بازگشت

علت حج و طواف كعبه


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال هشام بن حكم از علت حج و طواف كعبه فرمودند:

خداوند متعال مردمان را آفريد و آنها را به پيروي از دين و آنچه مصلحت دنياشان در آن است فرمان داد و نهي نمود و حج را مايه ي فراهم آمدن مردم از شرق و غرب عالم و آشنا شدن آنها با هم (و آگاه شدنشان از حال و روز يكديگر قرار داد و تا بازرگاني كه از شهري به شهري كالا مي برند سود برند و كرايه دهندگان و شترداران به فايده اي رسند و تا آثار پيامبر خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) شناخته شود و خبرهاي آن حضرت نقل و بازگو شود و از يادها نرود. اگر هر قومي و مردمي «فقط» به شهر و سرزمين خود بسنده مي كردند، نابود مي شدند و شهرها ويران مي گشت و درآمدها و سودها افت مي كرد و خبرها پوشيده مي ماند و كسي از آنها آگاه نمي شد. اين است علت حج.


رباح ابن أبي نصر (السكوني)


رياح، وقيل رباح ابن أبي نصر - وقيل أبي نظر - زيد، وقيل زياد السكوني بالولاء، الكوفي. محدث إمامي. روي عنه أخوه مهران بن أبي نصر، وعاصم بن حميد.

المراجع:

رجال الطوسي 194 و 253 عند ذكر أخيه عمر بن أبي نصر. تنقيح المقال 1: 422 و 435. خاتمة المستدرك 800. معجم رجال الحديث 7: 158 و 159. رجال البرقي 41. جامع الرواة 1: 315. نقد الرجال 132. مجمع الرجال 3: 6. أعيان الشيعة 6: 449. منتهي المقال 133. العندبيل 273. منهج المقال 138.


عيسي بن خليد الفراء


عيسي بن خليد الفراء، الكوفي.

محدث إمامي حسن الحال. روي عنه الحسن بن علي بن فضال، وجعفر بن بشير، والحسن بن علي بن عبد الله وغيرهم.

المراجع:

رجال الطوسي 259 وفيه: أسند عنه. تنقيح المقال 2: 359. خاتمة المستدرك 833. معجم رجال الحديث 13: 185 و 212. نقد الرجال 261. جامع الرواة 1: 650. مجمع الرجال 4: 300. منتهي المقال 237. منهج المقال 255. روضة المتقين 14: 408. إتقان المقال 214. الوجيزة 43.