بازگشت

ثمره ي دين چيست؟


حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

آدم ديندار مي انديشد و در نتيجه آرامش بر جان او چيره مي شود و خضوع مي كند سپس به فروتني مي گرايد، قناعت مي ورزد و به سبب آن (از مردم) بي نياز مي شود و به آنچه به او داده شده خشنود است، گوشه تنهايي را برمي گزيند و از دوستان بي نياز مي گردد، قيد شهوت ها و خواهش هاي نفس را مي زند و بدين سان آزاد مي شود، دنيا را كنار مي گذارد و در نتيجه از بدي ها و گزندهاي آن خود را حفظ مي كند، حسادت را دور مي اندازد پس دوستي و محبت آشكار مي شود، مردم را نمي ترساند از اين رو از آنان نمي ترسد، به آنان تصدي نمي كند بنابراين از گزند ايشان در امان است، به هيچ چيز دل نمي بندد و در نتيجه، به رستگاري و كمال و



[ صفحه 541]



فضيلت دست مي يابد، عافيت را به ديده ي بصيرت مي بيند و از اين رو كارش به پشيماني نمي كشد. [1] .


پاورقي

[1] امالي شيخ مفيد: 52 / 14، ميزان الحكمه: ج 4، ح 2632.


الملائكة و زوار الحسين


كامل الزيارات 121، ب 42، ح 1: حدثني الحسن بن عبدالله بن محمد بن عيسي، عن أبيه، عن الحسن بن محبوب، عن أبي المعزا، عن عنبسة، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: سمعته يقول:...

وكل الله تبارك و تعالي بقبر الحسين بن علي عليه السلام سبعين ألف ملك يعبدون الله عنده، الصلاة الواحدة من صلاة أحدهم تعدل ألف صلاة من صلاة الآدميين، يكون ثواب صلاتهم لزوار قبر الحسين بن علي عليه السلام و علي قاتله لعنة الله و الملائكة و الناس أجمعين أبدا الآبدين.


خلاد بن عمر (البكري)


خلاد بن عمر، وقيل عمر والبكري، الكوفي.

إمامي.

المراجع:

رجال الطوسي 187. تنقيح المقال 1: 400. خاتمة المستدرك 800. معجم رجال الحديث 7: 59. جامع الرواة 1: 297. نقد الرجال 125. مجمع الرجال 2: 270. أعيان الشيعة 6: 328. منتهي المقال 127. منهج المقال 132. العندبيل 1: 252.


عمرو بن الأشعر الجعفي


عمرو بن الأشعر الجعفي، الكوفي.

من أصحاب الإمام عليه السلام.



[ صفحه 480]



المراجع:

رجال الطوسي 250. تنقيح المقال 2: 325. خاتمة المستدرك 830. معجم رجال الحديث 13: 77. نقد الرجال 249. جامع الرواة 1: 618. مجمع الرجال 4: 276 وفيه: أشغر بدل الأشعر. منتهي المقال 228. منهج المقال 245.