا به دين خدا ظلم و ستم مي كنيد يا آنكه طلب مي كنيد و حال آنكه هر چه هست در آسمانها و زمين منقاد و تسليم خداوند است و خواه و نخواه به سوي خداوند برمي گردد - اشجع گفت من رفتم و سفري پيش آمد در يك وادي مخوف رسيدم كه جنيان در آنجا بودند ترسيدم و شنيدم كه يكي مي گفت او را بگيريد من اين آيه را خواندم كه ديگري گفت چگونه او را بگيريم كه پناه به قرآن دارد و از آن پس هميشه در پناه اين آيه بودم.


فرار از جذامي


يكي ديگر از موارد طبي كه در مكتب جعفري تدريس و تعليم شد اين بود كه امام صادق عليه السلام آموخت كه ميكروب جذامي در هوا پراكنده است و بايد از او فرار كرد و لذا از پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم روايت فرموده «فرمن المجذوم فرارك من الاسد» و راجع به وبا فرموده لا تدخلوا بلدا يكون فيه الوباء و فرموده لا يوردن ممرض علي مصح از جذامي چنان فرار كنيد كه از شير فرار مي كنيد در شهري كه وبا در آن است داخل نشويد - مريض را وارد بر سالم نكنيد و از اين دستورات طبي در مكتب جعفري بسيار تدريس شد و پس از دوازده قرن پاستور ثابت كرد كه ميكروب جذامي در هوا موجود است به فاصله يك متر نزديك او نشويد و از ميكروب در عبارت حديث به جرثومه و جراثيم تعبير شده است و به لغت عدوي و طيره نيز تعبير شده چنانچه در ميكروسكوپ ميكروب هر مرضي را به صورتي مانند بالداران و خزندگان و گزندگان مي توان ديد و چون امام ششم براي كرسي طب و تدريس ميكروب شناسي نيامده بود اين معلومات را كه از رشته وحي گرفته براي تحكيم مباني توحيد يا عقيده به اين كه قدرت الهي بشر را حفظ مي كند و ممكن است اثر را از مؤثر بردارد و ايمان به خداي عالم و قادر بياورد فرموده و لذا فرموده ان الذي انزل الداء انزل الدواء آن خدائي كه درد را خلق كرد دوا را هم آفريد و به كليد عقل و فراست آن را به انسان سپرد.

بايد ناگفته نگذاشت كه اين ميكروبي كه از سال 1878 ميلادي كشف شد پيشوايان اسلام به نام جرثومه در 14 قرن پيش شناخته بودند و پيروان خود را از آن پرهيز مي دادند



[ صفحه 297]



البته براي تاريخ ميكروب شناسي به كتب عصري دانشگاه تهران مراجعه شود.


شعري


از جمله اين ستاره هاي بزرگ كه تاكنون بزرگ تر از آن را نيافته اند و ستاره ي مصاحب شعراي يماني است.

اين ستاره به عقيده ي منجمين يكي از كواكب صورت كلب اكبر است كه در برج جوزا واقع است و همواره به دور آن مي گردد.

از روي تحقيقات علمي كه باز اين كوكب مصاحب به عمل آمده معلوم شده كه وزن مخصوص آن 2500 برابر وزن مخصوص پلاتين است و بين فيزيسين ها ثابت شده كه بين تمام اجسام ارضي ما پلاتين از همه وزين تر و وزن مخصوص آن 23 مي باشد در حالي كه وزن مخصوص زمين 5 / 5 الي 6 است.

اكنون فكر و حساب كنيد كه ساختمان اين ستاره از چه عناصري مي باشد كه حجم آن چندين هزار برابر خورشيد و وزن مخصوص آن نيز چندين هزار برابر اوزان مخصوص ساير عناصر است كه اگر يك بطري يك ليتري از اين ماده پر كنيم وزنش معادل 190 خروار خواهد شد كه بزرگ ترين كاميون ها نمي توانند اين بطري كوچك را بكشند و از اين جا به اسرار سوگند به رب الشعري در قرآن و جلب توجه خوانندگان قرآن بزرگ ترين ستاره اي كه از جهت حجم و وزن مافوق تصور بشر است فرموده است كه همه خردمندان و دانشمندان سر تعظيم در پيشگاه عظمت آفرينش و كبريائي خلقت فرود آورند.

اگر خوانندگان محترم توجه كنند پيغمبر با چه تلسكوپي اين ستاره عظيم الجثه را ديده جز آنكه بگوئيم خداي عالم او را در معراج به تمام اين اسرار آشنا نموده و نقشه عالم وجود را از نظر او گذرانيد و مهم تر از همه اين ها ستاره ي كوچكي است كه در سال 1312 هجري شمسي به وسيله ي كيپر آمريكائي كشف شده حرارت سطحي اين ستاره 000 / 28 (بيست و هشت هزار) درجه و حجمش كمتر از نصف حجم زمين مي باشد اما جرم آن سه برابر جرم خورشيد است به طوري كه يك سانتيمتر مكعب آن 36 تن يعني 120 خروار وزن دارد پس يك ليتر آن مساوي با صد و بيست هزار 000 / 120 تن خواهد شد.



[ صفحه 125]



اين است نمونه جهان هستي كه مي فرمايد: ما اوتيتم من العلم الا قليلا از دانش عالم هستي به شما جز كمي داده نشده است و بشر همان طور كه مهمان تازه وارد اين جهان است در دانش هم بسيار كم اطلاع و محدود است.

ده چيز است كه هر يك از ديگري سخت تر است

در حديث معتبري كه از اميرالمؤمنين علي عليه السلام نقل شده نماينده پادشاه روم فرستاد مسائلي از خليفه مسلمين بپرسد كه در كتب آسماني بوده و معاويه نمي دانست مردي را خدمت اميرالمؤمنين فرستاد و پاسخ مسائل را گرفت يكي از آنها اين بود كه چه چيز سخت تر از همه است فرمود.

1 - سنگ است كه خداوند آن را در زمين از همه سخت تر آفريد.

2 - آهن است كه به وسيله آن سنگ را از هم متلاشي مي كنند.

3 - آتش است كه آهن را آب مي نمايد.

4 - آب است كه آتش را خاموش مي كند.

5 - ابر است كه آب را بالا برد و فروبريزد و حامل آب است.

6 - باد است كه ابرها را مي راند و با خود مي برد.

7 - ملك و فرشته اي است كه باد را مي راند و حركت مي دهد.

8 - ملك الموت است كه آن فرشته ها را قبض روح مي كند.

9 - مرگ است كه ملك الموت را هم مي ميراند.

10 - امر پروردگار است كه ملك الموت را و مرگ را به وجود آورده و نابود مي سازد.

در حديث ديگر فرمود:

1 - خداوند اول درياها را آفريد - اين آب درياها محيط بر زمين بوده است.

2 - پس از درياها چرخ و فضا را آفريد تا گرداگرد درياها احاطه نمايد و ظرف آب باشد.

3 - پس از آن زمين را آفريد.

4 - پس از زمين كوه ها را آفريد كه مانند كمربند و ميخ به زمين كوبيده شده اند.

5 - پس از آن آهن را آفريد كه كوه ها را بدان متلاشي كنند.

6 - پس از آن آتش را آفريد كه آهن را آب نمايند.



[ صفحه 126]



7 - پس از آتش آب را آفريد كه آتش را خاموش كنند.

8 - پس از آب باد را آفريد كه امواج را به وجود آورد.

9 - انسان را آفريد كه تعبيه همه آنها به دست انسان انجام گيرد.


الفقهاء 02


قالوا - عملا بهذه الروايات -: يشترط في مسجد الجبهة، و هو المقدار الذي توضع عليه حال السجود، أن يكون من الارض أو ما ينبت منها، علي شريطة أن لا يكون مأكولا، و لا ملبوسا في العادة، فاذا استحال الي شي ء آخر، كالرماد و الجص، امتنع السجود عليه، و بالأولي الزجاج و البلور.

و أن لا يكون من المعادن كالعقيق و الفيروز و الذهب، و ما الي ذلك، فان المعدن و ان خرج من الأرض، و خلق فيها، الا أن ندرته و قيمته عند الناس تخرجه عن اسم الأرض.

و أن يكون طاهرا غير نجس، حتي و لو لم تتعد النجاسة الي ثوبه، و بدنه و أن يكون مباحا غير مغصوب.


تعريف الاحرام


اختلف الفقهاء في تعريف الاحرام، فقال قائل: انه مجرد النية فقط، و قال آخر: هو النية و التلبية، و ذهب ثالث الي أنه النية و التلبية و لبس ثوبي الاحرام، و الذي ليس في شك أنه يتحقق بوجود هذه الثلاث، و انه ينتفي بانتفاء النية، لأن الأعمال بالنيات - كما جاء في الحديث - أما انتفاء الاحرام بانتفاء التلبية فقط، أو لبس الثوبين فقط، أو هما معا مع وجود النية، و توطين النفس علي ترك المنهيات المعهودة، أما هذا فسنشير اليه في الفقرة الثانية [1] ثم أن للاحرام مستحبات،



[ صفحه 166]



و واجبات، مع العلم بأن حقيقته واحدة، سواء أكان جزءا من العمرة المفردة، أو من الحج بشتي أنواعه.


پاورقي

[1] قال السيد الخوئي في مناسك الحج: «معني الاحرام ان يلبي بقصد أداء فريضة حج التمتع، و التلبية شروع في الاحرام، و بدونها لا يكون احرام، كما أن التكبيرة شروع في الصلاة، و بدونها لا تكون صلاة». و علي هذا ينتفي الاحرام بانتفاء التلبية أيضا تماما كالنية، و لا ينتفي بانتفاء لبس الثوبين، و في الجواهر الاجماع علي أن الاحرام لا يتحقق بدون التلبية.


الدليل


من الخطأ التدليل علي هذا الخيار بالغرر، لأن الغرر ما دخل عقدا الا نقضه من اساسه بيعا كان أو غير بيع، و من هنا يصح أن نقول: الغرر مبطل للعقد، و الضرر موجب للخيار مع صحة العقد، و الادلة علي هذا الخيار ثلاثة:

الأول: أن الالزام بالتعاقد، مع تخلف الوصف ضرر، و لا ضرر و لا ضرار في الاسلام.

و قد يلاحظ بأن الضرر يرتفع بأخذ الارش، و لكن الارش لا دليل عليه كما قال الشيخ الانصاري، فيتلافي الضرر بالفسخ و جواز الرد.

الثاني: أن الصفات التي ابتني عليها العقد بمثابة الشرط الذي أخذ في



[ صفحه 211]



ضمن العقد، و ما من شك أن تخلف الشرط موجب للخيار.

أما قول من قال بأن لا عبرة بالشرط اذا لم يذكر في متن العقد فجوابه ان الغاية الأولي من ذكر الشرط في متن العقد هو التعبير عن التراضي، و ارادة المتعاقدين، و بديهة أن التعبير السابق الذي ابتني عليه العقد، تماما كالتعبير في متن العقد عند أهل العرف، دون ادني تفاوت.

الثالث: أن الامام الصادق عليه السلام سئل عن رجل اشتري ضيعة كان يدخلها، و يخرج منها، و لما نقد المال، و صار الي الضيعة، و قلبها رجع و استقال صاحبه، فلم يقله؟ قال الامام عليه السلام: لو أنه قلب منها، و نظر الي 99 قطعة، ثم بقي منها قطعة لكان له في ذلك الخيار.

و الرواية هذه، و ان كان موردها المشتري غير انها علي اليقين أن سبب الخيار هو تخلف الوصف عن الموصوف، فيعم المشتري و البائع.


المستعير


يعتبر في المستعير أن يكون جائز التصرف، فلا تصح استعارة الصبي، و لا المجنون، و ان يكون معينا فلا يصح: اعرت أحد هذين، و ان يكون أهلا للانتفاع بالشي ء المعار، فلا تحل استعارة المصحف لغير المسلم، و لا الصيد لم أحرم للحج أو للعمرة، لأنه يحرم عليه امساك الصيد اطلاقا، و لو افترض أنه استعاره وجب عليه ارساله، و ضمان قيمته لصاحبه.

و يجب علي المستعير أن يحافظ علي الشي ء المعار محافظته علي أمواله، و ان يستعمله في الوجه الذي حدده المعير، فان أطلق و لم يعين وجه الاستعمال استعمله في الجهة التي أعد لها بطبيعته، فموسي الحلاقة - مثلا - لا يستعمل



[ صفحه 215]



لتقليم الأشجار، و لا المصاغ للعب الأطفال.

و اذا استعمل المستعير العارية في وجهها، ثم حدت بها نقص، أو تلف فلا يكون مسؤولا عما يحدث الا مع الشرط، أو كانت العارية من الذهب و الفضة، و تأتي الاشارة.. و اذا استعملها في غير وجهها، أو في غير الجهة التي حددها المعير، و حدت فيها شي ء فعليه الضمان، و اجرة المثل لما استعملها فيه.


اهلية المتعاقدين


اتفقوا علي شرط العقل و البلوغ و الرشد في كل من المخطوبة و الخاطب الا مع الولي، و يأتي الكلام عنه، [1] و من الطريف قول صاحب الجواهر ان ألفاظ المجنون و الصغير كأصوات البهائم بالنسبة الي العقود». و المجنون الادواري تنفذ جميع تصرفاته حين الافاقة.. و السكر و الاغماء و النوم بحكم الجنون، أما المزح فليس بشي ء، كما قال الامام الرضا عليه السلام:

و أيضا اتفقوا علي خلو الخاطب و المخطوبة من المحرمات السببية



[ صفحه 176]



و النسبية التي سنعقد لها فصلا خاصا.

و أيضا اتفقوا علي وجوب التعيين، فلا يصح زوجتك احدي هاتين البنتين، و لا زوجت أحد هذين الرجلين، لأن الاخذ بآثار الزوجية و أحكامها لا يمكن الا بعد التشخيص و التمييز.

و أيضا اتفقوا علي وجوب القصد و الرضا و الاختيار، و اذا وقع عقد الزواج عن اكراه، ثم رضي المكره، و أجاز العقد صح، قال صاحب الجواهر: «اذا ارتفع الاكراه، و حصل الرضا كفي ذلك في الصحة». و قال الشيخ الانصاري في المكاسب: «المشهور بين المتأخرين أن المكره لو رضي بعد ذلك بما فعله صح العقد، بل نقل الانفاق عليه لأنه عقد حقيقي فيؤثر أثره» أي أن العقد موجود، ولكنه اقترن بوجود المانع من نفاذه، فاذا ارتفع المانع، و هو الاكراه، أثر العقد أثره.

و لا يعتد برضا الهازل و الساهي و النائم و المغمي عليه بعد زوال المانع، لعدم الاتجاه من هؤلاء الي آثار العقد حين التلفظ به.

و علي هذا، لو ادعت امرأة انها اكرهت علي العقد، أو ادعي هو ذلك، و كانا بعد العقد قد تعاشرا معاشرة الأزواج، و انبسطا انبساط العروسين، أو قبض المهر، وما الي ذلك مما يدل علي الرضا ترد دعوي من يدعي بطلان العقد للاكراه.

و تقول رواية عن أهل البيت عليهم السلام: «ان السكري اذا زوجت نفسها، ثم أفاقت و رضيت، و أقرت الزواج كان ماضيا». ولكن المشهور بشهادة صاحب العروة الوثقي قد أعرض عنها، و قال صاحب المسالك: «قد عرفت أن شرط صحة العقد القصد اليه، فالسكران الذي بلغ به السكر حدا زال عقله معه و ارتفع قصده يكون زواجه باطلا كغيره من عقوده، سواء في ذلك الذكر و الأنثي، هذا هو



[ صفحه 177]



الأقوي علي ما تقتضيه القواعد الشرعية، و متي كان العقد باطلا فلا تنفعه اجازته بعد الافاقة، لأن الاجازة لا تصح ما وقع باطلا من أصله، و الرواية علي خلاف ذلك.. و حملها بعضهم علي السكر الذي لا يبلغ حد عدم الافاقة، و لعل الأولي طرحها».

و لا يجوز للسفيه أن يعقد لنفسه، لأن الزواج يستدعي التصرفات المالية من المهر و النفقة، و هو ممنوع عنها، و يجوز العقد لنفسه مع اجازة الولي، و ان يكون وكيلا عن غيره في اجراء صيغة العقد، حتي و لو لم يأذن الولي، قال صاحب المستمسك: «اجماعا، و يقتضيه اطلاق الأدلة».


پاورقي

[1] تكلمنا مفصلا عن حد البلوغ في الذكر و الانثي في باب الحجر فقرة «الصغير و علامات البلوغ».


تصرفات الصحيح


ليس من شك و لا خلاف بين المذاهب أن الصحيح اذا تصرف في امواله تصرفا مطلقا و منجزا، أي غير معلق علي الموت نفذ تصرفه من الأصل، سواء أكان تصرفا واجبا، كوفاء الدين، أو محاباة، كالهبة و الوقف.

و اذا علق الصحيح تصرفاته علي الموت كانت وصية، فان لم تكن بالواجب المالي خرجت من الثلث، و ان كانت به فان كانت قضاء دين فمن الأصل عند الامامية و الشافعية و الحنابلة، و من الثلث عند الحنفية و المالكية، كما مر.



[ صفحه 177]




حكمة الابتلاء


فإن قال: و لم تحدث علي الناس؟ قيل له: لكيلا يركنوا إلي المعاصي من طول السلامة، فيبالغ الفاجر في ركوب المعاصي، و يفتر الصالح عن الاجتهاد في البر فإن هذين الأمرين جميعا يغلبان علي الناس في حال الخفض و الدعة و هذه الحوادث التي تحدث عليهم تردعهم و تنبههم علي ما فيه رشدهم، فلو خلوا منها لغلوا في الطغيان و المعصية، كما غلا الناس في أول الزمان، حتي وجب عليهم البوار بالطوفان و تطهير الأرض منهم.



[ صفحه 158]




افضل العلم


علل الشرائع 2 / 394، ب 131، ح 10: أبي رحمه الله قال: حدثنا سعد بن عبدالله، عن يعقوب بن يزيد، عن حماد بن عيسي، عن حريز بن عبدالله، عن زرارة و محمد بن مسلم، و بريد العجلي، قالوا:...

قال رجل لأبي عبدالله عليه السلام: ان لي ابنا قد أحب أن يسألك عن حلال و حرام لا يسألك عما لا يعنيه. قال: فقال:

و هل يسأل عن شي ء أفضل من الحلال و الحرام؟


افضل الأشياء


[بحارالأنوار 100 / 25 عن كامل الزيارات: ابن الوليد، عن الصفار، عن ابن معروف، عن الأصم، عن حيدرة، عن أبي عبدالله عليه السلام قال:...]

الجهاد أفضل الأشياء بعد الفرائض في وقت الجهاد، و لا جهاد الا مع الامام.


المبدلون نعمة الله


تفسير القمي 1 / 371: حدثني أبي، عن محمد بن أبي عمير،...

عن عثمان بن عيسي، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: سألته عن قول الله: (ألم تر الي الذين بدلوا نعمت الله كفرا) [1] .

قال: نزلت في الأفجرين من قريش: بني أمية و بني المغيرة.

فأما بنو المغيرة فقطع الله دابرهم يوم بدر.

و أما بنوأمية فمتعوا الي حين، ثم قال: و نحن والله نعمة الله التي أنعم بها علي عباده، وبنا يفوز من فاز.


پاورقي

[1] سورة ابراهيم، الآية: 28.


آيا امام بدون فرزند درمي گذرد؟


زراره گويد: به امام صادق - عليه السلام - گفتم: آيا مي شود امام درگذرد در حالي كه فرزندي از خود نگذارد؟

حضرت فرمود: خير.

گفتم: آيا اين ممكن است؟

حضرت فرمود: چنين چيزي واقع نمي شود مگر اينكه خداوند بر بندگانش غضب كند، و در عذاب آنها تعجيل كند. [1] .


پاورقي

[1] اكمال الدين: 118، بحارالأنوار: ج 23 ص 36 ح 63.


حديث 179


3 شنبه

العالم لا يتكلم بالفضول.

دانا، زياده گويي نمي كند.

مستدرك، ج 9، ص 33


علمه بالغائب، و النور و الصوت الخارجان لداود بن كثير


و عنه: عن داود الرقي، قال كنت عند أبي عبدالله عليه السلام فقال لي: ما لي أري لونك متغيرا؟ قلت: غيره دين فادح [1] عظيم، و قد هممت بركوب البحر الي السند لاتيان أخي فلان. فقال: اذا شئت فافعل. قلت: تروعني عنه أهوال البحر و زلازله.

قال: يا داود ان الذي يحفظك في البر هو حافظك في البحر. يا داود، لولانا ما اطردت الأنهار، و لا أينعت الثمار، و لا اخضرت الأشجار. قال داود: فركبت البحر حتي اذا كنت حيث ما شاء الله من ساحل البحر بعد مسيرة مائة و عشرين يوما خرجت قبيل الزوال يوم الجمعة فاذا السماء مغيمة، و اذا نور ساطع من قرن السماء الي جدد الأرض، و اذا بصوت خفي: يا داود، هذا أوان قضاء دينك فارفع رأسك قد سلمت. قال: فرفعت رأسي انظر النور و نوديت: عليك بما وراء الأكمة الحمراء، فأتيتها فاذا صفائح من ذهب أحمر ممسوح أحد جانبيه و في الجانب الآخر مكتوب: (هذا عطاؤنا فامنن أو امسك بغير حساب) [2] قال: فقبضتها و لها قيمة لا تحصي. فقلت: لا أحدث فيها حتي آتي المدينة، فقدمتها فدخلت علي أبي عبدالله عليه السلام فقال لي: يا داود، انما عطاؤنا لك النور الذي سطع لك لا ما ذهبت اليه من الذهب و الفضة و لكن هو لك هنيئا مريئا عطاء من رب كريم فاحمد الله. قال داود: فسألت معتبا خادمه، فقال: كان في ذلك الوقت الذي تصفه يحدث



[ صفحه 188]



أصحابه منهم خيثمة و حمران و عبد الأعلي مقبلا عليهم بوجهه يحدثهم بمثل ما ذكرت، فلما حضرت الصلاة قام فصلي بهم. قال داود فسألت هؤلاء جميعا فحكوا لي الحكاية [3] .


پاورقي

[1] الفادح: الصعب المثقل يقال نزل به أمر فادح.

[2] سورة ص: الآية 39.

[3] الخرائج و الجرائح: ج 2 ص 622 ح 23.


عاقبت غاصبان خلافت


حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: چيزي براي قلب مؤمن زيان بارتر از پرخوري نيست، پرخوري موجب دو چيز است: سنگدلي و هيجان شهوت.

و از داوود رقي نقل شده كه گفت:

خدمت حضرت صادق عليه السلام رسيده گفتم: حال اين گروه (غاصبان خلافت) را بيان فرما. فرمود: شنيدن بهتر است يا ديدن؟ گفتم: ديدن. حضرت صادق عليه السلام به حضرت كاظم عليه السلام فرمود: آن عصا را بياور. حضرت عصا را آورد. پس حضرت صادق عليه السلام دست به زمين زد؛ شكافته شد و درياي سياهي پديد آمد، عصا را به دريا زد، شكافته شد و سنگ سياهي ظاهر شد، عصا را به سنگ زد، دري باز شد كه همه ي آنها را كه عده ي بي شماري بودند، ديدم كه صورتشان سياه است. تا آن جا كه گويد: به من فرمود: اين جبت است و آن طاغوت، و آن رجس فرمان (شايد اينها كنايه از آن سه نفر است) و آل لعين بن لعين و يك يك آنها را نام برد. سپس به سنگ فرمود: تا روز قيامت روي آنها باش.



[ صفحه 272]




مفضل بن عمر


مفضل بن عمر جعفي كوفي يكي از شاگردان معروف امام صادق عليه السلام است. او در اواخر قرن اول در كوفه در دوران امام باقر عليه السلام متولد شد. و در اواخر قرن دوم (اوايل حكومت عباسي) در دوران امام رضا عليه السلام در حدود هشتاد سالگي از دنيا رفت. مفضل چهار نفر از ائمه (امام باقر، امام صادق، امام كاظم و امام رضا عليهم السلام) را درك كرد. در زمان امام باقر عليه السلام كوچك بود. اما در عصر امام صادق عليه السلام هميشه در خدمت آن حضرت بود و بيشتر اوقات از مكتب آن جناب كسب فيض مي كرد.

وي مورد توجه امام عليه السلام بود و درباره ي مقام و شخصيت او همين بس كه حضرت فرمود: به خدايي كه جز او خدايي نيست، مفضل بن عمر بنده ي



[ صفحه 257]



خوب خداست. پس از فوت او امام هشتم عليه السلام فرمود: مفضل مايه ي انس و راحتي من بود. [1] .

شيخ مفيد با سند صحيح از امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه فرمود: اي مفضل! به خدا سوگند، تو را و دوستدار تو را دوست مي دارم. اي مفضل! اگر همه ي اصحاب من آنچه را كه تو مي داني، مي دانستند، هيچ گاه ميان دو كس از آنان اختلافي رخ نمي داد. [2] .

مفضل بن عمر در عصر امام صادق عليه السلام و امام كاظم عليه السلام در ميان مردم كوفه وكيل آنان بوده و نيز از جانب امام صادق عليه السلام وظيفه داشت با اموالي كه از طرف او در اختيارش گذاشته شده بود و يا اجازه اخذ آن ها را از مردم داشت، ميان مردم را اصلاح كند و اختلاف ها را بردارد. [3] .

همچنين مفضل بن عمر راوي رساله اي به نام توحيد، معروف به «توحيد مفضل» مي باشد كه امام صادق عليه السلام آن را براي مفضل املاء كرده است. (خوانندگان محترم مي توانند به آن كتاب مراجعه كنند و بيشتر با او آشنا شوند)

آنچه از نظرتان گذشت، شرح حال عده اي از شاگردان برجسته ي امام صادق عليه السلام بود.

نكته اي كه بايد به آن توجه داشت، اين است كه اگر براي آن حضرت آن گونه كه بايد امكانات فراهم مي شد و وسايل ترويج و تبليغ احكام دين مقدس اسلام آماده بود، مي توانست رسالت خود را درباره ي آنچه جامعه ي مسلمين به آن محتاج بود، به خوبي انجام دهد و نيازهاي مردم را در نشر تعاليم ارزشمند و برقراري روح اخوت اسلامي و ايجاد عدالت اجتماعي و از بين بردن عقيده هاي فاسد و افكار انحرافي برطرف سازد. اما با كمال تأسف قدرت حاكم با بسيج تمام توان و نيروي خود به جنگ اين مكتب



[ صفحه 258]



برخاست؛ زيرا شهرت جهاني امام صادق عليه السلام در عالم اسلام خواب را از چشم آنان ربود. از طرفي چون آن حضرت علاوه بر فعاليت هاي علمي، فعاليت سياسي نيز داشت، ترس و وحشت بيشتري دشمنان را فرا گرفته بود، بدين جهت آن ها نقشه هايي طرح مي كردند و اميدوار بودند كه از طريق آن دسيسه ها موفق شوند، درهاي دانشگاه را ببندند و بر امام صادق عليه السلام سلطه پيدا كنند و براي رسيدن به اين هدف شوم از هر وسيله اي كه داشتند استفاده كردند زيرا خود شاهد بودند كه مردم متوجه امام صادق عليه السلام شده اند و براي شنيدن سخنان وي بر يكديگر سبقت مي گيرند.

آن ها از نزديك مي ديدند كه آوازه و شهرت آن بزرگوار زبانزد قافله ها و كاروان ها شده است و به خوبي درك مي كردند كه انجمن هاي علمي در مراكز كشورهاي اسلامي پيوسته از او سخن مي گويند و هر كدام مي خواستند براي اثبات مدعاي خود دليلي بياورند، به گفته امام صادق عليه السلام استدلال مي كردند و مي گفتند، امام صادق عليه السلام چنين فرموده است.



[ صفحه 261]




پاورقي

[1] اختيار معرفة الرجال، ص 321.

[2] الاختصاص، ص 216.

[3] الكافي، ج 2، ص 209.


مالك بن اسماعيل


أبوغسان مالك بن اسماعيل الكوفي المتوفي سنة 217.

خرج حديثه مسلم، و البخاري، و أبوداود، و الترمذي و النسائي و ابن ماجة و روي عنه البخاري و هو من كبار شيوخه [1] و أبوحاتم و أبوزرعة و خلق كثير. قال ابن معين ليس بالكوفة اتقن من أبي غسان. و قال أبوحاتم: كان أبوغسان يملي علينا من أصله، و لا يملي حديثا حتي يقرأه



[ صفحه 574]



و لم أر بالكوفة أتقن من أبي غسان لا أبونعيم و لا غيره و أبوغسان أوثق من أبي اسحاق منصور السلولي و هو متقن ثقة، و كان له فضل و صلاح و عبادة، و صحة حديث و استقامة، و كانت عليه سجادتان، كنت اذا نظرت اليه كأنه خرج من قبر [2] و قال ابن ناصرالدين: مالك بن اسماعيل النهدي مولاهم الكوفي ثقة متقن ذو فضل و أمانة، و عبادة و استقامة علي تشيع فيه. و قال أبوداود: مالك بن اسماعيل كان شديد التشيع. [3] و قال ابن حجر: مالك بن اسماعيل: من كبار شيوخ البخاري مجمع علي ثقته ذكره ابن عدي في الكامل من أجل قول الجوزجاني انه كان خبيثا يعني شيعيا و قد احتج به الأئمة [4] .


پاورقي

[1] هدي الساري 442.

[2] الجرح و التعديل 407: 4 ق 1.

[3] شذرات الذهب 46: 2.

[4] هدي الساري 442.


عالم الطبيعة


الفيزياء (الطبيعيات، علم الطبيعة) (Physics)علم يبحث في القوانين و العمليات الطبيعية، و في حالات و خصائص المادة و الطاقة، باستثناء ما كان مقصورا منها علي المادة الحية و التغيرات الكيميائية، و الفيزياء الكلاسيكية أو التقليدية تنقسم عادة الي أبواب عدة، هي: الميكانيكا، و الحرارة، و الصوت، و الكهرباء، و المغنطيسية، و البصريات. أما الفيزياء الحديثة فتعني أيضا بالبنية الجوهرية للمادة، أي بالجزئيات، و الذرات، و نوي الذرات.. المورد: 9599.

روي المفضل بن عمر عن الامام الصادق عليه السلام أنه قال: فكر في هذه الأشياء التي تراها موجودة معدة في العالم من مآربهم، فالتراب للبناء، و الحديد للصناعات، و الخشب للسفن و غيرها، و الحجارة للأرحاء [1] و غيرها، و النحاس [2] للأواني، و الذهب و الفضة للمعاملة، و الجوهر للذخيرة، و الحبوب للغذاء، و الثمار للتفكه [3] ، و اللحم للمأكل، و الطيب للتلذذ، و الأدوية للتصحيح، و الدواب للحمولة، و الحطب للتوقد، و الرماد للكلس [4] ، و الرمل للأرض، و كم عسي أن يحصي المحصي من هذا و شبهه، أرأيت لو أن داخلا دخل دارا فنظر الي خزائن مملوءة من كل ما يحتاج اليه الناس، و رأي كل ما فيها مجموعا معدا لأسباب معروفة، لكان يتوهم أن مثل هذا يكون بالاهمال و من غير عمد، فكيف يستجيز قائل أن يقول هذا في العالم و ما أعد فيه من هذه الأشياء. [5] .

و قال عليه السلام: اعتبر يا مفضل بأشياء خلقت لمآرب الانسان [6] و ما فيها من التدبير، فانه خلق له الحب لطعامه، و كلف طحنه و عجنه و خبزه، و خلق له الوبر [7] لكسوته،



[ صفحه 159]



فكلف ندفه و غزله و نسجه، و خلق له الشجر، فكلف غرسها و سقيها و القيام عليها، و خلقت له العقاقير لأدويته، فكلف لقطها و خلطها و صنعها، و كذلك تجد سائر الأشياء علي هذا المثال. [8] .


پاورقي

[1] جمع للرحي، و هي الحجر التي يطحن بها.

[2] النحاس: الصفر. لسان العرب 227:6.

[3] أي للتمتع، يقال تفكهت بالشي ء: تمتعت به. انظر لسان العرب 524:13.

[4] الكلس مثل الصاروج يبني به، و قيل الكلس: الصاروج. لسان العرب 197:6.

[5] توحيد المفضل: 85؛ بحارالأنوار 86:3.

[6] أي لحوائجه.

[7] الوبر: صوف الابل و الأرانب و نحوها. لسان العرب 271:5.

[8] بحارالأنوار 86:3.


الحمزية


هؤلاء أتباع حمزة بن أكرك الذي عاث في سجستان و خراسان و مكران و قهستان و كرمان ، و هزم الجيوش الكثيرة ، و كان في الأصل من العجاردة الخازمية ثم خالفهم في باب القدر و الاستطاعة ، و كان اذا قاتل قوما و هزمهم أمر باحراق أموالهم ، و كان مع ذلك يقتل الاسراء من مخالفيهم ، و كان ظهوره في أيام هارون الرشيد في سنة تسع و سبعين و مائة ، و بدأ بقتال البيهسية [1] من الخوارج و قتل الكثير منهم ، فسموه عند ذلك أميرالمؤمنين .

و وصل الي سجستان و قتل بها الكثير من الخوارج الخلفية [2] ، و انهزم منه رئيس للخلفية اسمه مسعود بن قيس ، و غرق في وادي أثناء فراره ، و شك أتباعه في موته .

ثم رجع حمزة من كرمان و أغار في طريقه علي رستاق بست في نيسابور ، و كان بهم قوم من الخوارج الثعالبة [3] ، فقتلهم حمزة .

فلما تمكن المأمون من الخلافة كتب الي حمزة كتابا استدعاه فيه الي طاعته ، فما ازداد الا عتوا في أمره ، فقاتله المأمون ، و كذلك قاتله عبدالرحمن النيسابوري ، فهزموا حمزة ، و قتلوا الالوف من أصحابه ، و انفلت منهم حمزة جريحا و مات في هزيمته هذه ، و أراح الله عزوجل منه و من أتباعه العباد و البلاد بعد ذلك .



[ صفحه 571]




پاورقي

[1] محن فرق الخوارج ، و ستأتي لاحقا في ( ح ).

[2] فرقة من العجاردة ، تقدمت آنفا برقم ( 3 ).

[3] من فرق الخوارج ، و ستأتي لاحقا في ( و ).


رواة الامام الصادق من أعلام السنة


كان رواة أبي عبدالله عليه السلام أربعة آلاف أو يزيدون، قال الشيخ المفيد طاب ثراه في «الارشاد»: فان أصحاب الحديث قد جمعوا أسماء الرواة عنه من الثقات علي اختلافهم في الآراء و المقامات، فكانوا أربعة آلاف رجل [1] ، و ذكر ابن شهر آشوب أن الجامع لهم ابن عقدة، و زاد غيره أن ابن عقدة ذكر لكل واحد منهم رواية، و أشار الي عددهم الطبرسي في «أعلام الوري» و المحقق الحلي في «المعتبر»، و ذكر أسماء أكثرهم الشيخ الطوسي طاب رمسه في كتاب الرجال.

و لا يزيده كثرة الرواة عنه رفعة و جلالة قدر، و انما يزداد الرواة فضلا و علو شأن بالرواية عنه. نعم، انما يكشف هذا عن علو شأنه في العلم و انعقاد الخناصر علي فضله من طلاب العلم و الفضيلة علي اختلافهم في المقالات و النحل.



[ صفحه 502]




پاورقي

[1] الارشاد؛ للمفيد: 271.


ابو عامر السائي


أبو عامر السائي، وقيل البناني.

محدث، واعظ، وواعظ الحجاز في وقته. روي عنه عمارة بن زيد.

المراجع:

معجم رجال الحديث 21: 204 وفيه الساجي بدل السائي. تنقيح المقال 3: قسم الكني 23. جامع الرواة 2: 396.


سلمة بن محمد بن عبد الله الخزاعي


سلمة بن محمد بن عبد الله الخزاعي، الكوفي، أخو منصور بن محمد.

من ثقات محدثي الإمامية، وقيل من المهملين، وله كتاب. روي عن الإمام الكاظم عليه السلام أيضا. روي عنه محمد بن بكير بن جناح. وكان حيا قبل سنة 183.

المراجع:

رجال الحلي 86. رجال النجاشي 134 وفي ترجمة أخيه منصور 293. مجمع الرجال 3: 154. معجم رجال الحديث 8: 213. فهرست الطوسي 79. جامع الرواة 1: 373. تنقيح المقال 2: 51. رجال ابن داود 105. معجم الثقات 60. معالم العلماء 57. هداية المحدثين 74. أعيان الشيعة 7: 292. نقد الرجال 158. منتهي المقال 151. منهج المقال 171. جامع المقال 71. الوجيزة 36. بهجة الآمال 4: 446.


محمد بن زيد بن عنان الوابشي


محمد بن زيد بن عنان الوابشي، الكوفي.

محدث إمامي. روي عنه حميد بن زياد. توفي سنة 149 عن سبع وخمسين سنة.

المراجع:

رجال الطوسي 287. تنقيح المقال 3: قسم الميم: 118. خاتمة المستدرك 843. معجم رجال الحديث 16: 97. نقد الرجال 308. توضيح الاشتباه 269. جامع الرواة 2: 115. مجمع الرجال 5: 213. منهج المقال 296.