بازگشت

علت جاودانگي در دوزخ


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

دوزخيان از اين رو در آتش جاويدانند كه در دنيا نيتشان اين بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد خدا را نافرماني كنند و بهشتيان نيز از اين رو در بهشت جاويدانند كه در دنيا بر اين نيت بودند كه اگر براي هميشه ماندگار باشند براي هميشه نيز خدا را فرمان برند. پس، جاودانگي هر دو گروه به سبب نيتشان است.



[ صفحه 675]



آن گاه حضرت اين آيه را تلاوت نمودند: (بگو هر كس طبق شاكله ي خود عمل مي كند)، (قل كل يعمل علي شاكلته) يعني طبق نيت خود [1] .


پاورقي

[1] كافي: 2 / 85 / 5، همان، همان، 2943.


ليث بن البختري


أبو يحيي وأبو بصير، وقيل أبو محمد الليث بن البختري المرادي، الكوفي.

من ثقات محدثي وفقهاء الامامية، وكان جليل القدر ممدوحا، ومن الثقات الذين رووا النص علي امامة الإمام الكاظم عليه السلام من أبيه الإمام الصادق عليه ا لسلام، وله كتاب. مدحه الإمام الصادق عليه السلام، وهناك أقوال متضاربة في مدحه وذمه والله أعلم. روي عنه المفضل بن صالح، وعبد الله بن مسكان. روي كذلك عن الامامين الباقر عليه السلام والكاظم عليه السلام. كان حيا قبل سنة 183.

المراجع:

رجال الطوسي 134 و 278 وفيه أسند عنه و 358. تنقيح المقال 2: قسم اللام:



[ صفحه 628]



44. رجال النجاشي 225. رجال ابن داود 157 و 214. معالم العلماء 94. سفينة البحار 1: 85. نقد الرجال 278. رجال الكشي 169. ريحانة الأدب (فارسي) 7: 34. هدية الأحباب (فارسي) 5. تتمة المنتهي (فارسي) 172. مجمع الرجال 5: 82 - 87. جامع الرواة 2: 34. توضيح الاشتباه 256. الكني والألقاب 1: 18. تأسيس الشيعة 409. هداية المحدثين 136. رجال بحر العلوم 4: 121. فهرست الطوسي 130. رجال الحلي 136. معجم الثقات 98. معجم رجال الحديث 14: 140 - 152 و 21: 62. المناقب 4: 321. رجال البرقي 13 و 18. منتهي المقال 249. منهج المقال 270. جامع المقال 86. ايضاح الاشتباه 70. التحرير الطاووسي 230. نضد الايضاح 262. أضبط المقال 539. وسائل الشيعة 20: 305. إتقان المقال 111. شرح مشيخة الفقيه 18. الوجيزة 44. رجال الأنصاري 143.